Gå til innhold

Riktig KM-stand - import bil

Ranger emnet


janlian

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte en 2005 modell VW Golf 1.9 TDI i fjor hos en forhandler (ikke VW-forhandler), bilen hadde gått 70 000 km og var nyimportert fra Tyskland. Servicehefte fulgte med og viste siste service på 40 000 hos en VW-forhandler i Tyskland. Jeg hadde bilen på NAF-test hvor kjøp ble anbefalt. Pris var 180 000 ferdig reg.

 

Jeg har nå hatt bilen i 1 år og den har snart gått 110 000 km. Rett etter den rundet 100 000 km begynte problemene å komme. Det viser seg at clutchen er slitt og må byttes ( kr. 10 000 + evt. svinghjul. Ulydd fra drivverk i lav hastighet og slag-lyd når jeg svinger. Hvis jeg er heldig er det bare et hjullager, ny NAF-test er bestilt.

 

Det jeg lurer på er om dette kan indikere at KM-stand kan være falsk, på tross av servicehefte og NAF-test. Jeg har aldri hatt en bil med slike alvorlige feil på så lav Km-stand! VW skal jo liksom være en bil med høy kvalitet. Jeg kommer vel ingen vei med å reklamere hos forhandler? Noen som har samme erfaring med importbiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutchen går ikke på km. stand, men hvordan bilen er kjørt. Er en slitedel, ikke en alvorlig feil. Hjullager er heller ingen alvorlig feil..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, clutch på VW Tdi motorer ryker i hytt og gevær. Underdimensjonert iforhold til motorytelse

 

Personlig syns jeg alt ryker i hytt og gevær på disse nyere vw'ene, men det er bare min mening :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok dekke cluthen selv som en slitasjedel... men har nå kjørt bil i 20 år, hatt ca. 10 biler. I løpet av den tiden har jeg byttet clutch på en bil en gang, det var en saab 900 turbo som hadde gått 260 000 km. Hvis VW ikke klarer å konstruere en clutch som holder 100 000 km bør jo folk advares mot dette merket da kvaliteten er ektraordinær dårlig. Da er det spesielt ille når VW tar det dobbelte for delen i forhold til andre merker, cluchen koster 6500 + arbeide! Blir nok ikke VW neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere, det kommer veldig an på hvordan bilen har blitt kjørt tidligere. En 85 år gammal mann som nekter å gi fra seg førerkortet kan fint slite ut 4 clutcher i året, men oss vanlige folk har de i veldig mange år.

 

Men ja, volkswagen har lagd mye dårlig siste årene desverre, mye unødvendige tullefeil.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok dekke cluthen selv som en slitasjedel... men har nå kjørt bil i 20 år, hatt ca. 10 biler. I løpet av den tiden har jeg byttet clutch på en bil en gang, det var en saab 900 turbo som hadde gått 260 000 km. Hvis VW ikke klarer å konstruere en clutch som holder 100 000 km bør jo folk advares mot dette merket da kvaliteten er ektraordinær dårlig. Da er det spesielt ille når VW tar det dobbelte for delen i forhold til andre merker, cluchen koster 6500 + arbeide! Blir nok ikke VW neste gang!

 

spoersmaalet er, har du hatt alle bilene i alle aar? Clutchen paa f.eks saaben du hadde kan ha vaert byttet tidligere vettu

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å lese ut km stand fra ECU (motorhjernen).

Denne teller ikke likt med speedometeret ditt men kalkulerer ut i fra motoren sin omdreining.

 

Det er normalt med et lite avvik på noen titalt kilometer alt etter hvor langt bilen har gått ettersom det er litt slingring i driveverk osv.

 

Clutchen kan man slite ut på 5000km uansett hvilen type bil man prøver det med.

 

Svinghjul og turbo er kjente svakheter i denne motoren. Blitt utbedret på garanti/reklamasjon om man hadde hatt norsk bil. (ikke for å strø salt i såret)

 

Ang klunke lyden i understellet ditt ville jeg gjerne tatt en titt her før jeg fikk en forhandler til å bytte deler av understellet.

 

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4467071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekk datoen på siste servicen, spør forje eier hvor lenge han har hatt den i norge, finn ut hvor mye km den bruker fra tyskland til norge så litt matte mattik så finner du ut om den er stilt tilbake

-Peugeot 306 (vrak) -Vw jetta(avskiltet/ble til isbil/vrak)

-Mazda 323f (vrak)-Vw passat 1.8(bruksbil)

-Opel Calibra(vrak)-Bmw 520 24v(Solgt)

-Vw caravelle (vrak)-Vw passat 2.0(prosjekt/bruksbil)

-Volvo 240GL(vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen clutsher holder 300 000, andre går etter 30-40 000

Nissan Navara D40 er det ikke sjeldent med clutchbytte på 40k f. eks, mens andre på lik bil holder 200 000, avhengig av bruk.¨

Har aldri slitt ut en clutch på egen bil, men jeg husker pappa måtte skifte clutch på gode 250k på Subaruen, da var den utslitt.

Kommer alt an på bruk, og bykjøring sliter mye mere på dette enn landevegskjøring.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekk datoen på siste servicen, spør forje eier hvor lenge han har hatt den i norge, finn ut hvor mye km den bruker fra tyskland til norge så litt matte mattik så finner du ut om den er stilt tilbake

 

Normalt blir import biler hentet med vogntog så det gir skjeldent noe utslag på tellerverket.

 

Når bilen har hatt sin siste service på 40k har det enten blitt tatt hyppig service på bilen ellers har de slurvet med den.

Bilen har nemmelig 30.000km intervaller men varselindikatoren kan slå inn tidligere enten pga tid (2 år) eller sotverdien i olja på motoren er over akseptabelt nivå.

 

Det beste trådstarter her kan gjøre er å undersøke service historien på chassinummeret hos møller. Disse vil kunne se når det har blitt registrert arbeid på bilen fra den var ny også det som er gjort på bilen i tyskland av en autorisert forhandler.

 

Ang varighet på clutch er biler som er tyskimport ofte mye mindre slitt på ettersom de tilbakelegger flere ganger mer km pr girbytte enn en norsk bil gjør.

 

Ingen regel uten unntak så klart men det er normalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine innspill! Servicebok viser at alle servicer er gjort hos autorisert VW-forhandler... KM-stand er sannsynligvis OK til tross for mange feil. Må nok bare slå seg til ro med at man har gjort et uheldig bilkjøp.... og kjøre over til söte bror å bytte clutch og sjekke forstilling/drivledd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår