Gå til innhold

Sporkile til veiv skadet, er dette en holdbar løsning?

Ranger emnet


B.T.i

Anbefalte innlegg

Utgangspunktet:

 

DSC00253-1.jpg

 

Mulig løsning:

 

Borre hull gjennom tannhjulet, lag tilsvarende hull i akslingen, sette inn splint/låsetapp e.l. av beste kvalitet stål, ny bolt med låseskive alà Nord-Lock og Locktite..

 

crankrep6.jpg

crankrep8.jpg

crankrep9.jpg

 

Noen kvalifiserte gjetninger på holdbarheten på en slik løsning?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... sporet er som typisk VAG, blitt ganske romt.

Alt du setter inn, hjelper.

Selv ville jeg ha satt inn 3-4 slike. Da burde det gå noen år til, før det svikter.

 

 

Dette skal visstnok være mer vanlig på G60, men ingen regel uten unntak dessverre..

Men da prøver jeg med 2-3 stk i beste typen stål jeg finner..

Mange takk for innspill:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller filt til en ny sporkile som satt perfekt. Gjerne filt sporet i veiv også. (type dremel til veiven)

 

Ville også dratt til skruen med rett moment, framfor knalle på med muttertrekker..... kan lønne seg på dyre ting som en veiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde akkurat det samme på min 1.9 tdk. Etter ca 2mnd gikk det til hælsikke, og veiva måtte bytte

 

Hva brukte du som kile/splint?

Og hvor mange brukte du?

 

På en diesel er det nok større belastning her grunnet høyere kompresjon..

 

Sett inn med 3 slike, sett inn ghjulet med lagerlås rundt og gjrne litt kjemisk metall i det slitte sporet, så prøver du.

Bruker du lagerlås sitter drevet etterpå.

 

Lagerlås? Gjengelås du tenker på?

 

 

Jeg ville heller filt til en ny sporkile som satt perfekt. Gjerne filt sporet i veiv også. (type dremel til veiven)

 

Denne muligheten har jeg tenkt litt på, men jeg ser da for meg å file til et tilsvarende spor i drevet for å så plassere en utbyttbar kile der, noe alà en Woodruf kile.

 

Eneste er at jeg har ikke utstyr for slik maskinering, og jeg ser for meg f,eks Cylmo e.l. bruker 2-3timer på å maskinere dette til, og da er vi fort oppe i prisen på byttemotor:(

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en dremel med kutteblad, skrustikke og en god metallfil. En liten baufil er heller ikke å forakte.

 

Til måleutstyr holder det lenge med et skyvelære.

 

Istedenfor dremel bruker jeg idag en luftdrevet type som biltema selger. Den bruker jeg mye ved tynnplatearbeid. Luften kjøler ned maskinen og den har sinnsyke turtall som gjør jobben. Billig er den også.

 

Skjønner at dette virker uoverkommelig hvis du ikke har erfaring med metallarbeid.

 

Man skal ikke kimse av en god metallfil og mini baufil. Du kan få det ganske bra til med litt tålmodighet. At du er avh. av et verksted et synd, for dette kan bli relativt dyrt å fikse. Bruke en liten stålpinne som du beskriver virker som en provisorisk løsning for min del. Du får da to skarpe flater som fungerer som en avbiter, de vil rive isund pinnen ved plutselige belastninger, eller du vil få materialtretthet som gjør motoren upålitelig.

 

Jeg ville gjort det slik:

 

1. Renset sporet i veiven med en dremel, slik at vinkler ble rett.

2. Finne en sporkile fra en annen motor og modifisert denne til å passe i veiv og skive.

 

Alt som går rundt går sunt :tannløs:

 

Nei det er ikke enkelt.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rotorfil(luftdrevet) og dremel med diverse utstyr, så er bare erfaring med slikt metallarbeid jeg ikke har..

 

Bruke en liten stålpinne som du beskriver virker som en provisorisk løsning for min del. Du får da to skarpe flater som fungerer som en avbiter, de vil rive isund pinnen ved plutselige belastninger, eller du vil få materialtretthet som gjør motoren upålitelig.

 

 

Jeg ser for meg å bruke HSS stål, å montere 3stk på denne måten:

 

ry%3D400

 

Vil det virkelig bli mindre holdbart iforhold til den ene kilen som sitter der orginalt?

 

Når drevet er skrudd på plass med sine 150-200nm er ikke drev og veiv som en enhet å regne?

Altså slik at kilen er for å sikre korrekt montering og styring?

 

Hos meg havarerte dette forøvrig rett etter registerreimsbytte..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det slik:

 

1. Renset sporet i veiven med en dremel, slik at vinkler ble rett.

2. Finne en sporkile fra en annen motor og modifisert denne til å passe i veiv og skive.

 

Alt som går rundt går sunt :tannløs:

 

Nei det er ikke enkelt.

 

Noe sånt jeg også fikk foreslått av en kamerat idag, så skal forske litt på den idèen.

 

Loctite 638 eller 641 er vel ganske låsing, ikke gjengelåsing, men slike du kan låse fast lagerskåler med for eksempel.

 

Ok, det finner jeg sikkert hos Mekonomen da :)

 

Takk for innspill folkens..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår