Gå til innhold

Hvordan koble 2 kanals sub til 4 kanals forsterkar?

Ranger emnet

Yoda211

Anbefalte innlegg

Du kobler eine spolen på subben til venstre bak på forsterkeren.

Den andre spolen på subben kobler du til høgre bak på forsterkeren.

Venstre og høgre framme på forsterkeren kan du bruke på høgtalerene du har framme.

NB! Mitt råd er å kjøpe ein skikkelig forsterker til subben. Den du har passer utruligt dårligt til den subben du har!!!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar, da får jeg ut å koble det i morgen :)

Du skal være veldig forsiktig hvis du skal bruke den forsterkeren på den suben, for suben får da alt for lite effekt, og da blir det lett å ødelegge suben ;)

Med forsiktig meiner du at jeg ikke burde stille opp alle subwofer- og bassinnstillingene på cd spilleren framme på maks? Altså at jeg ikke bør ha så høg volum på subben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan du har ein 4 kanals forsterker og 2 suber er klart det beste å brokoble kanalene til 2 kanaler. Da får du 2 kanaler med 120 watt og ikkje 4 med 60. Er ikkje verdens beste bilde, men bare et eg fant så eg håper du forstår :)

24746d1138589943-bridging-amp-bridge.jpg

Det er muligt du har en bryter som du må switche ned på bridge, men i de fleste forsterkere så merker forsterkeren når du brokobler.

Edit: Du skal kobler der de strekene er på "This is bridged" bildet. Altså at ene subben går inn på + og - som på "This is bridged" bilde på front(eventuelt kanal 1 og 2) og så gjør du det samme med den andre subben bare på Rear(Eventuelt kanal 3 og 4)

Endret av funkmobile

Jetta 85 - The funkmobile

Seat Leon - Bruksbil

Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan du har ein 4 kanals forsterker og 2 suber er klart det beste å brokoble kanalene til 2 kanaler. Da får du 2 kanaler med 120 watt og ikkje 4 med 60. Er ikkje verdens beste bilde, men bare et eg fant så eg håper du forstår :)

24746d1138589943-bridging-amp-bridge.jpg

Det er muligt du har en bryter som du må switche ned på bridge, men i de fleste forsterkere så merker forsterkeren når du brokobler.

Edit: Du skal kobler der de strekene er på "This is bridged" bildet. Altså at ene subben går inn på + og - som på "This is bridged" bilde på front(eventuelt kanal 1 og 2) og så gjør du det samme med den andre subben bare på Rear(Eventuelt kanal 3 og 4)

Han kan ikkje brukoble fordi forsterkeren ikkje er stabil i 1 ohm!!

Har du ikkje greie på dette bør du ikkje gi råd heller!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistnevnte stemmer. Og det er ingenting som heter 2-kanals sub, det er bare et subelement med to spoler, slik at tilkoblingsmulighetene blir flere.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider