Gå til innhold

Oslo - Nordkapp, tur/retur (nå med bilder og oppdateringer)

Ranger emnet

eiriksmil

Anbefalte innlegg

Moro tur dette ser det ut til :) Gamle corollaer er til å stole på, aldri om jeg hadde lagt ut på en tilsvarende tur med poloen... corolla ftw!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sportslig å legge ut på en slik tur i en realtivt ukjent bil!

Naturen i Nord Norge er spektakulær, mye flott der oppe. Det er også utrolig hvor mange mil man dekker i en bil pr. dag.

Jeg som knapt tørr å legge ut på Oslotur med E30n min. Klarer ikke tanken av å stå langtvekkistan med ødelagt bil, da slår hjernen min inn i "dette er for mye stress, nå går vi heller ut å skrur bil hjemme i garasjen" - mode.

Kanskje derfor jeg enda bor på bygda også.. :idea:

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det å dra på langtur med denne var omtrent som da jeg dro på isbane uten å sjekke olje på den hvite - det gikk det og :D Man må bare tro at alt går bra, og hvis det ikke skulle gå bra får man ta det der og da.

Haha, spenstig tur! Dere har i mine øyne kun begått 1 feil. Dere hilste ikke på meg når dere var på TynZ!

Dæven.. Jaja, TynZ er ikke lengre enn at man kan ta det som en dagstur da ;)

Får oppdatere med de siste dagene.

Dag 4

Vi endte dag 3 like etter Bjerkvik, kom såvidt inn i Troms etter det jeg husker. Våknet utpå dagen, kjørte nordover mot Alta. Inn i Finnmark:

IMG011-2-1.jpg

Noen reinsdyr som hadde forvillet seg inn på veien:

IMG013-2.jpg

Utover dette ble det merkelig nok ikke tatt noen flere bilder fra denne dagen. Kom til Alta i 9-tiden eller noe på kvelden, spiste kinamat (sykt godt restaurant, Restaurant Asia i Skoleveien 1) og sov på Kronstad camping.

Dag 5

Vi forsov oss til klokka var halv ett utpå dagen, men vi fikk nå iallfall kjørt endel på fredagen. På vei over vidda mellom Alta og Skaidi:

IMG047-2.jpg

I Hammerfest var vi i mål skulle vi tro banneret:

IMG062-2.jpg

Men neida, vi fortsatte og Nordkapp nærmet seg:

IMG188-2.jpg

Endelig framme:

IMG206-2.jpg

IMG207-2.jpg

Deretter kjørte vi mot Lakselv og slo opp teltet et sted nær Oldenfjord.

IMG240-2.jpg

Dag 6

Kvelden tidligere hadde vi avtalt å treffe en gammel kollega av min mor, Alf, så det første vi gjorde var å dra til Lakselv. Uten mobilnett (det brøt visst sammen den dagen) var det ikke så lett å finne ham, og da vi endelig fikk kontakt viste det seg at var i Karasjok denne dagen. Ikke lang tid etterpå var vi der, og ble servert finnebiff og vist filmer om sameland, eller Sápmi som det heter på samisk. Her er Alf og jeg:

IMG245-2.jpg

I Kautokeino ville Einar ut på en eller annen cross-bane:

IMG253-2.jpg

Ferden fortsatte. Finland!

IMG256-2.jpg

Digge finske veier, og skikkelig mye dritt på ruta:

IMG262-2.jpg

Etter en liten kjøretur, Sverige!

IMG272-2.jpg

Til de som syns E134 gjennom Kongsbergs 40-sone og fartsdumper, denne gjennomkjøringen i Karesuando er hakket mer spesiell:

IMG274-2.jpg

Relativt øde veier var det iallfall:

IMG280-2.jpg

Dag 7

La oss til å sove i bilen kvart på 6 på morgenen, våknet som vanlig altfor sent, denne gangen i Storuman. På vei til Östersund var det fortsatt øde veier:

IMG286-2.jpg

Einar drepte en fugl, denne ble stor attraksjon i Östersund. Når svenskene tok bilde av den måtte jo vi ta bilde av den og:

http://i67.photobucket.com/albums/h319/eiriksmil/IMG311-2.jpg

Regnbuen så vi:

IMG318-2.jpg

Og før vi visste ordet av det (okay, etter ganske mange timers kjøring) var vi i Stockholm:

IMG321-2.jpg

IMG329-2.jpg

Og her døde kameraet. De siste milene mellom Stockholm og Oslo var ikke sånn veldig spennende, tror vi brukte 6 timer og rullet iallfall inn på tunet mandag morgen klokken halv 8. Da hadde vi tatt livet av en fugl, virkelig holdt på å kjøre inn i en reinsdyrflokk som kom over veien, unngått en ELG som hadde gått rett over veien i Sverige og kjørt nesten 570 mil siden tirsdag morgen med en bil jeg hadde eid i under en uke :)

Epilog:

Jeg og RDL var i Koppang i Østerdalen og hentet Rollaen på mandag ettermiddag og den er nå tilbake der den hører hjemme. Inspiserte den så smått i går, og det ser ut som om fjærbeinet har knukket og that's it. There's hoping :)

Takk for at du gadd å lese igjennom :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå Sån tur fikk jeg også lyst og ta, men da blir det med noe driftsikkert :)

Lurer på om du mener at en bil som holder 570 mil med mye cruising i 140 og uten annet enn en titt på olja ikke er driftsikker? :D Men skulle gjerne tatt turen i noe mer komfortabelt :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk eid en sånn Rolla selv. Nydelige biler, tåler ca alt! Denne hadde stått i 6-7år. Kjøpte den for vrakpant for å taue en svær mb som trengte motorbytte langt over et fjell. Hadde igrunn regna med at dette skulle kverke den, det gjorde det ikke! Hadde prøveskilter maaange ganger iløpet av vinteren og gliste like bredt hver gang.

Går en brun en her på Tynset med org 80's alufelger og spoiler. Gammel gubbe som kjører den, skal være kjapt ute hvis den legges ut for salg ihvertfall :)

Genial tur, absolutt en inspirasjon!

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider