Gå til innhold

Deler dyppes i Strip All, hva slags grunning?

Ranger emnet

HaaJeHaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat levert en noen deler til Strip All dypping (syrebad), og så lurer jeg på hva slags stoffer jeg skal legge på før den leveres til lakkering?

Det vil fort ta noen dager før det skal lakkeres og dermed er det beste å få lagt grunningen selv, siden bart stål ikke holder seg så lenge. Stålet som kommer fram etter dypping er bart 40-talls stål. Har snakket med en lakkerer som sier at et lag med Sikkens Spotprimer er nok, men bør man ikke ha noen form for rusthindrer først?

Er ikke lakkerer selv, og ønsker produkter jeg kan kjøpe på sprayboks.

Når bør jeg sparkle i denne prosessen?

Supert om noen kan gi meg en steg for steg liste i hvilken rekkefølge ting skal gjøres. Bør også helst inneholde Sikkens Spotprimer siden jeg alt har kjøpt dette for 500kr.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fortalt at beste fremgangsmåte er: Slip rent -> sveis ved behov -> rustmelk -> syregrunning - > grunning -> sparkel -> grunning -> lakk.

Du kan sikkert begynne rett på med syregrunning siden delene har blitt syreduppet vil jeg tro. Andre vil sikkert mene at det kan være en ide å bruke rustmelk først?

Husk at du må ha vanlig grunning oppå syregrunning før du kan sparkle/lakke. Syregrunning får du kjøpt på sprayboks der hvor du får kjøpt skikkelig billakk. Du får den ikke på biltema o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg gått rett på med en god EP grunning (Epoxy).

En bekjent restaurerer en 1942 mod. Lincoln Continental og har syredyppet svært mye deler på denne. Dette kommer han innom jobben og får lagt litt EP grunning på etterpå, før det skal videre til etterbehandling (Lakkering etc.)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg et lag med epoxy, dette hindrer rust. men vist du skal frakte bart ubehandler metall så er det ikke my som skal til for at dette begynner å ruste igjen. Holder med at du er 5% svett i hendene så transporteres salt fra svettet til overflaten så har du korrosjonen i gang igjen. så det anbefales å kjøpe siliconfjerner for å vaske delen før grunning. Gjerne padd så du kan matte ned delen slik at grunninga sitter godt.

men det spiller ingen rolle hvilket merke, ingen lager dritt produkter. kjøp en epoxy, uavhengi av merke. vask, padd, vask og legg et lag epoxy. da skal du se at det blir bra. Epoxy er også godkjent for at man kan sprøyte lakk direkte på. MEN skal du sparkle, må det grunnes. bruk gjerne epoxy igjen forså fyller så slipes og lakkeres.

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill!

Men får man denne epoxygrunningen som spray? Siden det er 2 komponent så tviler jeg og dermed er dette uaktelt. Delene har masse kriker og kroker, bolthull og former som gjør at det må være en spray. Det må også bli jevt siden det skal være finish til slutt.

Delene er fra MC og VW boble: Ramme, tank, skjermer, gaffel + masse småting som speedometerholder, skjermholdere osv (i alt nærmere 100 deler) og masse motordeksler fra Boble.

Motorsykkeldelene hører til en 40-talls sykkel som kun skal brukes i finvær om sommeren og skal stå tørt og varmt om vinteren. Hva er godt nok for denne bruken?

VW-delene derimot skal på en sommerhalvårsbil.

Endret av HaaJeHaa
Mer å tilføye.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider