Gå til innhold

Noe jeg må passe på når jeg skal skifter trommelbremser?

Monthy

Anbefalte innlegg

som overskriften seie så vil jeg skifte bremsene bak på min '97 stasjonsvogn. har byttet framme uten store problemer men jeg har aldri vert borti trommelbremser. skal bytte både trommler og klosser. er det noe spesiellt jeg må vite, kjente problemer, spesialverktøy eller noe sånnt?

håndbrekket mitt er litt gåen det og, kan det etterstrammes ved trommlene eller hvordan gjør jeg det?

takker for alle svar :)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som overskriften seie så vil jeg skifte bremsene bak på min '97 stasjonsvogn. har byttet framme uten store problemer men jeg har aldri vert borti trommelbremser. skal bytte både trommler og klosser. er det noe spesiellt jeg må vite, kjente problemer, spesialverktøy eller noe sånnt?

håndbrekket mitt er litt gåen det og, kan det etterstrammes ved trommlene eller hvordan gjør jeg det?

takker for alle svar :)

Siden du aldri har gjort det før så annbefaler jeg deg å ta av begge trommlene og ta først den ene siden, og så den andre. Det er en del fjærer inni der, og det er ikke alltid like lett og vite hva som skal hvor. Blir du usikker så ser du bare åssen det sitter på andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har aldri blitt byttet tromler eller klosser bak på denne bilen før. sitter de som pokker eller går de greit av? bare å ta av hjulet og banka litt med en hammer?

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
det har aldri blitt byttet tromler eller klosser bak på denne bilen før. sitter de som pokker eller går de greit av? bare å ta av hjulet og banka litt med en hammer?

gjør som han andre som svarte,ta ene siden først. greit å ha en fasit. tromlene kan være jævlige å få av. hvis det er likens som på min 94 mod så sitter det en strammer inni et lite hull bak på trommelen. denne må du løsne for å få av tromlene. litt trasi akkurat denne delen. når du har fått løsnet denne så banker du rundt trommelen til den hopper over kanten på bremsebandet. det som er trasi bak der er at det er mange fjærer, å en autostrammer. kjøp nye sånne. anbefales. hvis ikkke risikerer du å stå med låste hjul når alt er montert;) det skjedde meg... egentlig ikke vanskelig dette,så lenge en tar en side i gangen. det er en fjær som sitter neg i enden på bandet som er litt ekkel ellers så går det greit. :) sjekk meg det sammme tilstand på tromler også da,å sylindere...

lykke til...:)

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider