Gå til innhold

Hjelp! Klakkelyder foran på Audi A4 Avant 1998 mod

Ranger emnet


kaffe

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Har en A4 med markante klakkelyder i forstillingen :(

Og nå har jeg kommet i en situasjon hvor jeg er nødt til å få dette fikset innen søndag!

 

Forhåpentligvis får jeg lånt en et verksted med en løftebukk og masse forskjellig verktøy, inkl. luftverktøy.

Har aldri mekka bil før, men jeg har mekka mye annet rart så jeg er ikke helt blåst på dette feltet (håper jeg).

 

Tilbake til Problemet:

 

Problemet fremprovoseres veldig lett ved at man tråkker opp og ned på gassen i veldig lav fart slik at bilen "gynger".

 

Klakker noe veldig da jeg gjør dette :/

 

Er det noen som peiling på hva det kan være, og hva jeg må gjøre for å fikse det?

 

Tenkte å kjøpe det jeg trenger av deler på mekonomen, hvis det ikke blir billigere et annet sted da?

 

Trenger litt hjelp her tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det klakker av og til når jeg svinger til høyre, men jeg tipper dette bare er et resultat av "hovedklakkingen" som er mye mer markant :/

 

Har også prøvd å legge rattet helt over til begge sider, og kjøre rundt, for å muligens avdekke feil med drivknuteledd (eller hva det heter), men da var det ikke så mye lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de har et lignende sett her, men det var litt dyrere:

 

Bærebru, Bærearmer sett til VW Passat Audi A4, A6

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13502499

 

Inneholder dette det man kaller "endeledd", eller må det kjøpes utenom?

 

Kan endeleddene være grunnen til denne lyden forresten?

Har egentlig ikke peiling på hvordan jeg skal feilsøke dette videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det høres ut som en eller flere av bærearmene dine er gåen. For å feilsøke kan du skru av hjulet på siden der lydene komme fra og kjenne etter om det er slark i en eller flere av bærearmene (to oppe pluss styrestag samt to nede). Du finner flere DIY-tråder på nettet om hvordan du skifter armer. Det er ikke spesielt vanskelig , men det kan være utfordringer med fastrustede bolter Bolten som fester de to øvre armene kan være spesielt vrien om den er skikkelg fastrustet). Rustløserspray og evt gassbrenner for å varme opp skruer som sitter ekstra fast kan være greit å ha. Settet du har lagt link til er sikkert ok, Biltema har også alt av bærearmer til denne bilen til ok pris og bra kvalitet.

 

Det kan også være ytre drivledd som er gåent. Det ligger en DIY-tråd her på formuet som forklarer hvordan du skifter dette. Ytre drivledd har de også på Biltema eller du finner det på finn.no til ca 800 kr.

--------------

98' Audi A6 1.9 TDI

96' Range Rover 2.5 DSE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bytter anbefaler jeg deg på det sterkeste å gå for noe sterkere enn originaldelene, som dessverre er litt svake. Kan være en lur investering å kjøpe et S4 OEM replacement kit på ebay i stedet for :)

Og med en muttertrekker kommer du alltids langt på vei Ü

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det høres ut som en eller flere av bærearmene dine er gåen. For å feilsøke kan du skru av hjulet på siden der lydene komme fra og kjenne etter om det er slark i en eller flere av bærearmene (to oppe pluss styrestag samt to nede). Du finner flere DIY-tråder på nettet om hvordan du skifter armer. Det er ikke spesielt vanskelig , men det kan være utfordringer med fastrustede bolter Bolten som fester de to øvre armene kan være spesielt vrien om den er skikkelg fastrustet). Rustløserspray og evt gassbrenner for å varme opp skruer som sitter ekstra fast kan være greit å ha. Settet du har lagt link til er sikkert ok, Biltema har også alt av bærearmer til denne bilen til ok pris og bra kvalitet.

 

Det kan også være ytre drivledd som er gåent. Det ligger en DIY-tråd her på formuet som forklarer hvordan du skifter dette. Ytre drivledd har de også på Biltema eller du finner det på finn.no til ca 800 kr.

 

 

Takk for info!

 

veegard: har ikke tid til å vente på deler fra ebay desverre... må få fikset dette før uka er omme, ellers så ville jeg kanskje fulgt rådet ditt =)

 

 

eplegutt: takker!

 

"ytre drivledd", er dette det samme som endeledd? Fant ikke noe som heter det på biltema..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med ytre drivledd mente jeg det Biltema kaller drivknute:

http://www.biltema.no/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1169&strCarId=Audi

 

Oversikt over Biltemas forstillingsdeler:

http://www.biltema.no/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1170&strCarId=Audi

 

Siden du skriver at det er klakkelyder (regner med at de også kommer når du kjører over fartsdumper, dårlig asfalt etc) høres det ut som det er en av bærearmene, kanskje flere, som eg gåen.

 

Oversikt over alle deler her:

wheel43_controlarms.jpg

 

13, 14 1 og 21 er bæreamer. 24 er endeledd.

 

Sjekk http://www.audidiy.com/b5a4.php og scroll ned til

Audi B5 A4 Suspension Do It Yourself Articles for diverse DIY artikler.

 

Lykke til!

--------------

98' Audi A6 1.9 TDI

96' Range Rover 2.5 DSE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med ytre drivledd mente jeg det Biltema kaller drivknute:

http://www.biltema.no/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1169&strCarId=Audi

 

Oversikt over Biltemas forstillingsdeler:

http://www.biltema.no/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1170&strCarId=Audi

 

Siden du skriver at det er klakkelyder (regner med at de også kommer når du kjører over fartsdumper, dårlig asfalt etc) høres det ut som det er en av bærearmene, kanskje flere, som eg gåen.

 

 

Sjekk http://www.audidiy.com/b5a4.php og scroll ned til

Audi B5 A4 Suspension Do It Yourself Articles for diverse DIY artikler.

 

Lykke til!

 

 

Tusen takk eplegutt! :) :)

Tror jeg kommer til å trenge det, hehe...

 

Stemmer veldig bra det du sier om fartsdumper og dårlig asfalt.

 

Lurer på om det kanskje er like greit å kjøpe et helt sett med en gang...

 

Du har ikke noe formening om hvor lang tid det vil ta å bytte på én side ca, (så lenge ikke bolter osv er HELT fastrustet)

Er f.eks 2-3 timer altfor liten tid på en side?

 

Gleder/gruer meg litt til dette...

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker nok lengre tid enn 2-3 timer første gang du gjør dette, men det kommer ann på. Er uansett greitt å vere to personer da du gjerne må vri på hjulet for å komme bedre til ifht å få ut bærearmer etc.

 

Uansett vil jeg også anbefale å kjøpe en Haynes reperasjonsmanual (hyllevare på Biltema det også). Denne forklarar relativt lettfatlig hvordan du går fram iforhold diverse jobber. Den kan fort spare deg for mye irritasjon og hjelpe deg vider om du kjører deg fast.

 

Du får ha lykke til! Litt jobb første gang du gjør dette, men man lærer fort og sparer fort mye penger i forhold til å kjøre bilen inn i verkstedhallen hos våre venner på Møller.

--------------

98' Audi A6 1.9 TDI

96' Range Rover 2.5 DSE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg etterhvert bilen opp på løftebukken, og tok en liten titt!

 

 

Jeg startet med å aktivere rattlåsen, for så å bikke hjulet frem og tilbake i kjøreretningen, men her var det ingen bevegelse (så noen gjorde det med stort utslag på en video).

Prøvde så bikke hjulet frem og tilbake, som om man svinger og det var ganske lett. Hørte også noen klunkelyder når jeg gjorde dette...

Stusset litt egentlig, men det er mulig at denne bevegelsen er helt vanlig?

 

Har som sagt ikke mekket så mye bil =)

 

Etter å ha fått av hjulet, gikk jeg løs på armene:

Det virket som om de nedre satt ganske tight, klarte ikke å rikke på de i det hele tatt

 

Jeg klarte ganke lett å bevege de øvre armene ved å ta et godt grep rundt de og "snurre" de frem og tilbake, men sånn skal det vel kanskje være? Er jo bevegelige deler..

Da jeg røsket frem og tilbake var det litt bevegelse, men kanske det egentlig bare "snurret", litt sånn som over?

 

Under all denne røskingen og snurringen så kom det nå og da noen små lyder fra leddene, men er vel også kanskje vanlig?

 

 

Brukte samme snurretaktikken som over på endeleddet, og da kom det et tydelig KLAKK hver gang det stoppet!

Jeg er NESTEN 100% prosent sikker på klakket kom fra det ytre leddet. Det føltes og hørtes sånn ut, men noen ganger lurte jeg på om klakkelyden egentlig kom fra andre enden av armen (lenger inn i motoren).

Endeleddet bevegde seg ikke da jeg røsket i det, og kula virket tight ellers..

 

Røsket til slutt litt i elve drivakselen, var noe bevegelse her, mest i lengderetningen av akselen...

 

 

Da jeg gynger med bilen høres virkelig ut som om at noe beveger seg, og det er tydelig at det klakker i hele fronten. Av og til føler jeg klakkingen gjennom karroseriet i venstrefoten, så et eller annet er det med hjulene i alle fall!

 

Bilen vil jo nødvendigvis klare og røske en god del hardere enn det jeg klarer, så kanskje alle disse små bevegelsene egentlig blir så mye større når det er bilen som røsker?

 

 

Lærte litt i dag men jeg har ikke blitt så veldig mye klokere på hva problemet kan være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket forresten med en på Møller nå. Mulig de har stive priser og sånn, men de er i alle fall alltid behjelpelige med å svare på spørsmål, så det skal de ha!

 

Han på Møller mente det ikke var nok å bruke bare hendene for å avsløre lyder i de øvre bærearmene, og anbfalte heller å bruke en stor skrutrekker eller noe for å få litt kraft bak røskingen..

 

Klakkingen i endeleddet da jeg dreier armen rundt var helt normalt ettersom dette var et vanlig kuleledd.

 

Gummimansjetten på den ene bærearmen på den ene siden var forresten litt opprevnet, så denne bør vel byttes før eller senere uansett tenker jeg!

Endret av kaffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår