Gå til innhold

Hva er galt med rådene mine??

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har bytta rådelager i en motor nå..

 

Men når jeg skrur til rådene med rett moment, er det umulig å bevege på veiva.. Det første jeg tenkte var feile lager.. Skrudde ut lagrene å dro til merkeforhandleren å hørte. Joda, lagrene var rett dem. Motoren er helt orginal og bunndelen har aldri vært åpna før nå..

 

Kan det være at lagerbukkene er feil? Var ikke jeg som demonterte, så jeg aner ikke hvor de forskjellige bukkene hørte hjemme i begynnelsen, og det er heller ingen form for merking på dem.

 

Sporte på merkeforhandleren om dem visste noe, der sa verkstedsjefen at det var uansett hvor jeg plasserte dem sålenge jeg hadde nye lager.

 

Jeg har plassert dem slik jeg tror dem skal være.

 

Skal ikke hakket på lagret i råden, stå på samme side som hakket på lageret i lagerbukken?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett lager?

 

Du velger lager etter klaring eller merking, en motorprodusent kan ha 4 forskjellige lager til samme råde, gjerne merket med A, B, C, D osv.

 

Vanlig at man bruker "plastigauge" eller en tynn plastbit som man plasserer mellom lager og aksel. Når man strammer til med rett moment, vil plasten skvises. Man måler så bredden på plastbiten som er skvist og da kan man lese av lagerklaring i en tabell. Korrekt lagerklaring står i verkstedsmanual.

 

Da kan man velge korrekt nytt lager, hvis det ikke er stemplet inn "A", "B" osv.

 

Du har også et problem med lagerbukkene, de skal være linjeborret fra fabrikk og passer derfor bare 100% på sin korrekte plass.

 

Du kan risikere å rive lagermetallet nå, hvis det står så jævlig hardt i som du sier. Ikke særlig bra...

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner det, men er jo standard-lagrene jeg har fått.. Kjøpt på mekonomen fra motorteknikk..

 

Å når det er standard-lager, burde dem vel passe i en urørt orginalmotor vel?

 

Var jo ikke mye slitasje på de gamle lagrene. Motoren skal visst ha gått rett over 100.000km...

 

Er det da plasseringen av lagerbukkene som er feilen hos meg da?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagerbukkene skal på samme plass, da de råde og rådebukk er par som hører sammen, det er noe "alle" vet så vet de ikke det hos merkeforhandleren tror jeg de der bør skifte yrke.

 

Ellers så kan rådene ha sprekker etc så de blir trangere ene veien og slikt, er også noen merker der det finnes fløere forskjellige dimensjoner som standardimensjon, du vet jo asldri om motoren har vært oppe selv om den har gått lite med mindre du kjenner til all historikk siden ny,l kan jo være den har hatt rådebank på 3000 km og hatt sliping av veiv.

 

Det du må gjøre er å sette sammen rådene, måle klaringene diagonalt med mikrometer, spesielt rundt kantene, så det er lik diameter hele veien, finn de som passer best sammen også, ellers er neglene fint måleutsyr, der du kjenner med neglene er ca 1/10 mm.

 

 

Du setter lagra inn med olje før montering, og prøver å sentrere dem på rådetappen?

 

Hva slags bil gjelder dette.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg reagerte også på det når merkeforhandleren sa at det var uansett hvor jeg satte dem..

 

Jeg vet med ganske stor sikkerhet at motoren aldri har vært åpnet.

 

Jeg har studert både rådene og lagerbukkene etter både riper og hakk.. Er noen få småhakk man såvidt kjenner med neglen i noen av lagerbukkene. Ellers er det slik det skal være.

 

Mikrometer har jeg ikke for hånden, så blir vanskelig å måle slikt..

 

Men hvordan finner jeg ut hvilken av rådebukkene som skal hvor?

 

 

Lagrene blir oljet godt inn før montering ja.

 

Gjelder en audi 2.2 motor.. (AAN).

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du finner noe merking i form av kjørnermerker, tall etc. Hvis ikke må du bare finne ut hvilke som passer best sammen og satse på det.

Regner med du prøver en del før du kjøper 5 nye råder.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen form for merking. Har omtrent studert dem med forstørrelsesglass..

 

Står 4 på alle 5 rådene.. :|

 

Ja, kommer nok til å prøve endel før jeg blir nødt til å kjøpe 4 nye råder..

 

Apropos det, hva koster litt sterkere råder? Og hvor er det evt å få tak i? Om det ikke er så sabla dyrt, tror jeg heller at jeg går for det.. Da blir jo bunndelen litt sterkere ihvertfall..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår