Gå til innhold

senkeprosjekt del 1

Ranger emnet


mjepson

Anbefalte innlegg

Ja idag så skulle jeg sette på senkesett på bilen og tenkte å begynne med det letteste som er bak. Begynte bra med å få av gamle demper og fjær, og begynte å skru fra hverandre. Tok og kutta av litt på bumpstopperen som jeg ble anbefalt.

 

Så begynte jeg å sette isammen igjen, men da kom første hinder. Den nye demperen var designet til å ha fjæren med stor endre nederst i motsetning til originaldemperen. Prøvde først å montere fjæren lik originalen, men følte ikke det ble nok støtte til enden siden "sporet" var beregnet til den feite enden.

 

Så jeg endte opp med å måtte sage vekk enden på toppplaten som skal støtte støtdemperen på toppen. se bilde 2. øverst til høyre

 

Senking_015.jpg

 

Det som da er litt dumt er at det ikke blir noe støtte i midten av fjæren på toppen. Den kan "skli" ut til siden siden det ikke er noe rør mellom den og demperstangen. Jeg prøvde å skue på fjæren og det krevde litt krefter, men den ble da stående skjeivt på toppen. Vet ikke hvor farlig det er hvis det skulle skje engang, demperen så jo ut til å fungere fint. Men vet ikke hva effekt det har hvis fjæren ikke er helt rett... kan den knekkke?

 

Har ikke sagd av andre siden ennå, den lot jeg bare stå i men da så det ut til at fjæren ikke fikk satt seg skikkelig på toppen... kanskje litt ustabilt. Men skal ikke sage så mye av det røret slik enden av fjæren akkurat kommer oppi og håper det vil støtte litt mer.

 

Men tok en kjøretur over utallige humper, og det så veldig fint ut etterpå. Jeg begynte jobben kl 2 og var ferdig kl 9, så jeg stressa endel, måtte av og på ettersom jeg fant ut at det var feil.

 

Vet ikke hvordan det blir fremme om jeg må gjøre det samme der, synes det er litt trist å ha kjøpt senkesett som er til polo 6n og så passer det ikke 100%. Kjøpte dette på Autospar er et Supersport 60 mm senkesett. Men men sånn skjer når man går for det billige antar jeg. Det var iallefall mye bedre enn originaldemperene med fjærer på 40mm, tror demperene enten lakk eller var helt gåene.

 

Noen som har noe å komme med?

 

Senking_026.jpg

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bestillte et supersport effektanlegg fra tyskland, det passet ikke det heller....

-Audi S6 Avant 96mod-Audi A6 2,8Quattro Avant 95mod-

xPolo 95 mod (Prosjekt Polo4RS3)(Airride,liquid silver,x-dream 8,5/9,5x14)xxAudi S4 93 modxxToyota Hiace (Senka,rulla på 18")xxBmw 97 mod 520 iA TouringxxAudi A4 Avant TQ 97modx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOrstår ikke helt hva du mener - men alt skal jo passe 100% ... men nytter ikke levere tilbake noe du har kappet i ... Hørtes litt jalla ut dette - når du kjører i en hump vil jo denne fjæra miste presset - og da mest sansynlig dette ned slik du snakker om ....

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt vanskelig å forstå vet det, men det jeg har saget i er del fra originalen, som sikkert lett kan erstattes.

 

Fjæren vil aldri dette utfor men kan hende den står litt skjeivt på toppen. Ser helt ok ut når jeg ser på den montert på bilen.

 

Jeg er litt usikker med om det er 100% forsvarlig å kjøre sånn, er jo liten sjans for at den kan sitte skjeivt i toppen og gjøre fjæren bøyd, men om det er så farlig igjen vet jeg ikke...

 

Hva gjorde du med supersport settet du fikk fra tyskland? sendte tilbake? når tid fant du ut det ikke passet... Har jo montert to bak nå, bør jeg gå prøve å få ett nytt av annet merke?

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde du med supersport settet du fikk fra tyskland? sendte tilbake? når tid fant du ut det ikke passet... Har jo montert to bak nå, bør jeg gå prøve å få ett nytt av annet merke?

 

Det har ligget i kroken lenge før jeg merket det, var først når jeg skulle sette det på for ikke så lenge siden jeg merket det. Sendte det heller ikke tilbake, satte heller vinkelsliperen i det for og tilpasse det:D

Personlig ville jeg prøvd og fått tak i noe annet, synes ikke det høres ut som det passer spesielt bra. En annen ting er hvis du har planer om og godkjenne det, så tror jeg ikke biltilsynet blir særlig imponert....

-Audi S6 Avant 96mod-Audi A6 2,8Quattro Avant 95mod-

xPolo 95 mod (Prosjekt Polo4RS3)(Airride,liquid silver,x-dream 8,5/9,5x14)xxAudi S4 93 modxxToyota Hiace (Senka,rulla på 18")xxBmw 97 mod 520 iA TouringxxAudi A4 Avant TQ 97modx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den smale delen skal være ned, selv om det ser ut som den store delen skal være nede pga formen på koppen nede. Har selv montert minus 60 mm senk med dempere fra autospar, riktig nok ap sitt, på fredag. Den smale delen skal ned, så fester du gummiforingen (nr 9 på bildet) på fjørskålen (nr11) på toppen og setter dette på fjøra, passer sikkert 110%. Og ja, du får nye fjærskåler på Autospar for 173 kr og 86 øre. Det kostet ivertfall mine til golfen og erfaringsmessig er slike ståldeler ganske like innenfor vw. Ta med den gamle og sammelingn, passer sikkert!

Hadde og den breie ned først ettersom dette så greit ut, men da jeg tok av de gamle og fikk grublet en liten bit fant jeg ut at smal nederst var en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår