Gå til innhold

Oslo - Nordkapp, tur/retur (nå med bilder og oppdateringer)

Ranger emnet

eiriksmil

Anbefalte innlegg

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oppdatering. Skal prøve å få laget en liten dagbok her, i den anledning sitter vi nå på Kafka Cafe i Bodø og har kjøpt to cola til en sum av 72 bitre kroner - men da har vi også internett..

Dag 1

Hadde pakket bilen og satte snuta nordover i 9-tiden, milene gikk unna og alt var knall. Gikk greit igjennom Østerdalen bortsett fra at det var veldig vått og fuktig.. Jaja, men snart var vi på Dovrefjell tenkte vi :) Så skjedde det som absolutt ikke skal skje på biltur - ting gikk ikke som planlagt. Høyre forhjul kom borti en såvidt eksisterende veiskulder (kjørte under fartsgrensa faktisk), hjulet punkterte, bilen sklei ut i grøfta og hoppet en 2-3 ganger før den landet med et brak på en stein. Enten det eller så flyttet vi steinen noen hundre meter... Fikk bilen opp av grøfta, bilen starta til og med, men den bilen kunne ikke ta oss til Nordkapp, ikke hjem forøvrig heller..

Ringte tauing og ble tauet til nærmeste verksted. Jeg var optimist, og skulle bare banke ut forstillinga og kjøre videre. Realiteten er av og til hard.. Alt var stengt, Toyota var 10 mil unna og delene vi trengte var sikkert langt pokker i voll, og selv om vi hadde hatt delene er det ikke sikkert resultatet hadde blitt godt nok til å kjøre 500 mil.. Da jeg sto der og tenkte at jeg nå skulle hatt en delebil kom jeg til å tenke på at jeg skulle titte på en KE70 når jeg kom hjem fra Nordkapp, den var påtenkt til å bli delebil..

I stedet ringte jeg noen venner, en KE70-eier og snakket litt fram og tilbake. Vi lot bagasjen stå igjen i Rolla (kameraet og, så litt lite bilder her), hev oss på toget til Oslo, og noen timer senere handlet jeg bil så og si usett på Majorstua for 5 lapper. Prøvekjørte ikke engang bilen (som gamleeier hadde døpt for Einar) jeg, men til Nordkapp skulle vi. Det hadde vi bestemt oss for..

Dag 2

Vi gjør et nytt forsøk! Satte snuta nordover i 11-tiden etter å ha vært på Risløkka og ha ordnet formaliteter. Einar er fra Løten og likte seg antageligvis bedre enn hva jeg gjorde oppover for å hente alt ut av vraket. Vi var igjen midt i Østerdalen, og kunne plukke ut bagasjen fra Rollaen, over i Einar. Det regnet fortsatt i Østerdalen..

Nå som vi hadde kameraet kunne vi også ta noen bilder.

Først en noe ujevnt, men nysenket Rolla:

img001-2.jpg

Einar og Rolla, side om side. Rolla skal forøvrig hentes ned til hjemlige trakter når vi er nede igjen.

img021-2.jpg

Så fortsatte vi der vi slapp med et brak på mandag. Østerdalen er spennende..

img038-2.jpg

Vi skremte bort alle barna og jeg satte meg på verdens største spark og lekte mongoloid:

img071-2.jpg

Været lysnet, her er Einar i Sør-Trøndelag etter å ha underholdt med Alf Prøysen på radio/kassett-spilleren sin:

img084-2.jpg

Mot barteby:

img085-2.jpg

Mange-felts veier for første gang siden Mjøsa:

img093-2.jpg

Pryda NTNU med Einar:

img097-2.jpg

Spiste på Sesam som foreslått tidligere her, så på kartet og innså at Rollaens spektakulære død (?) hadde forsinket oss med mye. Vi inntok milsluker-modus og kjørte videre, blant annet forbi Hell. Det er alltid like kult:

img103-2.jpg

E6 ble tøffere nord for Trondheim. For alle E6-hatere, Østlandet er ikke representativt, E6 er mye mer enn snork snork :)

img106-2.jpg

Dag 3

Dag 3 fortsetter der dag 2 slapp, kjøring. E6 var morsom opp til det vi trodde var Saltfjellet (vi ante egentlig ingenting annet enn at vi var på E6 og der skulle vi være), noe vi nå har plassert til å være Namsen. Vi er dog usikre på om det var Nord-Trøndelag eller Nordland. Helt ærlig, vi måtte bare komme oss litt nordover :)

Dette bildet ble tatt rundt 12-tiden på natta:

img114-2.jpg

Og dette ca. en time senere. For oss er det sykt at jo lengre mot natten vi kommer, jo lysere blir det:

img124-2.jpg

Vi kjørte forbi Mosjøen og havnet i Mo i Rana:

img130-2.jpg

Det var ikke så mye action i Mo i Rana midt på natta, så vi dro videre vi.. Her var Bimbo:

img136-2.jpg

Her var Polarsirkelen. Kjære ignorante østlendinger som oss selv, DETTE er Saltfjellet:

img138-2.jpg

img141-2.jpg

img146-2.jpg

Fra Fauske mot Bodø lysnet det, jeg tok et bilde av Einar i sollys. Ja, det var jo første gang jeg hadde sett Einar i ordentlig sollys:

img150-2.jpg

Og så var vi i Bodø. Kjørte over et torg jeg trodde var en vei, så to politibiler innenfor to minutter etterpå, parkerte og sov litt.. Da er vi altså oppdaterte, og har til nå tilbakelagt over 120 mil i Einar siden vi forlot Oslo i går i 11-tiden. Stakk til og med innom Fauske (vi lette etter Fauskeråneren men fant han ikke) og fylte litt olje på ham. Nå skal vi se om vi kan få ringt B.T.i her på forumet, og sette kursen videre nordover :)

Talast!

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi se om vi kan få ringt B.T.i her på forumet, og sette kursen videre nordover :)

Og som sagt, gutta ringte å jeg svarte..

Det resulterte i at dem kom innom meg på jobb, fikk hver sin cola og så ble det litt bilprat ute på parkeringen:D

ergasdfshd.jpg

God tur videre :)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om utbyttbare deler blir den det. Er det snakk om jig spørs det vel..

Og nei, Saltstraumen var vi ikke innom. Vært mange andre steder, akkurat nå er vi i Hammerfest :)

Dag 3 forts.

Som skrevett møtte vi B.T.i :)

img001-3.jpg

Stille Dal:

img002-3.jpg

Fine veier nord for Fauske:

img003-3.jpg

Chill sted:

img008-3.jpg

img012-3.jpg

Et sted mellom Fauske og Borgnes, der E6 fortsettes av ferje. Alternativt kan man ta ferje over til Hinnøya og komme på baksiden av Harstad.

img015-3.jpg

Det gjorde vi. Sjåføren slapper av på ferja:

img037-3.jpg

På Hinnøya:

img020-3.jpg

img039-3.jpg

Telefonboks i Harstad:

img044-3.jpg

Vel fremme i Harstad tok vi oss en hamburger og hilste på Margido her på forumet :)

img045-3.jpg

Yngves party-uttrykk:

img050-2.jpg

Vi kunne ikke skjønne at Harstad-området var så dødt. Det var før vi skjønte at klokka var 12 på natta. Er det sol vi ser??

img051-3.jpg

img054-3.jpg

Einar soler seg i glansen.. høhø

img071-3.jpg

Midnattsol!

img078-3.jpg

img085-3.jpg

Her var det like før vi la oss til å sove i noen timer.

img109-3.jpg

Det var dag 3, får komme oss up to date etterhvert. Skal nå til Nordkapp, så til Karasjok og Kautokeino inn i Finland og Sverige, så vi har nok kjøring foran oss i dag.. Som ellers :) Einar har i skrivende stund 2589.0 km under beltet siden tirsdag morgen :)

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heyhey, morsomt å se at det ikke bare var meg som var tullete som la ut på sommerferie i sliten gammel corolla!

Alle lo av meg, men jeg lo best når rollan putra så aldeles lekkert gjennom en 2-ukers nordover. Finnes ikke mer stabil kjerre ;)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corolla er god på langtur ja. Einar gjorde 140 km på en time nå i sted, det er ikke ille :) Sitter nå i Stockholm og skal snart starte på hjemturen, med en fugl fra Lapland hengende ut foran (roadkill). Stor attraksjon i svenske byer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider