Zeta Skrevet Januar 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2004 Jeg har en kondensator som jeg skal koble opp, og tenkte å lade den på forhånd. Jeg har fra før av en motstand (fulgte med en kondensator jeg tidligere har kjøpt), det står 5w 18 ohm på den. Den gamle kondensatoren den fuglte med var på 0,5 farad, mens min nye er på 1,5 farad. Går det greit å bruke den motstanden på den nye også??? Når sant skal sies, så brukte jeg ikke motstanden til å lade opp den gamle kondensatoren. Derfor lurer jeg på hvordan dette kobles. Er det mellom + på laderen og + på kondensatoren, eller mellom polene på kondensatoren... Siter - '92 Honda civic vti - '99 Honda Integra type R - (solgt) - '92 Honda civic vti (solgt) - - '93 Honda crx del sol vti (solgt) - - '95 Honda Accord 2.0i (solgt) - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2004 Originally posted by Zeta Er det mellom + på laderen og + på kondensatoren Riktig! Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Januar 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2004 er ikke vits å lade den opp først. tar jo et par sekunder eller no når du kobler den opp. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2004 Kan være greit å lade hvis han ikke har automatsikring, kjedelig å smelle noen sikringer pga det! Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunnyGTi2.0 Skrevet Januar 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2004 Originally posted by Zeta Derfor lurer jeg på hvordan dette kobles. Er det mellom + på laderen og + på kondensatoren, eller mellom polene på kondensatoren... Dersom du setter motstanden mellom polene på kondisen blir den ihvertfall utladet. ;) Men som ALJ_GSI sa, så tror ikke det er noe poeng i å lade den opp først.. Den holder ikke noe særlig godt på strømmen uansett.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Januar 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2004 min lader seg ut hver gang jeg kobler av - polen og den lader seg opp hver gang jeg kobler den å igjen. har aldri tatt en sikring pga det. dessuten er det i såfall bare en sikring. hvem bryr seg om den ryker Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet Januar 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2004 Riktig, Det er bare tull å "lade" den på forhånd, gjør seg selv det pået par sekunder, og det gjør den jo hele tiden mens du dunker i vei med annleget ditt og.. så hvorfor det sku være vits i å lade den opp på forhånd vil jeg gjerne ha en liten utredning om . for dem som mener det er riktig.... mvh Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2004 Den blir ALDRI helt utladet under normale forhold, selv når anlegget blir slått av. Kan være kjekt å lade den opp ved første gangs bruk for å å ikke ta sikringa. Ikke at den er dyr, men kjedelig å stå der uten noen hele? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet Januar 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2004 Originally posted by nissan s13 Den blir ALDRI helt utladet under normale forhold, selv når anlegget blir slått av. Kan være kjekt å lade den opp ved første gangs bruk for å å ikke ta sikringa. Ikke at den er dyr, men kjedelig å stå der uten noen hele? jaja kasnkje det, mn jeg har ALDRI opplevd eller hørt om andre som har hatt problemer med at sikringen ryker ved første gangs oppladning.... men men Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2004 Ikke opplevd det selv heller, men en som monterte anlegg i gamle bilen min blåste 5 sikringer. Men han brukte 3x1f, så er vel ikke så farlig med 1 1,5f. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Januar 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2004 Såvidt meg bekjent lader man opp kondensatorer via en motstand for å ikke skade selve K. på grunn av det enorme strømsjokket den får når den lades fra null og opp til mye (!) energi på latterlig kort tid. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Januar 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2004 Om kondensatoren er helt tom, vil det være tilsvarende som å kortslutte polene på batteriet... Det er 12volt forskjell mellom + på batteriet og + på kondensatoren. Det gnistrer fælt, og hverken batteri eller kondensator liker denne behandlingen. Det er faktisk en grunn til at de seriøse produsentene legger ved utstyr til å lade opp/ut kondensatorer. Det er skånsomt, og du sliter ikke på batteriet eller kondensator. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet Januar 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2004 Originally posted by Bisarre Om kondensatoren er helt tom, vil det være tilsvarende som å kortslutte polene på batteriet... Det er 12volt forskjell mellom + på batteriet og + på kondensatoren. Det gnistrer fælt, og hverken batteri eller kondensator liker denne behandlingen. Det er faktisk en grunn til at de seriøse produsentene legger ved utstyr til å lade opp/ut kondensatorer. Det er skånsomt, og du sliter ikke på batteriet eller kondensator. Ikke for å kverulere men liker og liker, merker man noe forskjell på utstyret om man lader den først opp før man setter den på? med tanke å alt? Og bare for å sette ting litt på spissen her, en bil "liker" ikke at du spinner og herjer med den, med det faktum om den tåler det eller ei, mer en en gang som gjelder vell? Samme om man bytter toppakning, man skal helst bytte strekkboltenen også, HELST, men det går fint å bruke det 2 ganger.. mvh Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Januar 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2004 Når jeg sier "ikke liker", mener jeg at det er ting som vil redusere levetiden, og muligens ytelsen på batteriet og/eller kondensatoren. Kortslutning er ikke bra. Og det er det som i bunn og grunn skjer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet April 24, 2004 Rapporter Share Skrevet April 24, 2004 Er det mellom + på laderen og + på kondensatoren Laderen? vil det si at man bruker en batterilader, eller er det ment slik at batteriet er laderen i det tilfellet? Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.