Gå til innhold

Ødelagt dekk, ansvar?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei.

EDIT: (Var litt uklar i første innlegg her, så les lengre ned for å ikke ha noen misforståelser.)

Var 16 Mai i år hos en lokal dekkbutikk her i området og fikk lagt om no 15" dekk. Det var helt nye dekk, som lå på noen felger fra en annen bil som jeg planla og bruke for ca 1 år siden. Så fikk lagt de om for alt for mye penger, fordi jeg var keen på nye dekk på nyanskaffete alurims til 16 Mai. Så greit nok hittil, dekka blei lagt pent på og alt virket greit. Eneste var vel at de fylte for lite luft og påsto i farta at de ikke viste hva trykket skulle være. (dekksjappe ja ???)

Men så skjer følgende.

Bruker dekkene til i forigårs, uten problem, med rett luft og alt. Så punkterer jeg plutselig, finner en glassbitt stående i hjulet, litt på innersiden, ett par mm fra det mønsteret stopper. Drar denne ut og konstatere ett lite hull, men nok til at det må lappes.

Drar på denna butikken der jeg fikk lagt dem på og spørr om de kan lappe skaden. "Jada, ingen problem" sier de og ber meg komme tilbake neste dag.

Gjør da dette, og da sier det at dekket var "dårlig" og de har revna det.. Fin flenge på innerside og brutt "tråder/armering" i dekkkanten som ligger innafor felgkant og videre opp mot midten av dekkside.

Fyrn som la om påstår hardnakket at dekket var skadd og skade bare ble totalt når de skulle ta det av felg for å lappe det. Men jeg har da faen kjørt på dekket lenge nå uten problem, har ikke merket en dritt som skulle tilsi at det var dårlig. Har ikke måtte etterfylt luft heller etter jeg måtte fylle siden de var late/udugelige og jeg måtte gjøre det selv.

Så nå sa han at jeg kunne kjøpe nytt dekk til en mystisk pris eller finne ett nytt selv så skulle de legge ut for ommlegging og balansering for det. Men dekket måtte jeg betale/skaffe selv..

Flere en meg som finner det merkelig at JEG må betale/kjøpe no nytt som var helt i orden, bortsett fra ett lite uproblematisk hull. Det var da faen de som ødela det, og er usmakelig og komme med massse piss og skylde på kunden. De har ingen beviser på at dekket var dårlig, det så helt fint når jeg leverte det i går, men desverre har jeg ingen beviser på det de påstår heller..

Noen tanker / tips her?

Hilsen irritert og amputert billist lulz..... :m'm:

Endret av 900i

Spotted in Narvik på Facebook?

https://www.facebook.com/groups/113062795388716/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke deres problem at det står glass inn i dekket ditt.

Med mindre de har for vane å stikke glass inn i dekkene til kundene...

Nei, her får du dekke nye dekk selv. Skjønner ikke hvorfor du spør om dette engang, er jo ganske åpenbart. Enten har jeg misforstått spørsmålet ditt eller så er du stein :D

Kjøp deg balanseringsmaskin og omlegger, så kan du heller kjefte på deg selv hvis det går åt helvette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke demmes feil at det står glass i dekket, NEI.

Men demmes feil at de klarer og revne dekket når de skal lappe det.. Har sjøl lappa dekk flere gang, å skjønner egentlig ikke hvorfor de måtte poppe av gummien for og lappe? (Regner med de poppa det av, sia de klarte og revne det..) :p

Mvh Stian

- '99 Hyundai Coupè *Til salgs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hullet på siden av dekket? Altså ikke i rullebanen?

Jobber selv med omlegging og balansering, og den eneste grunnen jeg ser for å kunne revne dekket er hvis de kjører gaffelen på omleggeren altfor stram slik at de kjører den inn i dekket. Forsto ikke helt hva du mente, så må ha det litt inn med teskje. Hvor sto glasset? På rullebanen eller på siden av dekket?

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, litt klarere. Jeg var å skulle få fikset skaden pga glassbiten.. Bagatell sa de, og skulle ta det av felg og fikse. Så kommer jeg i dag og de har REVNA dekket på en helt annen plass og påstår at det er MIN feil siden dekket var dårlig (deres ord!) fra før (uavhengig av det lille hullet pga glasset.) glasset er seff ikke demmes feil, det er bare grunnen til at jeg var der og har ikke noe med revna og gjøre.. Er det at de rever dekk under omlegging og skylder på meg og dekket i stede for å ta ansvar for skaden. Er jo ikke vanlig at firma revner dekk når det skal ta det av for å lappe ett hull??? Dekket var bra, er nye dekk som har ligget ca ett år inne. (Temperert osv.) Var gode og kjøre på og alt det dær. Igjen, skaden pga glasset var bare årsak til at jeg skulle få det fikset, så revner det det på en helt annen plass i stede.. Og skylder på meg.

Forstår dere nå, makan til autoflaming på meg som topicstarter asap da, bilforumet i ett nøtteskall liksom. Men var kanskje uklar.

Endret av 900i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hullet på siden av dekket? Altså ikke i rullebanen?

Jobber selv med omlegging og balansering, og den eneste grunnen jeg ser for å kunne revne dekket er hvis de kjører gaffelen på omleggeren altfor stram slik at de kjører den inn i dekket. Forsto ikke helt hva du mente, så må ha det litt inn med teskje. Hvor sto glasset? På rullebanen eller på siden av dekket?

Hullet var like utenfor rullebanen ja, men ikke på samme plass som revna de laga. Har jobbet med omlegging og balansering og vet det skal endel til for å lage nevnt revne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg nok du bør roe deg kraftig ned.

De har sikkert sagt at det kan sikkert lappes og vi prøver.

Det som er er at ett dekk kan ha skader som ikke synes på utsiden, hull på sidene skal heller ikke lappes, men hull i mønsteret som oftest kan lappes, ligger det i grenseland må man ta en vurdering, og ofte holder det, men ikke alltid.

At du har kjørt på ett glasskår, og sier de skal prøve å lappe det men ikke kan gjøre det likevel er neppe deres skyld.

Kan og hende de har vært litt hardhendte i maskina, men det var også ett i utgangspunktet ødelagt dekk.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullet var minimalt da, men hva vet jeg.. Men enda rart de revner det helt på motsatt side da.. Hullet var knapt synlig.. Men jeg bare spørr, siden de var så stålsikre på at å lappe det skulle være en smal sak. Å så revner de det i maskina uavhengig av glass-hull-skaden. Virker merkelig på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På andre siden, da skal jeg være litt mere enig, trodde det var hullet ditt som hadde revna videre jeg.

Jepp var uklar.

Men at uhell skjer i maskina er OK, jeg har gjort det selv.. Men dekket var så seriøst helt fint ut når jeg leverte det, så over det osv. Men skader innefor felgkant eller innerside av dekk kan jeg ikke si noe om.. Men det sa ikke omlegger ikke noe om, var mere "det revna når vi skulle ta det av, dårlig dekk sikkert.."

Krangla en del på det, men han mente hardnakket at det var dekket sin skyld. Uten og ha særlig argumenter for det.

Forvirra selv, om jeg bare skal kjøpe ett hjul til å ta den gratis omlegginga/balansering.. Eller om jeg skal sette meg på bakbeina og kreve nytt dekk. Irriterende når det var helt nye dekk (dog lagra). Det var ikke kjørt noe på. Bare lagt på anna felg og lagra til jeg fikk de lagt på første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ulovlig. Om dekket har revna langs vil jeg tro at de har kjørt armen inn i dekket. Har gjort det selv så det høres ikke usannsynlig ut. Så egentlig "taper" du uansett siden du må ha nytt dekk hvis det er hull på siden av dekket, og hvis de nekter for å ha ødelagt dekket.. dessverre..

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få hjulet med deg, kjør en annen plass med mindre du fikk ett knallbra tilbud.

Nei, det helt ulovlig å lappe i dekkets side, i grenseland kan man vel prøve, men er en del vridninger der som gjør det lite holdbart.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider