Gå til innhold

Polering, for hånd eller maskin?

Ranger emnet


Hanzo

Anbefalte innlegg

Etter at min forige bil, en Golf 3 gikk fløyten grunnet rust, er det kanskje på tide å ta litt vare på kjøretøyene i familien. Jeg har bestilt opp endel Meguiars greier, og her vel en intensjon om å begynne å ta bedre vare på ting.

 

Jeg kommer nok ikke til å bone bilen veldig hyppig, kanskje et par ganger i året. Jeg klarer ikke helt å forsvare et par tusenlapper i en bonemaskin, men så er da spørsmålet om disse Biltema greiene gjør en bedre jobb en det jeg gjør for hånd, eller er det bedre å satse på muskelkraft innenfor mitt budsjett?

 

Roterende er vell litt skummel da du risikerer at løse partikler lagger skikkelig trøbbel for deg? Det var ihvertfall stor suksess når bonemaskinen for stuegulvet traff en spikker og slo av noen stygger som havnet under maskinen... Bør jeg som helt amatør satse på en slik DA maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange som er uenige med meg, men ifølge Meguiars så anbefaler de Roterende maskin til lakkrens og DA til polering.

 

DA er lettere å jobbe med enn roterende synes jeg. Biltema maskinen er helt grei til prisen. Jeg synes den er litt klumpete og stor, men du blir vant med det. Litt sliten i armene blir du, men det blir du hvis du skal polere for hånd også ;) Om du har mye swirls/riper i lakken vil du ikke få bort disse ordentlig ved polering for hånd, så maskin er grei å ha.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egne produkter for lakkrens for hånd, og lakkrens for roterende. Du har nok kjøpt produktene som er beregnet for hånd, og de fungerer best for hånd også. DA er fint og greit for noen, personlig bruker jeg det aldri. Skal jeg korrigere lakk bruker jeg proffmaskin og proffpolish, men skal jeg polere og vokse gjør jeg det for hånd.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så da er det faktisk like greit å jobbe for hånd faktisk? Pengene til en slik DA maskiner er jo ubetydelige, men det er jo penger og ikke minst areal i boden ut vinduet dersom jeg uansett får like greit resultat med muskelkraft. Om det er tung arbeid betyr mindre, litt mosjon skader jo ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår