Gå til innhold

Vintern = Flere HK ?

Ranger emnet

Prolixin

Anbefalte innlegg

Klart det blir!

Jeg har drevet og lekt meg en del med G-tech i det site og har konkludert med at jeg gleder meg til vinteren :)

Jeg har målt flere ganger og fått konsekvent 6-8 % høyere effekt ved 12-13 grader som ved 20+ grader. Dette på en turbobil med for liten intercooler...

For en sugemotor skal det vel kunne gå an å regne seg fram til effektøkningen fra f.eks +20grader til -15grader.

For en overladet motor er det sikkert vanskeligere å beregne, men det vil utgjøre mer enn for en like kraftig sugemotor.

OZzzt zzzz som på en måte gleder seg til vinteren...

OZzzt zzzz

93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning

http://www.team-quattro.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fuktighet spiller inn i dette også! Motoren blir jo litt friskere hvis det er tåke (vanninnsprøyting).Dette gjelder vel bare forgassermotorer.Det at kulda i seg selv øker hk gjelder nok kompressormotorer etc, for her oppe har iallefall ikke jeg merka noe til det :-))

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by famir

Har du formelen?

Nei, men hvis jeg ikke tar helt feil er luftas volum nærmest proporsjonalt med temperaturen (absolutt temp. i Kelvin)

Dvs. ved 15 minus kontra 20 pluss vil det være

(273 + 20) / (273 - 15) = 1.136 -> 13.6 % "mer luft" inn i motoren.

Om det kan sies at motoren vil yte 13,6 % mer tør jeg ikke påstå. Arrester meg gjerne om jeg er på jordet :)

Og selvfølgelig som Viking sier har luftfuktigheten også noe å sie. Men på turbomotorer fører kun vanninnsprut til lavere effekt på samme turbotrykk, men det er da mulig med høyere trykk før tenningsbank oppstår...

OZzzt zzzz

OZzzt zzzz

93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning

http://www.team-quattro.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider