kadettB Skrevet Juli 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Hei. Har funnet ut problemet med bilen min. Var en vakumslange som var ødelagt og så er det 3 små ledninger som sitter i en kontakt, som igjen sitter på undersiden av fordeleren (ned mot bakken). Av disse 3 små ledningene er 2 knekt. Noen som hva disse 3 små ledningene er og gjør? Tror den ene var gul og svart, den andre rød og den siste svart. På selve kontakten som de satt i, står det: - 0 + Noen som kan hjelpe meg her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Uten de ledningene får du ihvertfall ikke start.. Dem gir strøm (+), signal (0) og jord (-) til fordeleren, slik at det igjen gir gnist til pluggene osv.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kadettB Skrevet Juli 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Nei det skjønte jeg :P De knekte mens jeg drev og rota bak i der. Selve kontakten var ødelagt uten jeg visste det, så ledningen hang løst og knakk da jeg bevegde den. Går det an å bytte disse 3 ledningene på noe vis? Eller gjøre noe annet smart? Eller må jeg ta ut fordeleren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Hvor har du knekt dem? Inni fordeleren, eller ute på ledningen som går inn på fordeleren? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kadettB Skrevet Juli 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Når jeg tar av fordelerlokket på undersiden av rotoren på en måte. De er knekt helt ved starten av fordeleren. De henger kanskje 1 cm ut over kanten, så er stortsett nesten umulig å gjøre noe. Tenkte muligvis å prøve å lodde en ny ledning på dem. Men hvis det finnes noe enklere å gjøre vil jeg heller prøve det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Hvis du skal lodde dem, må du passe på at den ikke kommer i kontakt med "huset" til fordeleren.. Da kan det bli kortsluttning.. Hadde jeg vært deg, hadde jeg sett meg rundt etter en ny fordeler.. Slike gamle biler finnes jo på en hver hugger. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kadettB Skrevet Juli 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Okei. Er en 2.0L 16v motorkode 6A. Har hørt de er litt mere vanskelige å få tak i. Er det vanskelig å skifte en slik fordeler? Er det bare å skru den ut på de 2 skruene man bruker til å justere tenningen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juli 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Disse ledningene går til hallgiveren. De går inn i fordelerhuset og er loddet på selve hallgiveren. Hvis du splitter fordeleren kan du lodde på nye ledninger, men det enkleste er nok å bytte hele fordeleren, alternativt bytte hallgiveren(litt mer jobb). Det er med stor sannsynlighet flere andre motoralternativer til din bil som har akkurat samme fordeleren. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Skift kun hallgiveren så er problemet løst. Er gjort på 15 minutter. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kadettB Skrevet Juli 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Okei :) Takk for svar. Dumt spørsmål kanskje, men hvordan skifter jeg hallgiveren? Må jeg skru av til fordeleren og "ta den ut" eller hvordan funker det. Jeg har bare 2 skruer som sitter på selve fordeleren, når de løsnes kan jeg justere den frem og tilbake (stille tenningen). Men skal jeg da skru de helt ut og dra hele greia ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2009 Ta kun av fordelerlokket, rotoren, dekselet, låseklipset osv. Du ser det etter hvert du tar deler av. Hallgiveren er 4a på bildet. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Titus89 Skrevet Juli 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2009 Quattro73 du har alltid så gode bilder og forklaringer, Hvor får du dem fra? hadde vore skikkelig greit å ha en plass å slå opp (siden det ikke finnes haymes t min bil audi 80 2.0E 94). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kadettB Skrevet Juli 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2009 Tusen takk for knall bra forklaring. Skal prøve å få av hallgiveren etter jobb. Men kan få tak i ny fordeler til 1500,- men de pengene er jo spart hvis jeg kan lodde på 3 nye ledninger og flytte kontakten lengre opp og sette den fast på karossen istedet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oter11 Skrevet Juli 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2009 hvor får du tak i ny fordeler til 1500?der jeg spurte,så kostet den 3500-4000kr Siter 98 vw golf 4 gti Member of VW Audi Club Norwegen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2009 quattro73 du har alltid så gode bilder og forklaringer, hvor får du dem fra? Hadde vore skikkelig greit å ha en plass å slå opp (siden det ikke finnes haymes t min bil audi 80 2.0e 94). etka ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg