jornland Skrevet Juli 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2009 (endret) Hei. Tenkte jeg skulle lakkere et motorrom på bilen imorgen. Og jeg vet jeg må bruke vannavskiller, men vet ikke hvilken vei som luften skal strømme gjennom den. Jeg har selv satt på Hansen koblingene på vannavskilleren, men ble usikker på om det ble rett. Har lagt ved et bilde som viser vannavskilleren. Som dere sikkert skjønner går nå luften fra hann til hun, og det vil si at luften først går inn i plastkammeret, så gjennom kobbersilen, og deretter ut i hun koblingen. Det står nemlig ikke noen pil på denne enheten.. Er dette rett?? Er det noen som vet dette der ute? Og er det en fordel å la avskilleren stå loddrett og ikke ha den horisontalt? Takker for alle svar:) Endret Juli 13, 2009 av JChE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Juli 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2009 Pussing vannutskiller, fordi uttaker står på bunnen hvor vannet samles opp/akkumuleres. Ser ikke på bildet, men kan ikke tenke meg at konstruksjonen er slik, det må være en form for kanal inne i akrylhuset? Vannet skal normalt tappes ut i bunn, som du ser den lille trykkpinnen. Vannutskillere lager en trykkforandring over smale passasjer, ergo vil luften kjøles ned og miste sin evne til å bære vanndamp. Vannet bil gå over i dråpeform og samles i bunnen. Så konklusjonen er, luft inn til kobbersilen, ut i bunn. Regner da med at vannet samles opp i et slags rør i den vannutskilleren. Det har selvfølgelig ingen hensikt å skille ut vann, for så sende det ut igjen i slangen. Ha gjerne to vannutskillere på kompressoren din, er lett å skru på og tøm den jevnlig. Jo varmere det er ute, jo mer vanndamp kan lufte bære på. Er også popp med vannutskiller på sprøyta, men da må den selvfølgelig være egnet for det bruket. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomassj Skrevet Juli 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2009 den der kan du hive så langt du orker... fungerer til 0 komma niks Siter 95 Golf 3 94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt 85 Volvo 740 88 Volvo 740 delebil 87 Volvo 240 Stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Juli 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2009 Min erfaring er generelt at vannavskillere er noe dritt. Har hatt tre stykker tror jeg, og dette er den eneste som jeg faktisk har fått vann i, men syntes fortsatt det blir veldig lite vann i den. Og det at uttaket står på bunnen av utskilleren er fordi jeg har satt det der. Det var nemlig slik som tilkoblingene passet på den for det var innvendige gjenger på toppen av den og utvendig på bunnen. Derfor bare skrudde jeg luftkoblingene rett på. Og det er som du skriver Hondaen. Inne i den kobbersilen er det et rør som sørger for at vannet som er kondensert nede i plastkoppen, ikke kommer ut i den luften som strømmer ut av avskilleren. Vel, nå er frokosten på plass, og det har regnet på morgenkvisten så da er det lite svevestøv i luften. Det betyr vel at jeg bare får finne frem sprøyta og håpe på at vannavskilleren fungerer bedre denne gang.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EliteCorrado Skrevet Juli 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2009 skulle til å nevne det samme selv. Kjøpte en slik en, prøvde, og heiv den i søpla. Den der er dømt til å feile. Siter Seat Leon 1.9 TDI PD Chevrolet Tahoe SC x VW Corrado G60 x Audi 80 x Jetta GTI x Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Juli 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2009 Bilen ble lakkert igår, og resultatet ble ganske så bra. Men det kan ikke godskrives vannavskilleren, for jeg fant ut at jeg kunne bruke en nesten ny kompressor jeg hadde stående, og nye luftslanger, noe som reduserer vann og oljesøl i lakken betraktelig. Men jeg er veldig på jakt etter en god vannavskiller, men har aldri sett noen annen patent enn denne. Har noen noe tips om hvor man kan få tak på en vannavskiller som FUNGERER?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet Juli 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2009 (endret) Har brukt en sånn i 1 år jeg på verksted.. Den hang med lufta inn fra toppen og den ventilen nedover...Hang på veggen rett etter kompressoren.. Funket gull den. Hvis dere kobler den bare mellom på slangen og lar den dingle og slenge rundt så er det ikke rart den ikke funker.. Uansett så har biltema en "grom"versjon også... Med vannutskiller og trykkjustering, fin til lakkering. Endret Juli 6, 2009 av Mikkel Bruer Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Juli 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2009 Jeg har en slik en, men vet ikke om det er biltema. Den produserer brukbart mye vann. må tappe den både en og to ganger i løpet av en lang økt. Tåkesmørern har jeg ikke montert da jeg gjerne vil ha slangene fri for olje. Tar heller bryet med å dryppe litt motorolje i de verktøyene som er oljesmurt. :) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Juli 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2009 (endret) Har brukt en sånn i 1 år jeg på verksted.. Den hang med lufta inn fra toppen og den ventilen nedover...Hang på veggen rett etter kompressoren.. Funket gull den. Hvis dere kobler den bare mellom på slangen og lar den dingle og slenge rundt så er det ikke rart den ikke funker.. Det du sier her virker veldig rimelig. Jeg også tror at disse vannutskillerne må stå montert loddrett for at de skal fungere som tiltenkt. Men det er så rart at det aldri medfølger noe bruksveiledning på disse tingene, for det er som sagt min tredje vannavskiller uten noen form for instruksjons/brukerveiledning. Derfor kunne det vært greit å finne ut av dette en gang for alle, og jeg har også sett disse veggmonterte avskillerne, men de er da i prinsippet akkurat den samme patenten som den jeg har.. Bortsett fra at de faktisk vil bli montert på vegg, og at de ofte kommer med tåkesmører i samme slengen. Men tåkesmører er uaktuelt, for det fyller bare slangene med olje. Og da kan man bare glemme å bruke de til lakkering etterpå! Og jeg har også sett sånne veggmonterte som det aldri blir vann i, og det er litt rart! Jeg skal innom billakksenteret i drammen en tur til fredag og høre der. De må da ha noe som fungerer der. Og da skal jeg kjøpe det, for denne vannavskilleren skal kastes langt f.. Endret Juli 7, 2009 av jornland Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CoilOver Skrevet Juli 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2009 Har prøvd den du prøvde. Den gikk fort i søppla. Prøv heller denne, veggmontert: Fungerer bra. Skal du han noe bedre, må du skaffe deg en kjøletørker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Juli 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2009 (endret) Takker så mye CoilOver. Jeg kikka litt rundt på nettet nå, og det er masse å velge i blant på det amerikanske markedet.. Dette ser ut til å være skikkelige greier, og det finnes massevis av disse på ebay. DeVilbiss virker til å være store på lakkeringsutstyr, for de leverer alt utstyr helt fra uttaket på kompressoren, og til og med sprøyter. På hjemmesidene deres, er det stort utvalg av lakkeringsverktøy http://www.autorefinishdevilbiss.com/. Har bydd på en auksjon på ebay nå, så blir spennende å se om vann- og oljeavskilleren blir min:) Endret Juli 13, 2009 av jornland Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.