Gå til innhold

Ny bil....Mazda6 eller Mondeo?

Ranger emnet

finken2

Anbefalte innlegg

Jeg har altså kikket på ny bil i 2-3 uker, prøvekjørt, prøvesittet, lest tester, sett bilder m.m. Begynner så smått å bli litt surrete i hodet.

Men....ny Mondeo og ny Mazda 6 er nå faktisk i finalen.

Jeg har tilbud om en Mazda 6 stv. med minste dieselmotor (2.2l,125hk/310nm), AdvancePlus, med skinnseter + litt annet. I sum en god del ekstrautstyr, inklusive BOSE anlegg, BiXenon lys.

Har også en Mondeo stv. med minste dieselmotor (2.0l, 115hk/ca 300nm). Det er en Titaniumversjon, har det samme ekstrautstyret, unntatt skinnseter, BOSE anlegg og Bixenon lys. Prisen blir ca 20000 lavere enn Mazdaen. Tilbudet har jeg kun ut Juni, så det er ikke mange dagene igjen.

På min nye bil verdsetter jeg i prioritert rekkefølge:

- Pålitelighet og kvalitet, minst mulig uforutsette verkstedbesøk.

- Kjøreglede, komfort og ytelse.

- Bruktverdi, lettsolgt, minst mulig verditap.

- Pris

Prismessig kommer mondeoen best ut, men Mazdaen tiltaler meg egentlig mest.

Noen som har meninger eller innspill som kan hjelpe meg til å velge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva rust angår er Mazda6 noe av det absolutt verste du kan kjøpe. Mondeo hadde også dette problemet før, men ser ut til at de har blitt kvitt det nå.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=559737

Kan være lurt å undersøke litt før du kommer med tips..

Forrige modell av Mazda 6 rusta i dørene, bakluka og kanaler, men dette blir reparert på garanti. På nye Mazda 6/Mondeo så er rustproblemet blitt fikset. Etter trådstarters innlegg går jeg utifra at det er nyeste modell av begge han mener.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihverfall absolutt ingenting å utsette på servicen vi har fått hos vår Mazdaforhandler. Har kjøpt to 6ere gjennom dem nå der den forrige var en 2003modell som hadde rustproblemet som flere snakker om. Fikset uten problem og uten diskusjon. Når det gjelder den nye har de små problemene jeg har vært borti blitt rettet opp raskt og selvsagt kostnadsfritt.

Kjøreglede og utseende var noe som stilte sterkt til oss når vi kjøpte vår nye. Interiørmessig synes jeg også Mazda ligger noen hestehoder foran.

Vil på det varmeste anbefale Mazda hvis jeg kan gjøre det uten å ha erfaring med Ford. :)

Lykke til med nybilkjøp :)

PS: Du har sikkert kikket på bruktbilsidene på nettet også? Der kan man jo komme over en demokjørt bil til en rimeligere penge (ev større motor) til samme pris hvis man ikke absolutt vil ha en som det står null på triptelleren :) :)

Mazda 6DE 2,0 Advance +

Volvo S40 1,8 1997 (kjøpe?...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Mazdaen tiltaler deg mest, så gå for den! Begge disse bilene er gode og populære, så dermed står det meste på hva du selv ønsker.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer dekkstøy på Mazdaen enn Mondeoen synes jeg, men både utseende, interiør og kjøreglede synes jeg Mazda 6 er best. Dette varierer jo selvsagt fra person til person, så for å avgjøre det må du prøve begge :) Begge bilene deler mye siden de er laget av Mazda/Ford, så bilene er ganske så like på forskjellige måter :)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mening:

Mazda 6 ser ikke ut i måneskinn (Ei heller om dagen =P ).

Mondeoen ser mye freshere ut.

De hk/nm du får ekstra på Mazdaen tviler jeg faktisk på om du kommer til å merke noe særlig forskjell på. Så sånn sett er de jo "like".

Og når det kommer til ekstrautstyret tror jeg nok at du klarer å pushe Ford med på en god deal på hvertfall lysene og skinnsetene. (Tror ikke Ford bruker BOSE, så kan bli litt stress å få til dette.)

Ellers har jeg null erfaring med Mazda 6, eller Mazda generelt, men familien har jo hatt Ford Mondeo siden 1998, så har jo fått inn en del erfaring med de, og det er ingenting å klage på (Helt ekstrem service har vi også fått av Ford).

men som du selv skriver; "Mazdaen tiltaler meg mest", så tja, da burde du vel gå for den.

Endret av CivicLars
Skrivefeil

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider