Gå til innhold

Soting....lovlig?

Ranger emnet


_MazdaPowah_

Anbefalte innlegg

Jeg skal til å kjøpe sotefilm men lurer på om det er lovlig i det hele tatt.

 

Er de lov å sote siderutene framme eller er de berre lov bake?

Å er de lov å sote bakruta?

 

Er de bare lov å sote inntil so å so høy verdi eller kan du sote helt svart?

 

Vurderte 4% på siderutene å 40% eller 24% på bakruta...er de lovli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siderutene framme (og frontruta,da) er det ikke lov å klistre noe som helst solfilm på,nei.. :(

 

siderutene bak kan du ha så svarte som du bare vil.

bakruta _tror jeg_ det er sånn at du skal kunne se blålys fra utrykningskjøretøy gjennom.. (correct me if I'm wrong)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soting på fram-siderutene ER LOV opptil 20%. Dette har jeg fått opplyst av Politiet selv, samt at jeg har sjekket på den lokale trafikk-stasjonen.. Poenget er at bilimportør må godkjenne dette, men det gjør de somregel, er bare og ta en telefon til dem.. Dersom importøren ikke godkjenner det bør en finne seg et bilmerke som har litt "kulere" importør, og ikke er så kjip :P

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakruta kan du sote 100%. Har selv hatt en bil på eu hos biltilsvinet med lakkert bakrute, fikk ikke en komentar engang

Husk at mange varebiler ikke har bakrute i det hele tatt,

Når det gjelder streamer, så er dette ok så sant du har original toning øverst på ruta. Da sier ihvertfall ikke purken noe i kontroll.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streamer er ikke lov uansett. Spurte på biltilsynet senest sist fredag. Noen få streamere kommer med TUV papirer, men uansett vil purken kunne begynne å krangle med deg,

 

Men som jeg sa til fyren på biltilsynet:

 

Meg: Hvordan er egentlig reglene for streamer i frontruta?

Ung, grei biltilsyns-fyr: Ikke lov, uansett! Da hadde jeg had det på min nemelig...!

Meg: Det var det jeg trodde ja. Men noen god begrunnelse har du vel ikke...?

Ung, grei biltilsyns-fyr: Nei det kan jeg ikke gi deg. Det er ikke jeg som lager reglene desverre.

Meg: *go-snakker videre med fyren*

:D

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Bakruta kan du sote 100%. Har selv hatt en bil på eu hos biltilsvinet med lakkert bakrute, fikk ikke en komentar engang

Husk at mange varebiler ikke har bakrute i det hele tatt,

Når det gjelder streamer, så er dette ok så sant du har original toning øverst på ruta. Da sier ihvertfall ikke purken noe i kontroll.

Reglene for sikten bakover etter det jeg har fått opplyst er at har du Midstpeil skal du kunne se ut av bakrute, men du kan godt tette igjen bakruta og nappe ned speilet :rolleyes:

Men det er påbudt med speil på siden av bilen for å kunne se blålys bakfra....

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Å se igjennom bakrute er ikke lovpålagt. Bare se på mange av varebilene. Regelen er kun at du ikke har lov til å "sote" frontrute eller sidevinduene framme.

Mange biler har mørkere ruter på sidevinduene framme enn en lett "soting" vil gi, men det er godkjent likevel!?!

Frontruter ala noen dyrere Opel Zafira er blitt mer populært etterhvert. (speilrefleks) Likevel er det ikke lov å legge noen film/spray på frontruten, selv om det gir bedre innsyn enn en "speilfrontrute" vil gjøre.

Du må rett og slett ha godkjenning på rutene hvis de er mørke. (Front/sidevindu framme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du søker opp på ''soting'' så finner du 10000 andre tråder om detta tema.

 

det riktige svaret er: du har ikke lov til å sote de fremre siderutene.

Du har ikke lov til å legge noe som helst form for streamer i frontruta.

 

siderutene og alle rutene bak de fremre siderutene kan du gjøre hva du vil med.

beis dem om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår