Gå til innhold

Kjøpe golf - Kva skal ein se etter?

Ranger emnet

Nøkkelknippe

Anbefalte innlegg

Er det noko spesielt eg må sjå etter?

Rent teknisk bør du sjekke at alt elektrisk utstyr fungerer, avhenger selvsagt at hva den er utstyrt med.

- Prøvekjør bilen og prøv deg på et par kjappe girskift, spesielt synkroniseringen til 2.gir har en tendens til å skrape litt ved svinkjøring på kald olje.

- Kjenn etter bevegelse i girstanga når du gir gass/slipper gassen fort, et tegn på slitte motor/girkassefester.

- Hjullager bak er en svakhet på disse, forsåvidt en enkel sak å fikse.

- Lyktene har en lei tendens til å ta inn vann, noe som er litt dumt hvis det renner inn i bagasjerommet fordi styringsenheten til sentrallåsen sitter innenfor høyre baklykt.

Ellers er det alt det vanlige en ser etter..

Kor er typisk rust plassar?

VW tok i bruk miljølakk på disse, så forvent steinsprutskader på panser, tak, skjermer.

- Tynn lakk i dørbladene, så er ganske vanlig å finne lakkrust nede og bak på dørene.

- Rundt bakruten ruster det lett, hovedsaklig fordi vinduet er limt og folk skader lakken med isskrapen.

- Hjulbuer foran lett utsatt for lakkrust.

- Kanaler og dørk kan være rustskadet, spesielt modeller med orginale sideskjørt kan skjule på rusttroll, spesielt bak skvettlappene.

- En (etter min mening) designfeil gjør at det samler seg mye sand og dritt øverst i bakskjermen ved tanklokket.

Summert høres det sikkert ut som en skikkelig rustbombe, og enkelte her på forumet mener sikkert det også, men når alt kommer til alt så avhenger alt av hvilket vedlikehold bilen har hatt, rene biler ruster ikke.

Er på mitt 5år med Mk3 og har aldri hatt større rustskade på noen av mine..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Min mening er at rust er det du bør konse på.

Foringer og kuler kjøper du billig allikevel og skifter selv.

Har bilder av de 2 siste jeg fikset liggende her:

http://www.mamut.net/luftvann/rustsveising_golf-3.pdf

http://www.mamut.net/luftvann/golf94.pdf

Bra at du legger ut sånn rustsveis prosjekter :) må vel begynne å ta litt på min å snart

98 Audi A3

94 VW Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det bil på deg?

Solgte mitt siste prosjekt (94CL1,4) på torsdag.

http://www.finn.no/finn/object?finnkode=17955266

mvh Roy

Nei, ikkje i første omgang. Var noko uklart med vegvesen/registrering så det måtte eigaren ordne uansett.

Bilen var god teknisk. Men litt mykje rust enn kva eg hadde forventa. Såg ut til å vere rust i kanalar, litt boblerust på bakluke og hjulbuer samt ein ved tanklokket. Samt litt dårlig lakk her og der.

Prisen stod i fint i forhold til tilstand.

Tenkte å ta den på NAF-kjøpstest (gode greier??) uti neste veke tenkte eg, for å sjekke om rusta er eit alvorlig kapittel eller bare barnemat.

Men eg er litt den typen som meiner at førstebilen skal vere ein som ikkje er heilt perfekt og som tåler å få ei ripe eller to. Samtig som den ikkje tømmer lommeboka. Litt småplukk er det jo alltid på bruktbil, uansett kva du velgjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf 3 ruster noe inni helvete.. Ser noen snakker om kanalen, min erfaring er at det ruster enda mer i gulvet like innenfor den.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider