Gå til innhold

Motorproblemer etter motorvask?!

Ranger emnet

Monthy

Anbefalte innlegg

tok nettopp et lite motorvask på suzukien min. er en 92 modell swift. når jeg startet motoren etterpå blinket et lys kalt "Check Engine" i følgende rekkefølge: Blink.............Blink...Blink...Blink.............

noen som vet hva som kan være galt? tok en liten kjøretur så motoren kunne varme seg for å tørke skikkelig. motoren går som bare det men lyset blinker fortsatt. sjekket olje og det var litt vann i olja. noen samenheng med lyset?

takker for svar :)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter motorvask MÅ man bruke trykkluft på kontakter og lignende.. Dette problemet får man hvis vannet blir liggende. Prøv å bruk trykkluft på kontakter, sikringsboks, sensorer o.l å se om det forsvinner. Evnt ta av - polen på batteriet i 2 min å prøv å se om det går bort. Trykkluft er alpha omega, spesielt på bensinere. Diesel tåler mer når det kommer til sånt :p

Jeg tipper LMM som gjør at lampa kommer på.

Edit, forgasser ja. Glem det siste :p

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er det på den nei...

Tar jeg ikke helt feil så sitter det en forgasser på den, med noe vakuumregulering av blandinga etter beskjed fra lambda...

Men dette er tatt fritt fra husken.

blås rein all elektronikk, kobl fra batteri med polskoa sammen i 30 minutter, så kan du se om det blinker enda.

Brukte du høytrykk?

sjekk at du ikke har blåst av noen ledninger.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte avfetting og vanlig hageslange med "dusjstråle". brukte det igrunnen bare på topplokket men det ble jo våtte en del rundt der og.

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve det. en annen ting jeg la merke til er at motorturtallet på tomgang er jevn og fin men vibrasjonene er ikke like jevn. de er mer bølgete hvis dere forstår. bilen rister litt bølgete på en måte. hva kan vere årsaken til det?

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den bilen har nok både innsprut og lmm, men denne er integrert i luftfilterboksen....

du har feilkode 13, noe som på andre suzukier jeg er mye borte i med den samme 1,3 litermotoren og samme type injection er oxygensensor, eller mer kjent Lambdasonde, den sitter i eksosmanifolden din, sjekk den og kablingen til den

Endret av sven410
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den bilen har nok både innsprut og lmm, men denne er integrert i luftfilterboksen....

du har feilkode 13, noe som på andre suzukier jeg er mye borte i med den samme 1,3 litermotoren og samme type injection er oxygensensor, eller mer kjent Lambdasonde, den sitter i eksosmanifolden din, sjekk den og kablingen til den

skal sjekke det i morgen. vet du om det er andre kjente problemer med denne motortypen? noen barnesykdommer sånn som de bølgete vibrasjonene på tomgang som jeg skrev om litt lenger oppe?

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De motorene har ganske trange oljekanaler, så jeg ville konsekvent bytta olje og filter etter rett intervall...

ellers er forløperen til motoren du har(G13A, regner med at du har en G13B) berykta for skjørtebank... det vil si at stemplene blir slitt slik at de "slingrer" noen 10dels millimeter i sylinderen og lager en knakkelyd.. tror det skal være fiksa på motoren du har, men er ikke helt sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter motorvask MÅ man bruke trykkluft på kontakter og lignende.. Dette problemet får man hvis vannet blir liggende. Prøv å bruk trykkluft på kontakter, sikringsboks, sensorer o.l å se om det forsvinner. Evnt ta av - polen på batteriet i 2 min å prøv å se om det går bort. Trykkluft er alpha omega, spesielt på bensinere. Diesel tåler mer når det kommer til sånt :p

jeg er ikke videre fan av å bruke trykkluft ukritisk for å bli kvitt vann og fukt noen sted...

du risikere fort å blåse vann og drit inn steder hvor det gjør mye mer skade enn om det bare får tørke i fred....

sier ikke at man ikke kan blåse rein kontakter og slikt, men at man bør tenke seg om litt før man blåser løs i et motorrom med trykkluft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå prøvt alt dere anbefalte utenom å sjekke fordeleren inni. problemet er der enda. bilen har stått hele helgen i ro og alt er fint og tørrt der nå. kan det ha noen sammenheng med at det er litt vann i olja? så det på peilepinen.

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå prøvt alt dere anbefalte utenom å sjekke fordeleren inni. problemet er der enda. bilen har stått hele helgen i ro og alt er fint og tørrt der nå. kan det ha noen sammenheng med at det er litt vann i olja? så det på peilepinen.

Sjekk fordeleren din, man trenger ikke se noe særlig vann el.lign der, men det kan bli lett fukt så fort feks. været slår seg.

Og du sa den fusket litt "gjevnt", det kan tyde på at den har feiltenning på samme sted hele tiden, dette kan komme av vann/fukt i fordeler, eller nede ved pluggledningene. (Overslag).

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal jeg sjekke fordeleren med en gang jeg kommer hjem fra jobb. fant ut i owners manual at denne lampa blinker når det er noe feil med "engine emission system". burde jeg skru ut lamdaen og sjekke den? sjekket ledningene til lamdaen og der var alt fint.

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider