Gå til innhold

2 stk Pioneer 12" dobbeltspole, hjelp! hehe

Ranger emnet

EyeCon

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe 2 stk Pioneer TS-W101SPL.

http://www.pioneer.no/no/product_detail.jsp?product_id=3471&taxonomy_id=25-130

Og nå har jeg satt meg ned for å rekne ut størrelsen på kassen.

Jeg skal ha ein bassrefleks kasse med 2 seperate rom.

spec til elementa:

VAS: 17.54 l

QTS: 0.376

FS: 37Hz

prøvte å bruke kalkulatoren til Ljudia

http://www.ljudia.no/no/teknik/isd/vented.html

men sunst at volumet vart vel litt lite.

er det noen som vet om noen andre slika kalkulatorer?

eller vet hvor stor volum jeg trenger?

har noen erfaringer med disse elementa?

har noen peiling på krav til forsterker når det gjelder slike sub-element?

å så var det en ting til, hehe hver spole på disse elementa er jo på 4 ohm (dobbelt spole element) og da har jeg disse valga:

Valg 1:

parallell kople spolene og paralell kople elementa sammen.

da får jeg 1 ohm. men forsterkere som er stabile på 1 ohm er dyyyyre.

valg 2:

så då tenkte jeg å seriekople spolene og parallell kople elementa, da får jeg jo 4ohm.

så kom spørsmålet, er det noen ulemper med valg 2?

har det noe og si effekt messigt?

Håper dere tar dere tid til å lese dette lange innlegget:P

OG ein ting til, n00bs: ikke svar er dere greie:P vil kun ha svar av folk som faktiskt har peiling:P

[o] Mazda 323 GT-R 1993

[x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt)

[x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kobler den ene eller andre veien, på en og samme forsterkeren, vil gi ca 6dB forskjell i lydtrykk.

Høyest i 1ohm, selvfølgelig. Men det går ut over forsterkerens evne til å drive elementene riktig. Du kan regne med litt mer forvrenging, grunnet begrensinger i strømforsyning, dampingfaktor o.l.

Normalt pleier jeg å følge produsentens anvisninger, når det gjelder kasser. Pioneer sier bare noe om lukkede kasser.

Hvet ikke hva du er ute etter... Max lydtrykk eller lydkvalitet?

Best lydkvalitet får du i en lukket kasse. Men den spiller litt lavere enn en portet kasse. Og om du da kobler dette i 4ohm, og bruker en forsterker som klarer å gi 1000-1200watt i 4ohm, bør du få best resultat... Men dette koster.

Skal det bråke, så kobler du i 1ohm, legger dette i en portet kasse (som jeg ikke vet volumet på), og bruker en forsterker som gir 1200watt i 1ohm. F.eks Dynabel BF4501. Den er billig... Koster bare 3998,- veil. 3600,- hos meg.

Bakdelen med disse elementene, er at de trenger skikkelig kraftig forsterker. De er ganske så tungdrevne.

Hadde du brukt f.eks Infinity Kappa Perfect 12.1, ville du sluppet unna med 4ganger så liten forsterker, og spillt like høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har blinket deg ut de elementene der så er det om å gjøre å spille høyest og tøffest regner jeg med. Du kommer til å trenge seriøst med effekt. Jeg var inne hos Pioneer og kikket på de når de kom og du trenger helst en monoblokk til hver spole for å kunne drive disse skikkelig eller en seriøs monoblokk til hvert element.

Lykke til og hold oss oppdatert.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone