Gå til innhold

Audi 80 kompressor - NAF godkjenning ?

Ranger emnet

Turbobenni

Anbefalte innlegg

Hei, er i full gang med planlegging om å putte kompressor i min fine V6'er. Tar snart kontakt med NBS for å få "nybygd" motoren sånn at den skal tåle litt trøkk. Men er dette mulig å få godkjent hos naf ? har hørt at det er noe som heter typegodkjenning, hva er det ? Jeg tar for meg at jeg sikkert må forsterke bremser, understell osv. Men hvis det ikke er mulig å få dette på skilter, kommer jeg ikke stort langt. Trur kansje dette blir en liten prosjekttråd på forumet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du holder deg innenfor de orginale 230hk som dette avant-chassiset ble levert orginalt med skal det gå.

Da må du også oppgraderer bremser og understell til S2 (5 bolt med større bremser).

Hvis du holder deg innenfor de 174 hestene som 2,8Literen ble levert med, kan du vel få den godkjent med oppgraderingene dens.

Husk at du også må klare å holde deg innenfor avgassutslipp og må vise til effektmåling ifra benk.

Det er mye som kan godkjennes, selv i dette potetlandet, men du må bare ha rikelig med dokumentasjon.

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at det er Statens Vegvesen - og ikke NAF - som skal godkjenne bilbygg. NAF kan kun gjennomføre EU test osv, så du kan jo ha flaks selvfølgelig, men etter boka må du teknisk godkjenne.

Typegodkjenning er slik Audi har gjort for sine modeller, fastsatt effekt og teknisk spesifikasjon på det aller meste.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 1 year later...

Sist jeg var i kontakt med "biltilsynet" angående effektendring av en motor ble jeg nødt til å typegodkjenne motoren med den nye effekten. Det vil si at effekten er målt hos et firma som biltilsynet har registrert som seriøst nok til å gjennomføre testen etter slik som det står beskrevet i en eller annen norm. I tillegg så må avgasser syklustestes hos biltilsyn i tyskland, sveits, usa eller sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider