Gå til innhold

Automatkassa girer ikke

kalind

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med dette problemet: Automaten på min 190E 2,0 fra -90, sluttet plutselig å gire. Da jeg låser den i 2 virker det som den bare holder seg i 1. Og den skifter ikke selv om jeg setter den i '3' eller 'd'. Kjører jeg igang på 'd' holder den seg i 2. gir. Hvis jeg gir gass, så går den i 'fri' ved ca.5-6' omdreininger. Går i gir igjen når jeg har fått ned farten igjen. Har skiftet olje + filter, men dette hjalp ikke. Det er ingen ulyder, eller symptomer på at den prøver å gire. Glir lett i gir når jeg flytter på spaken mens den står i ro. Reversen er helt fin.:idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med spaken i 2 så skal blien starte i 1 og holde 1. til nærmere turtallsperra, men om du setter spaken manuelt i 2 under kjøring vil den legge seg i 2. og kun skifte til 1. ved kickdown fra ganske nærme stille.

Det jeg ville foreslått er ett olje og filterskift, men det har du jo allerede gjort, kom trøbbelet ved oljeskiftet eller før?

Vi har en som heter Eivind Amundsen som har en del peiling på disse kassene, han er her på forumet, litt usikker på hva han heter her, men du finner han under navnet på diverse MB-forum.

Ellers ville jeg sjekka opp throttlemodulatorwiren, at den virker som den skal.

Har du prøvd i både Economy og Standard, anbefaler deg å sette den i Standard.

Sjekk også at ikke oppvarmingsfunksjonen av katalysator henger på(det som gjør at kassa holder gir lenge når kaldt), sitter på V. side av kassa, napp av ledning og dunk litt på den med motor i gang.

Om det skulle være havari så har jeg ei kasse til deg, 1500 ved utskruing, 2 ved ferdig utskrudd kasse, må hentes, står på løs motor.

Gått ca 210k, fungerte bra.

Er ei 722.400-kasse fra en `97 190E 2.0, forskjellen mot din er at denne ikke har funksjonen som holder gira lenge når det er kaldt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen. Problemet startet før oljeskift. Prøvde oljeskift for å få vekk problemet, men hjalp ikke. Ang. giringa, så har du jo rett i det, men den legger seg kun i ett gir, og flytter seg ikke ut av det. Foretar ikke kickdown, men frier ut. Skal søke etter han du nevnte. Har en kamerat som også har ei kasse, ellers takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider