Prolixin Skrevet August 29, 2002 Rapporter Share Skrevet August 29, 2002 La oss si om vinter når det er minus 15 grader. Noen som har en anelse om hvor mange flere HK en motor gjennomsnittelig vil yte da ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeVe|n|On Skrevet August 29, 2002 Rapporter Share Skrevet August 29, 2002 Vet bare at vis du har kompressor da.. vil du få ganske mye mere HK pga is kald luft har mye høyere massetetthet enn varmluft. VIl jo få mere power på alle biler, men er visst extremt med kompressor biler.. Siter wrrooommmm prrrrrrr wroooomm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ost Skrevet August 29, 2002 Rapporter Share Skrevet August 29, 2002 Klart det blir! Jeg har drevet og lekt meg en del med G-tech i det site og har konkludert med at jeg gleder meg til vinteren :) Jeg har målt flere ganger og fått konsekvent 6-8 % høyere effekt ved 12-13 grader som ved 20+ grader. Dette på en turbobil med for liten intercooler... For en sugemotor skal det vel kunne gå an å regne seg fram til effektøkningen fra f.eks +20grader til -15grader. For en overladet motor er det sikkert vanskeligere å beregne, men det vil utgjøre mer enn for en like kraftig sugemotor. OZzzt zzzz som på en måte gleder seg til vinteren... Siter OZzzt zzzz 93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning http://www.team-quattro.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirus Skrevet August 29, 2002 Rapporter Share Skrevet August 29, 2002 Originally posted by Ost For en sugemotor skal det vel kunne gå an å regne seg fram til effektøkningen fra f.eks +20grader til -15grader. Har du formelen? Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet August 29, 2002 Rapporter Share Skrevet August 29, 2002 Tror fuktighet spiller inn i dette også! Motoren blir jo litt friskere hvis det er tåke (vanninnsprøyting).Dette gjelder vel bare forgassermotorer.Det at kulda i seg selv øker hk gjelder nok kompressormotorer etc, for her oppe har iallefall ikke jeg merka noe til det :-)) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ost Skrevet August 29, 2002 Rapporter Share Skrevet August 29, 2002 Originally posted by famir Har du formelen? Nei, men hvis jeg ikke tar helt feil er luftas volum nærmest proporsjonalt med temperaturen (absolutt temp. i Kelvin) Dvs. ved 15 minus kontra 20 pluss vil det være (273 + 20) / (273 - 15) = 1.136 -> 13.6 % "mer luft" inn i motoren. Om det kan sies at motoren vil yte 13,6 % mer tør jeg ikke påstå. Arrester meg gjerne om jeg er på jordet :) Og selvfølgelig som Viking sier har luftfuktigheten også noe å sie. Men på turbomotorer fører kun vanninnsprut til lavere effekt på samme turbotrykk, men det er da mulig med høyere trykk før tenningsbank oppstår... OZzzt zzzz Siter OZzzt zzzz 93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning http://www.team-quattro.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastone Skrevet August 29, 2002 Rapporter Share Skrevet August 29, 2002 Så et intervju med Birger Gundersen for en del år siden og han sa at den optimale temperaturen var 8-10 C. Vet ikke om han da mente for rallybiler eller generelt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
triggerhappy Skrevet August 29, 2002 Rapporter Share Skrevet August 29, 2002 Merker utetempen jævli godt på mopeden. Siter -x 1988 Ford Sierra Cosworth -x 1991 Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.