Gå til innhold

Civic starter ikke. elektrolampa lyser

Ranger emnet

RuuDpus

Anbefalte innlegg

Hei!

I går tok min Honda Civic 1995mod. kvelden. For ca 2000km siden starta et orange lys i dashbordet å lyse. iflg. instruksjonsboka betydde dette at det var noe galt med det elektriske. Jeg merket aldri at det var noe galt før i går.

Når jeg vrir om nøkkelen en gang så kommer cd-spilleren på. Når jeg vrir neste hakk så lyser lysa veldig svakt og vifta kommer ikke på, og når jeg vrir for å starte kommer det ikke en lyd. Den prøver ikke starte en gang.

Har dere noen idèer om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når startkabler er kobla til starter den med en gang... Men det er batteri på bilen, for cdspilleren osv ungerer optimalt...

Ser de har batteri på biltema(45a) til civic 96-99. Jeg har 95, men den har også 45a. Burde jeg kunne bruke den som er for 96-99? PÅ meonomen koster jo batteriet 1200 kroner. ganske nøyaktig dobbel pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cd-spilleren krever langt mindre strøm enn startmotoren, så det er normalt. Så lenge batteriets ytre mål er like, pluss og minus er plassert på samme sted, polene er like, og Ah er tilnærma likt så er det bare å kjøre på. Det kan også hende du har et ladeproblem på bilen, det kan du teste med å måle med et voltmeter på batteripolene når bilen går på tomgang. Skal ligge mellom 14 og 14,5 volt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feillampe begynte å lyse for 2000 km siden, og du har fremdeles ikke sjekka opp feilen.

Hva slags lampe?

Tipper på en defekt dynamo jeg da, få tatt noen spenningsmålinger, prøv å lad opp batteriet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feillampa er orange, og betyr at det er noe galt i det elektriske anlegget. Jeg kjøpte et nytt batteri på biltema, og vips så funka bilen igjen. Lampa lyser fortsatt, og jeg er stygt redd for at det kan være denne som har tatt knekken på batteriet? Det var så godt som tomt for batterisyre. Mulig det hadde vært mulig å lade det opp, men det var veldig gammelt, så det var vel på tide å bytte det uansett.

Det eneste jeg merker til daglig som er galt er at når jeg kjører uten lys fungerer klokka og lysa inni bra. Når jeg slår på kjørelysa blir digitalklokka og lysa i dashbordet vesentlig svakere, og nesten usynlig. Uheldigvis har jeg ikke de mest bilkyndige vennene i verden, så jeg har ingen som kan se på det, så gode forslag taes imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spesifisere mer hva denne lampa viser. Du sier den er gul, altså er det ikke ladelampa for den er rød. Da må det være motorstyringa, altså "check engine" eller lignende. Har du bilde av denne lampa, eller kan du forklare litt mer hva den viser?

Er det lampa for motorelektronikken, betyr den at det ligger inne en feilkode på motorstyring.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser ut som en brannhydrant som er liggende og heter "Varsellampe for motorens elektriske system".

Dette vil jeg tro er hva du mener med "motorelektronikken", og at det ligger inne en feilkode. Hvordan finner jeg ut av dette? Må jeg ta den med til merkeverksted hvor de kobler den til en pc for så å få opp på pcn hva som er galt? Er slike sjekker kostbare?

Endret av RuuDpus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da var det den lampa jeg trodde. Du må få tatt diagnose ja, sannsynligvis lambdasonde eller luftmengde-/luftmassemåler(hvis disse har det)

Diagnosen koster ikke mye på et verksted, ca 3-500.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket ladespenninga. Den viste 14V, noe som vel i teorien skal være akseptabelt...

Hvordan kan jeg måle strømtrekket? og evt. hva annet annet kan være galt?

MED eller UTEN belastning?

Skru på alle lys, varmeapparat, musikk osv, lader den UNDER 14V da, så er dynamoen til begynt å bli dårlig:)

Men uansett, en sjekk hos merkeverksted kan være lurt, noen gir deg 15 eller 30 min gratis sjekk (Vi gjør det, Ford). Andre tar små summer for små sjekker. En diagnose med apparat kan ta 10-20min.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en god forklaring på et annet forum av hvordan jeg sjekket det...

Jeg måtte koble sammen 2 ledninger med hjelp av en binders. Når disse var koblet sammen skulle jeg skru på tenninga. Lampa lyste da 4 lange blink og et kort, noe som betydde 41. Jeg fikk også en tabell som jeg kunne lese av hva feilen var, og i mitt tilfelle var det "O-2 sensor heater", noe de mente var lambdasonden... Ringte honda-verkstedet her for å høre, og de var enige, men kunne ikke garantere noe uten å kikke på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du bytte lambdasonden. Biltema har universal type, denne skal funke greit ifølge flere. Du må se om den originale har 2,3 eller 4 ledninger, så kjøper du ny med likt antall ledninger. Disse må klippes og skjøtes med det originale ledningsnettet.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider