Gå til innhold

Bilen koker. Har prøvd alt!

Ranger emnet


2maz

Anbefalte innlegg

Broderens Audi a4 1.8T 97mod koker. Det begynte etter at turboen ble byttet på grunn av den gamle skjærte seg.

Under turbo bytte ble kjøleveske tappet pg fylt på nytt igjen.

 

Dette har vi prøvd:

Bytte termostat. Koke gammel og ny termostat og se at de åpner.

Bytte temperatur føler.

Sjekke skovlene på vannpumpen.

Sjekke at vannpumpen går rundt når motor går.

Spylt igjennom radiatoren.

Luftet den via lufte hullet som er ved torpedoveggen ca 8 ganger.

Spylt vann i alle tenkelige kjølerør.

Hevet ekspansjons tanken.

 

Men den koker, Temperaturen stiger til 100 - 110 grader.

Klarer å regulere temperaturen ned igjen til 90 når spylerslangen står med trykk inn på utløpsrører fra ekspansjons tanken. Slik at kaldt vann kommer inn.

 

Neste plan er å kjøre den uten termostat. KOker den fortsatt blir det vannpumpe bytte. Selv om disse tilsynelatende fungerer!

 

Noen som kjenner symptomene eller har noen forslag. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dette helt plutselig etter at du bytta turbo?

 

Hvis det kom gradvis eller 'nesten gradvis' ville jeg tro at radiatoren var blitt tett... radiatorer blir jo tette og må byttes en gang i mellom.

 

Vet ikke akkurat hvor fort/akutt et slikt problem med en radiator kan oppstå, andre kan kanskje svare på det?

 

mvh movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer det, overså det. Om det kommer vann igjennom bør det være nok til at den ikke begynner å koke ihvertfall.

Det du bør gjøre er å kjenne på slangen som kommer ut av motoren.. om den er veldig varm så er termostaten åpen, om den ikke er like varm som den som går inn eller hva kjøletempsensoren tilsier er den lukket.

Ser ut som du har vært ganske grundig, altså.. må jo være sirkulasjonen som ikke er bra, siden det funker om du tar på hageslange.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil fungerte og bra med hageslangen innpå, men hadde sprekk i toppen på 4 sylindre, kom luft i returalngen stør og stadig.

 

Setter en finer på vannpumpe, men lurer voldsomt på topppakning jeg, hende det finnessprekker som kommer ved visse temperaturer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemer på min tidligere a4. Topp pakningen som var røket på den. Den fikk IKKE olje inn i vannet, men fikk verkstedet til å måle kjølevesken etter spor av Co. Ett annet symptom er at bilen kan være vanskelig å starte etter å ha stått noen dager pga vann i sylinderen. For å si det slik, uansett om du har hatt alt mulig rart i radiatoren så skal ikke motoren bli slik varm. Rengner med du har fått trykk inn i kjølesystemet og da er det garantert toppakning som er gåen. Sprekker er sjeldent, men det blir resultatet hvis du kjører lenge med det. Enkleste du kan gjøre er å kjøre innom ett verksetd å be dem måle for Co i vannet

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil man jo se olje i kjølevannet.. og vica verca.

Hvorfor tror alle at man får olje i vannet og vann i olja automatisk når en topppakning ryker eller toppen går.

Det vanligste er jo at pakningen eller toppen ryker mellom forbrenningsrom og kjølesystem, er der det er minst klaring, eller at det svatter olje på utsia.

Gjennom toppakningen går det kjølevann, forbrennings/kompresjonstrykk, oljetrykk og oljeretur, litt varierende fra bil til bil så kan den ryke mellom hver enkelt av dem, og mellom alle, da har man gjerne en skeiv topp.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Hadde ett lignende problem på MB 190 min. Ikke noen turbo bil men.. Hvertfall, jeg hadde ett motorbytte på min. Motor hadd stått en stund, så det røyk no jævlig når jeg fikk fyra den opp. Trodde det var toppakning, men det ga seg etter hvert. Denne hadde jeg også problemer med at gikk for varm. Men minket samtidig vann på denne da. Tok av toppen og fant ett gedigent hull i toppakning + en skikkelig sprekk i toppen. Fikk ikke vann i olje eller noen spesiell grå røyk av dette. Om det skulle være en lekasje, så kan du prøve Bars Leak ell hvordan det skrives.. Det funker faktisk om du har mindre sprekker/hull i topp el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet kom etter turbo bytte. Kjølevesken ble jo da tappet og fylt på igjen. Kom etter ca en halvtime så det er litt merkelig det og, for nå oppstår det veldig fort når vi tester den. Så det kan være noe som plutselig har røket. Satset på luft i systemet først men kan ikke forstå at det er det lengre.

Kan jo kjøre den til et verksted å få litt målinger hvis det er aktuelt med gåen toppakning, oljen er fin og eksosen er fin. Men dette er ikke nødvendigvis frisk meldings grunn altså?

Skal ut i garasjen nå å prøve å kjøre den uten termostaten og spyle enda mer igjennom radiatoren. Så får vi se om det gir noe resualtat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåen toppakning kan godt være grunnen til at turboen gikk oxo. Luft skal ikke ha noe å si på den motoren. Har flushet det systemet på en A4 1.8t selv uten å ta hensyn til noe siden det luftet og ordet seg selv. Jeg var så dum å fylle i det griseriet som skal "tette" lekasjer i motoren. For guds skyld, ikke ha på slik tull. Lever bilen på ett verksted og be dem sjekke problemet. Skal det vise seg at det er toppakning, sørg for å frese over ventilsetene med samme noen plnsliper. Disse toppene har den egenskapen at de kokser seg rundt ventilene.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår