Gå til innhold

Effektanlegg, sløyfe kat eller ei?

Ranger emnet


the Stig

Anbefalte innlegg

Hepps.

 

Da er mitt Simons effektanlegg endelig like rundt hjørnet. I den anledning har jeg lurt veldig på hva jeg skal gjøre med katalysator. Jeg har hørt veldig mange motstridende ideer med tilhørende begrunnelser, så nå er jeg veldig i beit.

 

Noen sier at jeg burde erstatte den med et rør, eller alternativt å slå i stykker katalysatoren. De påstår det vil gå helt fint og trolig gi best effekt. Andre sier derimot at jeg vil få for lite bakpress (og dermed dårligere effekt) om jeg gjør det, og attpåtil vil trolig motorstyringa gå helt amok grunnet ingen/rare signaler fra lambasonden.

 

Regner med det er helt sikkert noen her som har litt erfaring med dette, så hva anbefaler dere?

 

På forhånd, takk for svar.

 

Edit: Legger til at vi snakker om en 2.0i 8V Vectra A '95.

Endret av the Stig

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilen din er det bare en lambdasonde, og den sitter før katten, så den merker ikke noe til hvorvidt det er kat der eller ei.

Jeg tviler på at du tjener allverdens ved å fjerne katten, du risikerer å ikke komme gjennom EU, og du forpester lufta rundt deg. La den sitte på du.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okai. Da er ihvertfall den delen grei. Men du tror det er lite effekt å hente ved å fjerne den altså? Mistenker at den er nokså tett, men om det blir hipp som happ ved å la den stå gjør jeg selvsagt det. EU er i førsteomgang ikke det som bekymrer meg mest, bilen var på EU sist mandag og kom gjennom feilfritt.

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okai. Da er ihvertfall den delen grei. Men du tror det er lite effekt å hente ved å fjerne den altså? Mistenker at den er nokså tett, men om det blir hipp som happ ved å la den stå gjør jeg selvsagt det. EU er i førsteomgang ikke det som bekymrer meg mest, bilen var på EU sist mandag og kom gjennom feilfritt.

 

Du vil kun merke noen relevant effektøkning hvis den er skadet, altså delvis tett. Selv om motoren din holder seg innenfor Co-kravet så kan du få feil på Pkk fordi katalysatoren mangler.

 

Hold den opp mot lys, hvis du ser lyset gjennom den så er den sikkert helt fin, hvis ikke kan den være skadet.

Da kan kjøre et spett gjennom den og banke forsiktig med en gummiklubbe på siden som vender mot karroseriet, for å så riste innmaten ut.

 

NB: Hvis du skulle finne på å fjerne innmaten så MÅ du bruke verneutstyr i form av pustemaske med filter og vernebriller fordi en katalysator inneholder platinum og palladium, som er giftige metaller som kan fremkalle alt fra kreft til galloperende fotsopp.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår