Gå til innhold

Tectyl/Tuff-Kote Dinol

Ranger emnet


Ebola

Anbefalte innlegg

Hei.. har tenkt å Antirust behandle min Mercedes E-220 Cabriolet.. Noen som vet hva som er best av Tectyl og Tuff-Kote Dinol?? og er det noen som har erfaring om verksteder som er gode på dette i Oslo/Akershus området??

 

Håper på svar..

 

Erik

2001 Volvo V70 T5 TS-R

1994 Mercedes E-220 Cabriolet (Solgt)

1983 Bmw 325i (Solgt)

 

Ebola...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hips om happ hva du bruker.

Jeg har drevet antirustverksted for Tectyl i mange år (sluttet for 3 år siden) og har postet en del poster i en tråd som het noe slikt som Rustbehandling. Se om du finner den og les, der har jeg beskrevet og forklart saker og ting.

Det viktigste er at jobben blir gjort ordentlig, og om det heter Tectyl eller Tuff Cote Dinol er hips om haps...

 

Tuff Cote Dinol og Tectyl er i grunnen to like prosesser med forskjellige navn (fabrikker), og begge er etter "ML"-metoden, dvs tynnstoff først og så tykkstoff under bilen.

 

Bruker du Tectyl, ring til Odd Steen på Kampen Antirust. Han er flink.

Han som overtok min portefølje (Tectyl) driver med Tuff Cote Dinol og gjør en prima jobb. Men han er i Østfold...

 

Prisen har du vel undersøkt - ca 4000,-????

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk et spm til.. Jobber jo på verksted selv, har sett under bilen, og finner endel overflaterust... Hva bør jeg evt gjøre med dette før jeg sender den bort til rustbehandling??

2001 Volvo V70 T5 TS-R

1994 Mercedes E-220 Cabriolet (Solgt)

1983 Bmw 325i (Solgt)

 

Ebola...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer alt an på hvilken rust det er. Rust i falser er no dritt, og må tas bort på en ordentlig måte.

Lett overflaterust er OK (drepes av tynnstoffet) mens hardere overflaterust må fjernes før Tectyl.

Jeg sandblåste, noe som de fleste firmaene gjør, - og som koster ekstra.

Ta bort innerskjermene foran, og demonter også de to plastdekslene som sitter under bilen foran bakakslingen (ved eksospotta) samt de to plastdekslene som sitter under nedre bærebruer på bakakslingen. Ikke alle verkstedene demonterer slikt...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar hittil..

Forhørte meg med noen verksteder i dag, de skulle ha følgende pris

Kampen Antirust: 3038,- (full behandling)

Grøndahl Rustbeskyttelse Gunnar Olsen: 3000,- (full behandling)

Strømmen Antirust: 2800,- (full behandling)

Alle de overnevnte verkstededene hadde lang ventetid... Frem til påske ca..

2001 Volvo V70 T5 TS-R

1994 Mercedes E-220 Cabriolet (Solgt)

1983 Bmw 325i (Solgt)

 

Ebola...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ebola

Hei.. har tenkt å Antirust behandle min Mercedes E-220 Cabriolet.. Noen som vet hva som er best av Tectyl og Tuff-Kote Dinol?? og er det noen som har erfaring om verksteder som er gode på dette i Oslo/Akershus området??

 

Håper på svar..

 

Erik

 

Helt ubrukelig begge deler!! for all del, hold deg unna slikt.. Bilen du har bør du beholde slik den er, og ikke sprøyt på noe som helst under.. Dette ødelegger bilen din for all fremtid.

 

Hovedgrunnen: Tectyl/Dinol osv. bruker ikke så veldig lang tid på å bryte ned den orginale rustbeskyttelsen, og da vil "vann" substanser trenge seg inn og angripe stålet (oksydering).

 

Selv nybiler anbefales det ikke å bruke det på.. (vet at nå får jeg mye pepper av enkelte her inne.. men men..]

 

Det beste er at du holder understellet på bilen ren, ved å regelmessig spyle der med stimer...

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

errh,er faktisk viktig ¨å etterbehandle på mange nyere biler,original beskyttelse er i mange tilfeller ikke nok,på mange biler er det en slags voks som er brukt,når du spyler regelmessig så vil det gå vekk. Vet at det er stor forskjell på biler som blir etterbehandlet og ikke anngående rust,er bilmekaniker selv og har sett litt;) mine meninger!:)

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by turbokano

errh,er faktisk viktig ¨å etterbehandle på mange nyere biler,original beskyttelse er i mange tilfeller ikke nok,på mange biler er det en slags voks som er brukt,når du spyler regelmessig så vil det gå vekk. Vet at det er stor forskjell på biler som blir etterbehandlet og ikke anngående rust,er bilmekaniker selv og har sett litt;) mine meninger!:)

 

er sant det du sier, det orginale laget er meget skånsomt mot lakk. det er det som er problemet med tectyl og annet "søl" (unnskyld uttrykket...)

 

edit: alle nyere biler er elektrolyte behandlet, så derfor så er det viktig å beskytte lakken både over og under bilen. Lakken kan skades av mange substanser: Salt, tectyl og steinsprut er noen av dem. Salt/tectyl spiser lakk, og trenger seg inn i porene. Steinsput slåt ut spenningen i stålet.. legg sammen dette, så forstår en letterer hva renhold gjør for bilen.

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by turbokano

errh,er faktisk viktig ¨å etterbehandle på mange nyere biler,original beskyttelse er i mange tilfeller ikke nok,på mange biler er det en slags voks som er brukt,når du spyler regelmessig så vil det gå vekk. Vet at det er stor forskjell på biler som blir etterbehandlet og ikke anngående rust,er bilmekaniker selv og har sett litt;) mine meninger!:)

 

Hehe. Det rare med Bilforvikleren.com er at det i mange tilfeller er bare å sette minus i fortegn, så stemmer det sånn noen lunde. :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ebola

Hva bør jeg evt gjøre med dette?? her er det jo ingen form for behandling...

 

Bildene er store å dårlige.. Sorry...

 

åssen modell er det? 95 kanskje? jeg ville slipt/punktsannblåst/rengjort og lakkert hele bilen under. Deretter lagt på et par lag med understellsbeskyttelse (herdende). og for all del ikke klin på noe tectyl :) hehe

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver litt å renoverer understellet på bilen.

Jeg har så langt testet litt med en blanding Owatrol olje og bengalakk.

Pusser vekk løs rust og renser. Tar 2-3 strøk med mer og mer lakk, starter med ca. 80-90% olje.

Olja skal trekke inn i rust og beskytte, og gjør lakken fleksibel nok.

 

Noen formeninger om hvordan dette funker?

Burde/kan dette etterbehandles med noe for ekstra beskyttelse?

 

Også... Dere skriver dere sandblåser. Dette drar vel med seg fukt? Hva gjøres for å sikre seg mot fukten, drives den ut av stoffene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Jeg driver litt å renoverer understellet på bilen.

Jeg har så langt testet litt med en blanding Owatrol olje og bengalakk.

Pusser vekk løs rust og renser. Tar 2-3 strøk med mer og mer lakk, starter med ca. 80-90% olje.

Olja skal trekke inn i rust og beskytte, og gjør lakken fleksibel nok.

 

Noen formeninger om hvordan dette funker?

Burde/kan dette etterbehandles med noe for ekstra beskyttelse?

 

Også... Dere skriver dere sandblåser. Dette drar vel med seg fukt? Hva gjøres for å sikre seg mot fukten, drives den ut av stoffene?

 

sandblåsing slår ut "galvaniseringen" som jeg kaller det for , eller det rustfrie skiktet som påføres ved elektrolyte :) .. ikke bra det, men det er smart å bruke punktsannblåser på små områder. for all del ikke fjærn unødvendig mye lakk (som ikke er angrepet av rust)..

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår