esbandos Skrevet Juli 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2009 Hei.. Har bytta rådelager i en motor nå.. Men når jeg skrur til rådene med rett moment, er det umulig å bevege på veiva.. Det første jeg tenkte var feile lager.. Skrudde ut lagrene å dro til merkeforhandleren å hørte. Joda, lagrene var rett dem. Motoren er helt orginal og bunndelen har aldri vært åpna før nå.. Kan det være at lagerbukkene er feil? Var ikke jeg som demonterte, så jeg aner ikke hvor de forskjellige bukkene hørte hjemme i begynnelsen, og det er heller ingen form for merking på dem. Sporte på merkeforhandleren om dem visste noe, der sa verkstedsjefen at det var uansett hvor jeg plasserte dem sålenge jeg hadde nye lager. Jeg har plassert dem slik jeg tror dem skal være. Skal ikke hakket på lagret i råden, stå på samme side som hakket på lageret i lagerbukken? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Juli 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2009 (endret) Rett lager? Du velger lager etter klaring eller merking, en motorprodusent kan ha 4 forskjellige lager til samme råde, gjerne merket med A, B, C, D osv. Vanlig at man bruker "plastigauge" eller en tynn plastbit som man plasserer mellom lager og aksel. Når man strammer til med rett moment, vil plasten skvises. Man måler så bredden på plastbiten som er skvist og da kan man lese av lagerklaring i en tabell. Korrekt lagerklaring står i verkstedsmanual. Da kan man velge korrekt nytt lager, hvis det ikke er stemplet inn "A", "B" osv. Du har også et problem med lagerbukkene, de skal være linjeborret fra fabrikk og passer derfor bare 100% på sin korrekte plass. Du kan risikere å rive lagermetallet nå, hvis det står så jævlig hardt i som du sier. Ikke særlig bra... Endret Juli 13, 2009 av Hondaen Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2009 Ja, skjønner det, men er jo standard-lagrene jeg har fått.. Kjøpt på mekonomen fra motorteknikk.. Å når det er standard-lager, burde dem vel passe i en urørt orginalmotor vel? Var jo ikke mye slitasje på de gamle lagrene. Motoren skal visst ha gått rett over 100.000km... Er det da plasseringen av lagerbukkene som er feilen hos meg da? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2009 Lagerbukkene skal på samme plass, da de råde og rådebukk er par som hører sammen, det er noe "alle" vet så vet de ikke det hos merkeforhandleren tror jeg de der bør skifte yrke. Ellers så kan rådene ha sprekker etc så de blir trangere ene veien og slikt, er også noen merker der det finnes fløere forskjellige dimensjoner som standardimensjon, du vet jo asldri om motoren har vært oppe selv om den har gått lite med mindre du kjenner til all historikk siden ny,l kan jo være den har hatt rådebank på 3000 km og hatt sliping av veiv. Det du må gjøre er å sette sammen rådene, måle klaringene diagonalt med mikrometer, spesielt rundt kantene, så det er lik diameter hele veien, finn de som passer best sammen også, ellers er neglene fint måleutsyr, der du kjenner med neglene er ca 1/10 mm. Du setter lagra inn med olje før montering, og prøver å sentrere dem på rådetappen? Hva slags bil gjelder dette. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Ja, jeg reagerte også på det når merkeforhandleren sa at det var uansett hvor jeg satte dem.. Jeg vet med ganske stor sikkerhet at motoren aldri har vært åpnet. Jeg har studert både rådene og lagerbukkene etter både riper og hakk.. Er noen få småhakk man såvidt kjenner med neglen i noen av lagerbukkene. Ellers er det slik det skal være. Mikrometer har jeg ikke for hånden, så blir vanskelig å måle slikt.. Men hvordan finner jeg ut hvilken av rådebukkene som skal hvor? Lagrene blir oljet godt inn før montering ja. Gjelder en audi 2.2 motor.. (AAN). Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Juli 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Se der ja. Motoroverhaling uten verktøy. Super-dupert. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Er jo bare mikrometer jeg ikke har da.. Har jo alt mulig annet.. Grunnen til at jeg ikke har mikrometer nå, er at han jeg har brukt å lånt av, er på ferie.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Se om du finner noe merking i form av kjørnermerker, tall etc. Hvis ikke må du bare finne ut hvilke som passer best sammen og satse på det. Regner med du prøver en del før du kjøper 5 nye råder. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Er ingen form for merking. Har omtrent studert dem med forstørrelsesglass.. Står 4 på alle 5 rådene.. :| Ja, kommer nok til å prøve endel før jeg blir nødt til å kjøpe 4 nye råder.. Apropos det, hva koster litt sterkere råder? Og hvor er det evt å få tak i? Om det ikke er så sabla dyrt, tror jeg heller at jeg går for det.. Da blir jo bunndelen litt sterkere ihvertfall.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2009 Problem løst. Var to av lagerbukkene som var byttet om når han som eier motoren demonterte og la alt av deler i ei eske.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2009 Da var det jo greit :-) Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg