Gå til innhold

Spørsmål ang vindusviskere og el-vinduer..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei..

Har 2 spørsmål her..

 

1: I bilcrossbilen har jeg vindusviskerfunksjonen slik at det er bare AV eller PÅ.. Og når dem er på, og jeg stopper dem, stopper viskerene der dem er på ruta.. Hvordan kan jeg få det slik at dem legger seg i stopp-posisjon? Må jeg til med noe rele eller noe greier her?

 

2: På bruksbilen min har jeg 4x elvinduer.. Er det noen muligheter for å få sånn autofunksjon? Slik at når jeg trykker en gang på knappen for å ta ned vinduet, går det ned av seg selv, og stopper enten helt nede, eller til jeg trykker på knappen igjen?

Her er det vel et eller annet rele som må til..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Her må du ha en vindusviskemotor med innebygget returbryter på tannhjulet. Det er egentlig ganske enkelt: Pluss og minus går til motoren via denne innebygde returbryteren. Når tannhjulet går rundt, så brytes strømmen til motoren (og da har viskeren tatt 1 stk sveip). For å starte viskermotoren, kobles en bryter inne i bilen parallellt over denne innebygde bryteren, slik at den kommer igang.

 

Hvis du vil f.eks ha to sveip, har vindusviskermotoren gjerne en annen returbryter, som har litt lenger holdetid (mer kopperbane på tannhjulet i viskermotoren).

 

Man kan også koble en justerbar forsinket ut-bryter som ligger seg over viskermotorens returbryter.

 

2. Ja, dette er mulig, men kan bli litt vanskelig hvis du ikke er kjent med hvordan dette lages. Det som må til, er en holdefunksjon som senser på strømmen vindusheismotoren trekker.

 

F.eks mens motoren operer vinduet normalt, så går det 1 ampere. Når vinduet har nådd toppen, så stanger motoren mot stengt vindu og strømmen øker til f.eks 3 ampere. Dennne strømmen vil da styre et rele som bryter hovedstrøm til vindusheismotor. Her må du gjerne til med litt elektronikk og releer. Du må måle spenningen over en strømshunt, som igjen styrer et rele til vindusheismotoren.

 

Er sikkert noen på nettet som har bygget dette, evt. kan du studere hva andre har laget til orginalt.

 

 

Hei..

Har 2 spørsmål her..

 

1: I bilcrossbilen har jeg vindusviskerfunksjonen slik at det er bare AV eller PÅ.. Og når dem er på, og jeg stopper dem, stopper viskerene der dem er på ruta.. Hvordan kan jeg få det slik at dem legger seg i stopp-posisjon? Må jeg til med noe rele eller noe greier her?

 

2: På bruksbilen min har jeg 4x elvinduer.. Er det noen muligheter for å få sånn autofunksjon? Slik at når jeg trykker en gang på knappen for å ta ned vinduet, går det ned av seg selv, og stopper enten helt nede, eller til jeg trykker på knappen igjen?

Her er det vel et eller annet rele som må til..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Nå ble jeg endel smartere ja..

 

Ang det med pussemotoren, så er det koblet slik at den raskeste hastigheten er koblet via en vanlig lysbryter. (AV/PÅ-funksjon).

 

Vil fremdeles ha denne hastigheten.. Eneste er at jeg vil at viskerene skal parkere nederst på ruta istedet for der dem er når jeg skrur av bryteren.

 

 

 

Og til vinduene, går det ikke an da at jeg tar et rele fra en bil som har automatisk vindusfunksjon, og kobler dette inn i mitt ledningsnett..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår