Gå til innhold

Et par spørsmål ang. 318is

Ranger emnet

voodoo

Anbefalte innlegg

Heisann, har et par spørsmål jeg håpet jeg kunne få svar på her. Bilen er en 1993 318is.

1. Vinduspusserne mine fungerer ikke lenger på middelshastighet, før begynte de å pusse fortere når jeg begynte å kjøre, stoppet og gikk på interval når bilen stoppet. Men nå går de på intervalen hele tiden, så jeg må enten kjøre viskerne på høyeste hastighet eller intervalen.

Har sjekket sikringene, fant ingenting der, kan det da være et relè som er gått ?

2. Hvis det er noe galt med lambdasonden på bilen, vil da motorlampen lyse uansett ?

Har et lite problem med at bilen jager på tomgang, og noen ganger kveler den seg når jeg clutcher for å kjøre inn i kryss o.l.

Bilen bruker også ekstremt mye bensin, godt over en liter på mila, gir jeg litt ekstra med gass er jeg sikker på at hadde jeg fulgt nøye med på nåla hadde jeg kunne se den bevege seg nedover.

Kan dette være lambdasonden ? Har lest litt om dette her tidligere, og kommet fram til at det er en mulig løsning.

Håper på noen fornuftige svar.

Mvh.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullstendig klar over at pusserne skal gå på interval når bilen står stille, men de går også på interval når jeg begynner å kjøre, de begynner ikke å pusse i middels hastighet slik som de gjorde før.

Noen andre som har noen tips angående dette, eller det andre problemet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bmw345

Bytt releet til viskerne 99% sikker på at det er den. Har vært borti liknende, fler ganger, og det har alltid vært releet.

Antakelig er det lambdasonden som er gåen. Kan ikke være bensinpumpa.... Sjekk også "belgen" mellom LMM og spjellet. Pleier å morkne... Lambdaen koster forresten 498,- på biltema og de funker fintint :)

Mye koster releet? Aldri la noen bruke startkabler på din bil... Da ryker releer... (DVS jeg har ikke vindusviskere :D )

Bilforumet.no
Super Moderator

- 04 VW Golf TDi
- 94 VW Golf Vr6
- 92 Honda Accord altforlat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siedn ett relee alt er gått, er det høyst sannsynlig at hjernen også har fått en skade. På datamaskinen vil du antagelig få internal ECU fault samt en CO feil, som følge av dette fordi den går på nødprogram.....

At den går ujevnt kan være derfor, eller et hull i muffa mellom luftmengdemåleren og spjellhuset...

du kan ta av batteripolen i noen minutter, slik resetter du hjernen, er feilen fortsatt der, er det enten luftmåler eller hjerne. Lambda sonden kan du ta av og måle mellom 8-16 ohm, avhengig av temperatur...

lykkke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fire..... to jord og to følere, men les hva som står da!!! Hjernen er også et relee, og derfor er det jo logisk at hvis et relee i bilen har fått en smell, er det da ikke logisk AT DET I SAMME BILEN OGSÅ SKULLE VÆRE ET RELEE TIL SOM ER GÅTT!

elektronikken er meget meget følsom på e36, og må vedlikeholdes.... husk å rengjør koblingene ofte.... samma som saab sleit med før...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider