Gå til innhold

vw boble trøbbel 1973 1300s

Ranger emnet


zeranz

Anbefalte innlegg

Som flere har sagt her, så er det sannsynligvis rådebank du har pådratt deg, bør ikke kjøres med.

 

Det jeg vile gjort, var å fått en som kan motor om å lytte til lyden, for å gi en skikkelig diagnose.

Nå kjenner ikke jeg boblemotoren skikkelig, men det skulle ikke forundre meg om du greier å skifte rådelager på plass, er jo ei bunnplate på motoren som er ganske stor, man burde komme godt til undenifra, så spørs det bare hvor smarte disse tyskerne har vært når de konstruerte motoren.

Kommer du til skruene på rådene greit så bør det gå an å skifte lager med motor på plass.

Men har du kjørt 4 mil med lysende oljelampe så vil jeg tro det er mere som er dårlig inni der, og motoren bør byttes eller overhales, tør ikke tenke på åssen tilstand det er i toppdekslene og registret.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da kan jeg komme med noe konstruktivt.

 

Jeg tror nok dessverre at håpet er ute for denne motoren.

Det blir fort mye dyrere enn å kjøpe en brukt motor.

Siden det bare er 2,5 liter olje i en boblemotor, og det i tillegg ikke er oljefilter, er de litt følsomme. Og siden de er luftavkjølte, er oljen en viktig faktor i å holde motortemperaturen nede. Kjører man en halvtime uten oljetrykk blir det for det første alvorlig varmt, og det liker ikke toppene. De er av aluminium, og er avhengige av god oljesirkulasjon. Tviler på om de likte denne "testen".

Når det ikke er oljefilter, vil alt av spon og dritt fra det lageret som er kaputt, bli pumpet rundt og rundt i alle mulige kanaler etter man har fylt mer olje. Det er ikke noe særlig, så her tror jeg nok at alle lager bør skiftes, og alle oljekanaler må gjøres grundig rene.

Dessuten er det ikke helt enkelt å skifte lager på en boblemotor.

Motoren må ut, det er ikke bunnpanne her, så den må splittes på midten. Og det er litt jobb, for da må absolutt alt skrues av først. Topper, sylindre,stempel,støtstenger,svinghjul, innsug, eksos, dynamo, viftehus osv.

Og når man så har fått delt denne motoren, ramler kammen ut også, og den er sikkert ikke helt pigg lenger den heller.

I verste fall er ikke veiva og/eller rådene brukbare lenger heller, og da baller det på seg gitt.

 

Brukt motor er enklere, og billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har disse motorene oljekjøler.. for det andre har de kanskje ikke oljefilter, men oljesil i bunnen.. Nå vet jeg at prisene på 1600 singelport er ca 17000,- for short-blokk. Men jeg har en kamerat som helt sikkert har en brukt motor til deg. han kan også ta på seg bytte for deg. Jeg tror i allefall ikke det lønner seg å overhale denne motoren du har..

 

 

Okei, da kan jeg komme med noe konstruktivt.

 

Jeg tror nok dessverre at håpet er ute for denne motoren.

Det blir fort mye dyrere enn å kjøpe en brukt motor.

Siden det bare er 2,5 liter olje i en boblemotor, og det i tillegg ikke er oljefilter, er de litt følsomme. Og siden de er luftavkjølte, er oljen en viktig faktor i å holde motortemperaturen nede. Kjører man en halvtime uten oljetrykk blir det for det første alvorlig varmt, og det liker ikke toppene. De er av aluminium, og er avhengige av god oljesirkulasjon. Tviler på om de likte denne "testen".

Når det ikke er oljefilter, vil alt av spon og dritt fra det lageret som er kaputt, bli pumpet rundt og rundt i alle mulige kanaler etter man har fylt mer olje. Det er ikke noe særlig, så her tror jeg nok at alle lager bør skiftes, og alle oljekanaler må gjøres grundig rene.

Dessuten er det ikke helt enkelt å skifte lager på en boblemotor.

Motoren må ut, det er ikke bunnpanne her, så den må splittes på midten. Og det er litt jobb, for da må absolutt alt skrues av først. Topper, sylindre,stempel,støtstenger,svinghjul, innsug, eksos, dynamo, viftehus osv.

Og når man så har fått delt denne motoren, ramler kammen ut også, og den er sikkert ikke helt pigg lenger den heller.

I verste fall er ikke veiva og/eller rådene brukbare lenger heller, og da baller det på seg gitt.

 

Brukt motor er enklere, og billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

jeg overhaler motoren nå, det viser seg at motoren trenger total overhaling, er godt i gang. sorry at mange tar denne episoden dårlig, bare ett uhell. første bil.

Bobla motoren viser seg å ikke være så ille som jeg først trodde. jeg har lempa motoren av og begynt med demontering, vasking, det er enormt med olje over hele motoren, oljen er størkna i mellom kjøleribber over hele motoren. jeg har funne sand og skit mellom ødelagte pakninger. tar sin tid å bli ferdig. jeg kan komme med flere tilbake meldinger om prosjektet ettersom ting tar sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bra at du ikke har gitt opp da, og du har sikkert lært endel av denne lille flausen :) Det kan være morsomt å overhale en motor, og ganske lærerikt også. Lykke til :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil overhale for å lære så er det greit, ellers så finnes det motorer å få kjøpt. Hva med å koste på 3000 og bruke deler av den gamle motoren til å komplettere denne?

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20735985

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår