Gå til innhold

Sporkile til veiv skadet, er dette en holdbar løsning?

Ranger emnet


B.T.i

Anbefalte innlegg

3 grove pinner som du viser bilde av holder nok. Bare de ikke er for grove, er endel stål som er fjernet der som kan redusere styrke i aksel.

 

Men å borre opp slikt med hånddrill er ingen enkel sak. Du skal borre 6 hull på linje med hverandre. Lett for å bli skeivt og hullene kan bli oval.. Er også en ganske kritisk del dette, vinkel har litt å si... Personlig hadde jeg ikke gjort dette med en hånddrill med mindre jeg var forb.. nødt til å gjøre det og bilen betyde lite for meg.

 

Jeg ville vurdert å sette sporkilen på samt reimhjul, borret 3-4 hull med gjengebor, gjenget opp og satt inn unbraoskruer med styrkeklasse 12.2, forsenket i gods.

 

Håpløs patent fra VW dette. Skulle aldri ha havarert i utgangspunktet.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 grove pinner som du viser bilde av holder nok. Bare de ikke er for grove, er endel stål som er fjernet der som kan redusere styrke i aksel.

 

Men å borre opp slikt med hånddrill er ingen enkel sak. Du skal borre 6 hull på linje med hverandre. Lett for å bli skeivt og hullene kan bli oval.. Er også en ganske kritisk del dette, vinkel har litt å si... Personlig hadde jeg ikke gjort dette med en hånddrill med mindre jeg var forb.. nødt til å gjøre det og bilen betyde lite for meg..

 

Er gode poeng du kommer med her, jeg burde nok borre opp hullene til reimhjulet i et stativ for borr, montere hjulet med gammel bolt, og så bruke disse hullene til styring.

 

 

Saken er den at jeg er avhengig av denne bilen som bruksbil, så om det kun holder 3-5mnd så får jeg heller bytte komplett motor på et senere tidspunkt.

 

Typisk at dette skjer mens jeg driver å overhaler topp og forgasser på Mk2`n:tannløs:

 

Jeg ville vurdert å sette sporkilen på samt reimhjul, borret 3-4 hull med gjengebor, gjenget opp og satt inn unbraoskruer med styrkeklasse 12.2, forsenket i gods..

 

I forhold til bare bolter tror jeg det er en like god idè som bare pinner, sålenge det er plass, skal enda et drev på utsiden her til servo/vannpumpe/dynamo..

 

Håpløs patent fra VW dette. Skulle aldri ha havarert i utgangspunktet.

 

Ja, det kan du si..

Like håpløst at det ikke er rutine at dette inspiseres ved registerskifte og at bolt, eventuellt reimhjul skiftes, en merkostnad på +/- 500.-

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sporkilen røyk på volvomotoren (b230) jeg har i bilcrosseren, skrudde jeg bare HARDT til på skruen.. Sikkert dobbelt så mye og vel så det som den egentlig skal ha.. Holder enda, og det er to bilcross-sessonger siden..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet:

 

DSC00253-1.jpg

 

Dette har jeg fikset noen ganger nå.

Det du gjør er å sveise et par punkter i den enden av sporkile-sporet som er ut-rakla, så er resten bare tålmodighets arbeide med dremel og fil for å slipe til sporkile-sporet/få enden av veiva plan, noe som kan ta litt tid..

 

Denne metoden funker faktisk bra, de TDKene jeg har fiksa på denne måten går enda de.

 

Vil selvfølgelig anbefale at du setter på nytt reimhjul og ny bolt.

 

mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Når jeg ser denne skaden, så er vel kanskje det viktigste spørsmålet: Hvorfor har dette skjedd?

Jeg vil tro at senterbolten har løsnet/trukket til med feil moment og så har reimhjulet slarket frem og tilbake. I følge spesifikasjonene til VW, så skal ny bolt brukes hvis den har vært demontert og trekkes til med relativt godt moment. Husker ikke eksakt hva det er, men noe slik som 180 NM + 180 grader, og det er temmelig heftig. Jeg tror veldig mange verksteder unlater å bytte bolten når de har hatt den av.

Jeg vil tro at kilen mer eller mindre bare er til posisjonering ved montering, så vil bolten holde alt låst når det står på plass.

 

ER jeg helt på bærtur i teoriene/påstandene mine her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår