Gå til innhold

87 230TE går ujevnt og stopper på tomgang


Nismotic

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med min 87 modell 230 TE.

Den går ujevnt og stopper hele tiden på tomgang når den er kald, aner noen hva d kan være som jør det? den går ganske jevnt når den er varm, men den jager litt på tomgang.

Kan det være luftmengdemåleren?

Eller er det kanskje feil justert tenning?

Har prøvd å stille på fordeleren, men motoren reagerer ikke i det hele tatt på dette, hva kan jøre det?

Noen som vet hva tenningen skal være stillet på?

1987 Mercedes-Benz 230TE

Tidligere biler:

X 1990 Mazda 626, X 1986 Opel Ascona 1,8 GT,

X 1994 Lada Samara 1,5 S, X 1984 BMW 320i

X 1986 Opel Manta GSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviver vel ikke tilfeldigvis på ca 1200 varm?

Lyser ABS lampe eller er den slik at du må bruke gss for å starte?

 

Om den sviver på rundt 1200 varm er jeg rimelig sikekr på at tomgangsmotoren din er ute av funksjon, og mest sannsynlig pga OVP.

Men du kan også sjekke fjæra på gassoverføringa, at en sitter på plass som den skal.

 

Eneste som skjer når du vrir på fordeleren er at du vrir den ut av posisjon, mens tenningstidspunktet er uforandret, siden det ikke er fordeler som avgjør det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går på rundt 800-900 o/min på tomgang, og jeg har ingen varsellamper som lyser nei.

Hvor stiller man tenningen på disse motorene da?

Men jeg må gi gass for å få den startet og for å holde liv i den på kald tomgang. Hvor sitter denne tomgangsmotoren?

1987 Mercedes-Benz 230TE

Tidligere biler:

X 1990 Mazda 626, X 1986 Opel Ascona 1,8 GT,

X 1994 Lada Samara 1,5 S, X 1984 BMW 320i

X 1986 Opel Manta GSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går på rundt 800-900 o/min på tomgang, og jeg har ingen varsellamper som lyser nei.

Hvor stiller man tenningen på disse motorene da?

Men jeg må gi gass for å få den startet og for å holde liv i den på kald tomgang. Hvor sitter denne tomgangsmotoren?

 

Tomgangsmotoren sitter mellom innsugsrør til 3 og 4, må av med luftfilteret.

Tenningen justeres på innerskjermen V side, der har du en oktanvelger, bør stå på S.

Sjekk at fjæra til tomgangsbryteren sitter på plass du.

012.jpg

V. side av motor.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan justerer jeg tomgangen?

Og hvordan justerer jeg tenningen? Ved å vri på oktanvelgeren?

Skal jeg bruke tenningslampa på veiv/reimhjulet?

1987 Mercedes-Benz 230TE

Tidligere biler:

X 1990 Mazda 626, X 1986 Opel Ascona 1,8 GT,

X 1994 Lada Samara 1,5 S, X 1984 BMW 320i

X 1986 Opel Manta GSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviver vel ikke tilfeldigvis på ca 1200 varm?

Lyser ABS lampe eller er den slik at du må bruke gss for å starte?

 

Om den sviver på rundt 1200 varm er jeg rimelig sikekr på at tomgangsmotoren din er ute av funksjon, og mest sannsynlig pga OVP.

Men du kan også sjekke fjæra på gassoverføringa, at en sitter på plass som den skal.

 

Eneste som skjer når du vrir på fordeleren er at du vrir den ut av posisjon, mens tenningstidspunktet er uforandret, siden det ikke er fordeler som avgjør det.

 

Hva mener du egentlig med OVP?

Har prøvd å endre på oktanvelgeren nå men tenningen er konstant.

Har også prøvd å nappe ut tomgangsmotor, men da går den ikke i det hele tatt så det virker til at denne er i orden.

1987 Mercedes-Benz 230TE

Tidligere biler:

X 1990 Mazda 626, X 1986 Opel Ascona 1,8 GT,

X 1994 Lada Samara 1,5 S, X 1984 BMW 320i

X 1986 Opel Manta GSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår