Gå til innhold

Corolla og Volt

Ranger emnet


Scorpio29

Anbefalte innlegg

Hvor mange volt skal jeg regne med og få når jeg måler med voltmeter på batteriet når bilen går? Måler 12,6 når motoren er av, og er ikke høyere når motoren er på. Skulle ikke det være bortimot 14V når motoren går?

 

Toyota Corolla 2.0L Diesel. 1994

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være vesentlig høyere ja. Prøv å la den få litt turtall. Blir det bedre da?

 

Skal prøve med høyere turtall. Kan huske å ha hørt før att de lader dårlig på tomgang. Takker for svar. Skal skrive oppdateringer senere.

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet i morges. Lader 13,7 V på alt over tomgang. Funker fint for min del. Kjører den rolig og forsiktig uansett.

 

Stemmer det att diesel skal lade mindre pga de ikke har tenningssystem?

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladespenning på 13,7 er egentlig for lavt, mellom 13,8 og 14,6 er vel normalen, noe høyere tærer på batteriet og forbrukere, noe lavere lader ikke optimalt(det lader heller ikke optimalt på 13,8) og tærer både på ladeeffekten og batteriet.

Har selv kjørt bil med maksimal ladespenning på 13,5Volt, på vinter og sommer uten større problemer, men fytti F hvor mye bedre det ble med ny dynamo og ladespenning på 14,4, alt på bilen virka bedre, bilen ble mere lettstarta...

 

På tomgang bør spenninga minst ligge over 13V, men du må jo ha slukket ladelampe, altså på en del biler en liten rus så lampa slukker.

 

Optimal ladespenning varierer med temperaturen, dess kaldere, dess høyere bør ladespenninga være, dess høyere spenninga er, dess bedre lader batteriet, men dess fortere koker det, dess kaldere det er, dess mer skal til for at det koker, og dess tregere går den kjemiske prosessen i batteriet, derfor trenger man høyere ladespenning når det er kaldt.

Biler flest har man en gylden middelvei, og i norske forhold er det 14,2-14,6 vil jeg påstå, orginale Boschregulatorer regulerer på 14,4, selv om det står 14V.

 

Dagens biler har ofte ladespenninga styrt av styreeheter/evt en avansert regulator som regulerer i forhold til forbruk(ikke bare spenning) og temperatur ved batteriet. Toyota og en del japser har en sensor i ledningsnettet som leser av spenninga som de beregenr ladespenning ut i fra, kan godt være det er noe slikt på bilen din.

 

Altså, jeg viulle fått fiksa lading før vinteren kommer var jeg deg :-)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

det som skjer med dynamo når batteriet har dårlig effekt og du har på mange forbrukere i begynnelsen av motorens start er at rotoren i dynamoen får mer spenning slik at det induseres mer strøm i viklingene ( altså større ladestrøm ) så hvis det er slik at batteriet har dårlig effekt i begynnelsen kan det vær enten at det er dårlig batteri eller at dynamoen lader med mindre spenning enn vanlig. så det du kan gjøre er vel å sjekke ledninger og tilkoblingspunkter på dynamo. jeg gjorde dette på min bil og det ble en endring med 0,8 volt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en grei bump dette også.

 

Spenning over rotorviklingene utvikler ingen strøm.

 

Rotoren er en elektromagnet, som får strøm fra laderegulator/magnetiseringsdioder via børstene. Kombinasjonen strøm i rotorviklingene og turtall gjør at det indusereres vekselstrøm i statorviklingene.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår