Gå til innhold

valg av forsterker? hjelp?

Ranger emnet

Clonen

Anbefalte innlegg

hei. har søkt litt på nettet men ser ikke helt ut til å få tak i hva jeg skal bruke til mine 2x 12" subwoofere med 1000w max. har fått beskjed om å bruke 2kanals av en, og 3 kanals av en annen, og en fyr sa jeg skulle bruke monoblokk (?) kan ikke si jeg vet den store forskjellen mellom dem, men en fortalte meg at 3 kanals forsterker er 2 kanaler + monoblokk. synes ikkejeg fikk helt taket på hva det skal være, så håper på litt hjelp. vil jo helst ha riktig forsterker.

og en annen ting: hvis jeg skal ha to høytalere bak, skal de kobles inn på forsterkeren? (og i tilfelle påvirker det valget av forsterker?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monoblokk brukes til å drive sub... enkelt å greit :) man skal gi mye penger for en 2,3,4,5,6 kanls forsterker som gir så mye effekt du er ute etter!

ok da får jeg kjøpe monoblokk da. forslag til hvilken? basshøytalerene er merket 4ohm. bør jeg da finne en monoblokk som er merket 4 ohm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du har 2 stk basselementer på 4ohm kvar. Da kan du parallellkoble disse og du får ein motstand på 2ohm.

Da må du kjøpe ein monoblokk som tåler å bli lasta ned i 2ohm. (det skal vel omtrent alle monoblokker tåle)

Du har jo ikkje akkurat vært løssluppen med opplysninger om subbene! (maks effekt er verdiløs informasjon)

Det er greit med fleire opplysningere, so ein kan anbefalle ein forsterker.

Men denne fungerer antagligt: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4082&katid=37&mid=m436&id=&vn=736

Det er greit med skikkelige høgtalere framme. Bak er det vanligvis ikkje nødvendigt å ha høgtalere. So det er greit å ha forsterker på høgtalere framme. (bak kan spilleren ofte dra høgtalerene)

So du trenger ein 2-kanals eller 4.kanals forsterker viss du ikkje vil at spilleren skal dra høgtalerene

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider