Gå til innhold

lading av kondensator

Ranger emnet


Zeta

Anbefalte innlegg

Jeg har en kondensator som jeg skal koble opp, og tenkte å lade den på forhånd. Jeg har fra før av en motstand (fulgte med en kondensator jeg tidligere har kjøpt), det står 5w 18 ohm på den. Den gamle kondensatoren den fuglte med var på 0,5 farad, mens min nye er på 1,5 farad. Går det greit å bruke den motstanden på den nye også???

 

Når sant skal sies, så brukte jeg ikke motstanden til å lade opp den gamle kondensatoren. Derfor lurer jeg på hvordan dette kobles. Er det mellom + på laderen og + på kondensatoren, eller mellom polene på kondensatoren...

- '92 Honda civic vti

- '99 Honda Integra type R - (solgt)

- '92 Honda civic vti (solgt) -

- '93 Honda crx del sol vti (solgt) -

- '95 Honda Accord 2.0i (solgt) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zeta

Derfor lurer jeg på hvordan dette kobles. Er det mellom + på laderen og + på kondensatoren, eller mellom polene på kondensatoren...

 

Dersom du setter motstanden mellom polene på kondisen blir den ihvertfall utladet. ;)

 

Men som ALJ_GSI sa, så tror ikke det er noe poeng i å lade den opp først.. Den holder ikke noe særlig godt på strømmen uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig,

Det er bare tull å "lade" den på forhånd, gjør seg selv det pået par sekunder, og det gjør den jo hele tiden mens du dunker i vei med annleget ditt og.. så hvorfor det sku være vits i å lade den opp på forhånd vil jeg gjerne ha en liten utredning om . for dem som mener det er riktig....

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Den blir ALDRI helt utladet under normale forhold, selv når anlegget blir slått av. Kan være kjekt å lade den opp ved første gangs bruk for å å ikke ta sikringa. Ikke at den er dyr, men kjedelig å stå der uten noen hele?

 

jaja kasnkje det, mn jeg har ALDRI opplevd eller hørt om andre som har hatt problemer med at sikringen ryker ved første gangs oppladning.... men men

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kondensatoren er helt tom, vil det være tilsvarende som å kortslutte polene på batteriet... Det er 12volt forskjell mellom + på batteriet og + på kondensatoren. Det gnistrer fælt, og hverken batteri eller kondensator liker denne behandlingen.

 

Det er faktisk en grunn til at de seriøse produsentene legger ved utstyr til å lade opp/ut kondensatorer. Det er skånsomt, og du sliter ikke på batteriet eller kondensator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Om kondensatoren er helt tom, vil det være tilsvarende som å kortslutte polene på batteriet... Det er 12volt forskjell mellom + på batteriet og + på kondensatoren. Det gnistrer fælt, og hverken batteri eller kondensator liker denne behandlingen.

 

Det er faktisk en grunn til at de seriøse produsentene legger ved utstyr til å lade opp/ut kondensatorer. Det er skånsomt, og du sliter ikke på batteriet eller kondensator.

 

Ikke for å kverulere men liker og liker, merker man noe forskjell på utstyret om man lader den først opp før man setter den på? med tanke å alt?

 

Og bare for å sette ting litt på spissen her, en bil "liker" ikke at du spinner og herjer med den, med det faktum om den tåler det eller ei, mer en en gang som gjelder vell?

Samme om man bytter toppakning, man skal helst bytte strekkboltenen også, HELST, men det går fint å bruke det 2 ganger..

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår