Gå til innhold

Godkjenninger med annen motor enn volvo?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Volvos berømte D24 er jo en vw/audi-motor, og er på hele 5 sylindre etter hva jeg har sett..

 

Hvordan blir det da dersom jeg tar audis 2.2 bensin motor fra 1987 audi 100 f.eks å setter inn? Clutch-huset fra D24/m45/6 passer vel over der?

 

Er det mye som skal til for å få audis 2.2 motor godkjent i volvo 240? Er jo aldri 220hk og 180?nm i en slik motor. Er vel 130hk og noen få nm, så effektmessig skal det vel ikke være noe problem, eller?

 

Er jo sinnsykt fin lyd i 5'eren til audi, derfor tanken + at jeg har en slik motor liggende..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo ikke være noe problem...Sålenge jobben er ordentlig gjort.

 

Er jo folk som fortsatt får godkjent V8 i Volvo...er det Volvo som har produsert dem kanskje?? Hehe=)

 

Er jo ikke værre enn å sende en mail til trangsynet det!

 

Og få effektpapirer fra VAG...

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge godkjenningspapirene til volvo, som biltilsynet går etter står følgende:

 

Kode YV1 D1 - Motoreffekt:

Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 240/260 er 200 hk DIN (maks dreiemoment 22 kpm DIN) uten at

det er nødvendig med endringer i chassiset. Monteres det ventilerte skivebremser foran, kan det benyttes

effekter opp til 220 hk DIN (28 kpm).

Det godkjennes montert alternative Volvo bensinmotorer såfremt ovennevnte data er oppfylt.

 

Ang V8 i 240 så godkjennes jo dette kun siden det nevnes spesifikt i papirene:

 

Kode YVl D3 - Alternativ motor:

Det godkjennes montering av V8 motor eller Volvos dieselmotor D24 dersom spesifikasjonene i kode

YVI Dl oppfylles, og om følgende tillegg utføres:

- Forfjærer byttes til "dieseltype", det.nr. 1229338, eller det monteres forstilling fra varevogn med

forfjærer det.nr. 1229 337 *).

Fjærer diesel: Tråddiam. 13,5 mm - Ytterdiam. 165,5 mm - Effektive vindinger = 5,5

Fjærer varev: Tråddiam. 14,2 mm - Ytterdiam. 166,2 mm - Effektive vindinger = 5,5

- Det monteres følgende støttestag mellom torpedo og hjulhustårn:

Delenr. 1246228/1246229 (h og v)

Distansehylser for disse delenr. 1255671 (2stk)

Bolter for samme: delenr. 945444 (2stk)

- Bremsene bygges om slik:

Bremsereg. ventiler: delenr. 1228688 (2stk)

Bremsekraftforsterker (booster) 2 x 8 delenr. 1229336

(På eldre modeller må også hovedsylinderen byttes, da bremserør kommer i konflikt med hjulhustårn.)

*) Originalfjærer på 242 og 244 har tråddiam. 13,3 mm og 165,3 mm ytterdiam.

Trafikkstasjonen må kontrollere at nevnte endringer på kjøretøyet er utført.

Med ovennevnte endringer utført tillates en foraksellast som angitt under kode YV1 D5.

Maks. belastning av foraksel må ikke overskrides.

 

 

Må nok sende søknad her, om det blir positivt svar er vel noe tvilsomt, siden papirenes tale er såpass klar. Eventuelt må du stille rumpa/tissen din til disposisjon for rette vedkommende.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Men i og med at D24 er en audi/vw-motor og nesten helt lik 2.2 motoren jeg nevnte, bør det vel ikke by på noen problemer..?

 

Eneste forskjellen på motorene er jo at den ene er bensin og den andre diesel.. Blokk/innmat osv skal være likt etter hva jeg har sett i ETKA og VADIS..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er D24 en sekssylindret motor og for det andre er dette gjort før. Blant annet av min bror allerede i 1995 i hans "E-brun". Den ble godkjent av Statens vegvesen med en Oettinger-trimmet 2,5 liters Audi-femmer på ca 165 hk. Selveste Pedern kjøpte forøvrig senere dette drivverket og satte det i en bruks-245 han hadde på den tiden.

 

I grovt må følgende gjøres:

-Bytte clutchkåpe dersom man ønsker å benytte M45

-Bytte til bunnpanne og olje-pickup fra D24. Disse må kortes

-Montere hylse på inngående girkasseaksel slik at denne passer i svinghjulslageret

-Flytte girkassetravers noe

-Bytte mellomaksel til en som passer

-Bytte framfjærer til godkjent type

-osv

 

I Finland derimot hadde de D20. Dette var en toliters dieselfemmer og den ble benyttet av avgiftsmessige årsaker. Mulig at også Italia benyttet samme motor.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det skal by på så store problemer om du tar en prat med rette vedkommende først, dokumenterer at effekt er innefor krava og forakselvekt ikke overskrides i henhold til de andre kravene.

Når du har så klare krav, og får godkjent med V8, så ser jeg ikke hva som skulle være i veien for godkjenning av en daff 2.2/2.3 audifemmer med ca samme effekt som en B230E.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er D24 en sekssylindret motor og for det andre er dette gjort før. Blant annet av min bror allerede i 1995 i hans "E-brun". Den ble godkjent av Statens vegvesen med en Oettinger-trimmet 2,5 liters Audi-femmer på ca 165 hk. Selveste Pedern kjøpte forøvrig senere dette drivverket og satte det i en bruks-245 han hadde på den tiden.

 

I grovt må følgende gjøres:

-Bytte clutchkåpe dersom man ønsker å benytte M45

-Bytte til bunnpanne og olje-pickup fra D24. Disse må kortes

-Montere hylse på inngående girkasseaksel slik at denne passer i svinghjulslageret

-Flytte girkassetravers noe

-Bytte mellomaksel til en som passer

-Bytte framfjærer til godkjent type

-osv

 

I Finland derimot hadde de D20. Dette var en toliters dieselfemmer og den ble benyttet av avgiftsmessige årsaker. Mulig at også Italia benyttet samme motor.

 

Ah.. Ja, D24 er rekke 6'er ja.. Jeg som huska feil.. :)

Men det er altså blitt gjort før? Audi's rekke 5'er montert i 200-serien? Med m45?

 

Men er du sikker på at jeg trenger å bytte mellomaksel/flytte girkassetravers? Dersom jeg henger opp girkassen slik den er orginal, og monterer motoren på den, blir det jo greit? Mulig motoren bør monteres lengre bak/foran i forhold til orginal girkasseplassering, men for enkelhetens skyld, skal det vel være mulig å gjøre slik jeg nevnte? Da slipper man jo ombygging av alt annet vidre bakover..

 

Hvorfor må jeg isåfall Bytte til bunnpanne og olje-pickup fra D24? Tar bunnpanna borti traversen?

 

Tror ikke det skal by på så store problemer om du tar en prat med rette vedkommende først, dokumenterer at effekt er innefor krava og forakselvekt ikke overskrides i henhold til de andre kravene.

Når du har så klare krav, og får godkjent med V8, så ser jeg ikke hva som skulle være i veien for godkjenning av en daff 2.2/2.3 audifemmer med ca samme effekt som en B230E.

 

Nettopp.. Er det jeg også mener.. Dersom alt blir gjort riktig, og med minimale modifikasjoner, burde det jo være en smal sak å få det godkjent..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Ja, D24 er rekke 6'er ja.. Jeg som huska feil.. :)

Men det er altså blitt gjort før? Audi's rekke 5'er montert i 200-serien? Med m45?

 

Men er du sikker på at jeg trenger å bytte mellomaksel/flytte girkassetravers? Dersom jeg henger opp girkassen slik den er orginal, og monterer motoren på den, blir det jo greit? Mulig motoren bør monteres lengre bak/foran i forhold til orginal girkasseplassering, men for enkelhetens skyld, skal det vel være mulig å gjøre slik jeg nevnte? Da slipper man jo ombygging av alt annet vidre bakover..

 

Hvorfor må jeg isåfall Bytte til bunnpanne og olje-pickup fra D24? Tar bunnpanna borti traversen?

 

Jada, Audi-motor i Volvo er vanligere enn du tror. Jeg gjør jo også dette i min 850, selv om det er en annen historie.

 

Bruttern hadde Audi-femmer med M46 i sin 1997 Volvo 244 L, men da brukte han jo bare en mellomaksel fra en Volvo 244 GL D6 eller dets like.

 

Grunnen til at du må lage nye festepunkter til girkassetraversen er at D24 må plasseres noe lenger fram i motorrommet enn f.eks en B230. Volvo har faktisk plassert sine egne motorer forbilledlig langt tilbake i motorrommet i 240, i motsetning til i 740 hvor de som du sikkert kjenner til har toppmontert fordeler. Det har også VAG på sine "store" rekkemotorer fram til langt utpå 90-tallet. Motorfestene må forresten også lages selv, da en Audi-femmer og D24 såvidt meg bekjent ikke deler motorfesteplassering. Men det husker jeg at var en svært enkel operasjon.

 

Grunnen til at Audis bunnpanne ikke passer er at den er av en helt annen konstruksjon med et stort trau under hele motoren istedet for en sump i bakkant. Det kan de tillate seg fordi de har hele motoren foran framakslen og heller ikke en solid travers som på Volvo.

 

Avslutningsvis vil jeg minne om at det er 15 år siden jeg var borti dette her, så det kan tenkes at noen detaljer har svunnet hen på den tiden.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår