Gå til innhold

Motorhavari på Toyota Corolla Verso - 2004

Ranger emnet

guntva

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har opplevd følgende:

Juni 2008 kjøpte vi en Toyota Corolla Verso 1.8 130HK automat brukt. Bilen hadde da gått ca 120.000 km. Bilen ble kjøpt privat. Alle servicer fulgt. Vi har vedlikeholdt og fylt olje.

16. juni 2009 stopper motoren fullstendig. Vi hadde da kjørt bilen ca 13.000 km. Den var da IKKE tom for olje.

Toyota ville først dekke ny motor og arbeide, men da åpner motoren kommer følgende frem (...) Det ser ut som en råde er knekt. Denne har slått ned i bunnpanna, og

bulket bunnpanna. Det er også stor slitasje i topplokket, kamakselen og

kambukken er veldig ripete.

Dette går ikke under "oljeforbruk", dette kan komme av ikke komplett

vedlikehold, for lite olje på motor over lengre perioder.

Ettersom jeg forsto hadde dere kun hatt bilen i 1 år, og jeg vil si at

dette kommer ikke av slitasje over en kort periode, men heller en lang

periode, flere år muligens.

(...)

Vil de ikke dekke kostnaden. Vi ønsker å gå videre med dette. Noen som har noen erfaringer? Noen innspill?

mvh, anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette samme motor so i Avensis?

Toyota har skiftet MANGE motorer på grunn av svakheter, vet ikke helt hvorfor, men er jo en grunn til at bilene plutselig må stå en dag ekstra pga en liten del til bremseklosseskifte, og når eier kikker inn vinduet på verkstedet på kvelden er motoren ute og ny montert.

Prøv å finn ut som det er tilsvarende motor toyota har skiftet massevis av på garanti før havari.

Mener det er i hovedsak på avensis.

Greit nok at kamlager og slikt blir slitt med lite olje, men om ett rådelager skal skjære seg så en råde knekker, så går lageret tørt og banker først, uten tvil, jeg har opplevd det.

Så om det ikke var noen ulyder før råden knakk er det en svakhet i råden som har skyld(iallefall på en standardbil).

Tips; skaff dokumentasjon på at både olje og filter er skiftet på rette km-stander. I hht. EU-regler er det nok at du selv eller en annen skriver under på at oljeskift er foretatt da og da. Men få gjerne med kvitteringer på oljefilter og olje.

Om du har kommet med alle sider på saken her så kan ikke dette foreskrives feil vedlikehold, toppen kan, men ikke råden.

Men nå er det vel ikke garanti over 100k regner jeg med, og om ikke du har gjort en del ærend hos foirhandler så tviler jeg på at de tar det på goodwill.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen var under 5 år da det skjedde, og serviceheftet var komplett så må nok Toyota bare betale enten de vil eller ikke.

Og er det noe Toyota er livredde for er det at det skal komme ut hvor dårlige motorene deres egentlig er.......Ring VG hvis de ikke vil betale

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider