Gå til innhold

ønsker hjelp til montering av 2x12" basselementer

Ranger emnet

Clonen

Anbefalte innlegg

jeg har akkurat kjøpt 2x12" basshøytalere 1000w max og 700w aktiv sound. Dette skal inn i en golf 93mod 1,6 liter og lurer litt på hvordan jeg skal gå fram. tidligere eier av bilen hadde to basselementer i hattehyllen, men var bare halvparten av størrelsen som nå skal inn, så regner med at jeg må bruke bagasjerommet.

har kommet over forskjellige ledningsammenkoblinger, og lurer litt på hva det vil si og hvilke av dem jeg må bruke.

2 ohm application

4 ohm application A

4 ohm application B

8 ohm application

jeg har tegning på de forskjellige så vet sånn noen lunde hvordan hver enkelt skal kobles, men vet ikke hvilket oppsett jeg skal bruke foreløpig.

Har 6,5" høytalere i dørene foran, og høytalere i dashbordet (på høyre og venstre side. sikkert originalt fra fabrikken størrelse osv på dette er ukjent for min del). Ellers går det bare to ledninger bak til hattehyllen/bagasjerommet hvor det da tidligere har vært to små bassforsterkere montert til hattehyllen. kan de samme ledningene brukes (og trengs det fler av disse ledningene), eller må det trekkes nye ledninger?

har Panasonic CQ-RX300 4x50w og mosfet-teknologi om dette har noe å si og/eller er nyttig å vite.

Trenger jeg en forsterker for dette opplegget mitt eller går det bra uten`? hvis jeg trenger en forsterker hva slags er å anbefale (hvor mange veier?)

i tilfelle jeg får hjelp her men likevel er totalt grønn på det, vet noen om hvor man kan få hjelp til å få det satt inn? Bor i elverum for de som er interessert:) (helst til en pris som ikke tar livet av meg)

setter pris på all hjelp

mvh Clonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha forsterker til basselementene dine.

Kva slags basselement har du kjøpt? (greit å vite det. Er ikkje vits å bruke ein forsterker til 10 000,- på eit basselement til 300,- og omvendt of course)

Basselementa er ikkje i kasse?

Om du skal parallellkoble (2ohm oppsett) eller seriekoble (8ohm oppsett) avhenger av forsterkeren du kjøper. Den er stabil ned til x ohm. Kobler du bassene slik at motstanden blir under x ohm, kan forsterkeren for gå til helvete!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha forsterker til basselementene dine.

Kva slags basselement har du kjøpt? (greit å vite det. Er ikkje vits å bruke ein forsterker til 10 000,- på eit basselement til 300,- og omvendt of course)

Basselementa er ikkje i kasse?

Om du skal parallellkoble (2ohm oppsett) eller seriekoble (8ohm oppsett) avhenger av forsterkeren du kjøper. Den er stabil ned til x ohm. Kobler du bassene slik at motstanden blir under x ohm, kan forsterkeren for gå til helvete!

fant ut at det står impedance: 4 ohm

dette er spesifikasjonene for utstyret:

12" dual voice coil subwoofer

Glass fiber woven

Cone foam edge

3" basv. voice coil

Magnet: 60 OZ x2

Impedance: 4 Ohm

Max power: 1000 w

merke: Fence Audio RSW12120B

ga 4000 for de to til sammen.

har ingen kasse, for vet ikke helt hvordan jeg skal ha det. tenkte å finne ut hvordan jeg kobler og setter det sammen før jeg evt mekker en kasse. går det evt an å lage et skjellett til basshøytalerene (basskasse uten vegger, bare ramme) eller ødelegger dette lyden ? eller har du andre forslag til kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merke: Fence Audio RSW12120B

ga 4000 for de to til sammen.QUOTE]

hahaha,da er du blitt RUNDLURT.. selges jo på netthandelen for 2-300kr pr stykk..

nei. de på netthandelen er fake, de jeg har er the real del.

og har sett de på netthandelen, ingen av dem som hittil har gått for 3-4 hundre. det billigste jeg har sett (av vinnerbud) er 580 kr. også er det pluss frakt og ekspedisjonstillegg og hele pakka, så prisen på wooferne fra netthandelen havner borti 1000 lappen der også. heller the real deal til 2000 enn hjemmelaga crap fra netthandelen som ikke er ordentlig kvalitetssjekka engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpt hos forhandler. men siden vi er inne på dette, vet noen passende dimensjoner til basskasse til mine 12" basshøytalere? de er ganske dype, så kan ikke bruke standardkasse. må nok skru sammen noe selv. hadde vært kjekt med noen mål å følge. noen andre som har fence sine 12" subber som har laget kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...