Gå til innhold

kjøpt meg bilstereobatt. trenger litt hjelp:)

Ranger emnet


saab_alex

Anbefalte innlegg

akkurat kjøpt meg et optima yellowtop batteri. det er 1,5 år gammelt, men fikk det for 600.

det er på 52 ah. dette er vel ikke et startbatteri, så jeg har kjøpt meg et nytt vanlig batteri som jeg har i garasjen og som jeg skal sette inn snart.

 

hvordan skal dette bruket, det kan vel ikke utlades?

 

hvordan er det best å koble dette? jeghar bare elementær konnskap om strøm så dette må forklares godt så jeg forstår det, gjerne med tegninger:)

 

en kamerat så det lønte seg å koble det (tror det var paralellt) og at jeg da fikk 14v? stemmer dette.

 

har kjøpt meg det batteriet fordi lysene mine står og dimmer når jeg kjører opp bassen. (kjører med 2x rfd-2212) er det noe poeng å kjøpe en "bilstereo-laderegulator"? eller går det ann å ta en regulator fra en annen større bil?

 

hva med å bare koble det sånn at det optima batteriet lades opp, men at det ikke bruker strøm fra det vanlige batteriet..

 

dette har ikke jeg peiling på, og så den det er mange som har peil her regner jeg med å få noen gode råd..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at lysa dine blinker når du spiller er at du ikke klarer å holde spenningen oppe. det du trenger er en kondensator. den "lagerer" spenningen og pøser den ut når bassen slår. da vil ikke lysa blinke. et ekstra batteri hjelper bare når spenningen faller ned mot 12v, for da er det batteriet du tapper og dynamoen klarer ikke å lade nok. men et batteri gjør slik at du kan spille lengre uten at du går tom for strøm. det du må gjøre er å kjøpe deg en skille diode. den skiller batteriene fra hverandre og gjør slik at de ikke lader uthverandre. viss du ikke setter på en skillediode vil batteriene tappe hverandre og til slutt bli tomme begge to. dette er ikke noe vits å teste engang om er sant, fordi det er det. vet om nok av folk som har sliti med det.

 

det du gjør er å trekke en ny kabel fra plussen på dynamoen og til "inputen" på skilledioden. på skille dioden er det en utgang til to batterier. så trekker du en kabel fra skilledioden til det batteriet som skal være forran. dette er start batteriet ditt og det vil aldri bli tappet av stereoen. så trekker du en kabel fra den andre "outputen" på skilledioden til + på batteriet du har baki. dette er da batteriet til stereoen, optimaen. så kobler du en ledning fra karoseriet til - på batteriet. til slutt kobler du alt av strøm til forsterkere inn på plussen på optimaen.

det er lurt å bruke så tykkke ledninger som mulig og sleng på en sikring her og der.

 

skjønte du det??

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kindher

hallo!

 

hvor kan jeg få kjøpt meg en skille diode??

 

pris på denne?

 

Skilledioder koster forskjellig, avhengig av hvor stor dynamo du har, og hvor mange batteribanker du har.

 

I bil er det mest aktuelt med to batteribanker.

 

70A diode 900,-

90A diode 1100,-

120A diode 1250,-

160A diode 1450,-

240A diode 2400,-

 

En diode vil senke spenningen med ca 1volt... Derfor lønner det seg å bruke en skikkelig god laderegulator. Ladac sin er ypperlig til dette... Den måler spenningen direkte over forsterkeren eller batteriet bak, og om den ikke er 14,4volt, så styrer den dynamoen, slik at spenningen blir nøyaktig 14,4volt. Og detter er den spenningen som er optimal ladespenning for batterier. Greier du å holde den spenningen, vil levetiden på bateriet/ene øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

...en kamerat så det lønte seg å koble det (tror det var paralellt) og at jeg da fikk 14v? stemmer dette.

 

Nei. Dette er langt fra sannheten.

 

Et batteri har 12,6volt spenning over seg, når det ikke er belastet, og om det er fullt ladet.

 

Om du kobler et batteri til i paralell, vil spenningen fortsatt være 12,6volt.

Seriekobler du dem, vil spenningen være 25,2volt.

 

Men for at batteriene skal ta til seg lading, må spenningen som tilføres være minimum 13,8v, aller helst 14,4volt. Dette er det dynamo og regulator som sørger for.

Beklageligvis er "alle" regulatorer som sitter på dynamoer orginalt, alt for dårlige... De greier kanskje å gi 14,4v om du ikke har på noe elektrisk utstyr. Men så fort lys, varmetråder, vifte, o.l. blir satt på, synker spenningen. Og så skrur du på det store anlegget ditt... Da er det fult mulig at spenningen synker så mye, at det er fare for livet til elektronikken.

Dette skjer selv om man ikke trekker like mye strøm som dynamoen greier å levere... Det er laderegulatoren som ikke greier å styre dynamoen godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

grunnen til at lysa dine blinker når du spiller er at du ikke klarer å holde spenningen oppe. det du trenger er en kondensator. den "lagerer" spenningen og pøser den ut når bassen slår. da vil ikke lysa blinke. et ekstra batteri hjelper bare når spenningen faller ned mot 12v, for da er det batteriet du tapper og dynamoen klarer ikke å lade nok. men et batteri gjør slik at du kan spille lengre uten at du går tom for strøm. det du må gjøre er å kjøpe deg en skille diode. den skiller batteriene fra hverandre og gjør slik at de ikke lader uthverandre. viss du ikke setter på en skillediode vil batteriene tappe hverandre og til slutt bli tomme begge to. dette er ikke noe vits å teste engang om er sant, fordi det er det. vet om nok av folk som har sliti med det.

 

det du gjør er å trekke en ny kabel fra plussen på dynamoen og til "inputen" på skilledioden. på skille dioden er det en utgang til to batterier. så trekker du en kabel fra skilledioden til det batteriet som skal være forran. dette er start batteriet ditt og det vil aldri bli tappet av stereoen. så trekker du en kabel fra den andre "outputen" på skilledioden til + på batteriet du har baki. dette er da batteriet til stereoen, optimaen. så kobler du en ledning fra karoseriet til - på batteriet. til slutt kobler du alt av strøm til forsterkere inn på plussen på optimaen.

det er lurt å bruke så tykkke ledninger som mulig og sleng på en sikring her og der.

 

skjønte du det??

 

TAKK FOR GODE SVAR TIL DEG OG BISARRE:)

 

svarer tilbake jeg:

her en RF kondis som er koblet til en audison Lrx 1.400, som igjen driver 2x rf rfd-2212. dete spiller ikke så mye som jeg syntes det burde, men det sier jo seg selv at det ike blir bra når lysene dimmer..

 

batteriet mitt er ganske ødelagt, holder ikke mye på strøm. dette kan jo være feilen..

 

grunen til at det spiller dårlig er jo i hovedsak at det spiller i lukket kasse, og de skal ha portet.

 

syntes også det er mye vibrasjoner når bassen skrus opp..

 

har en ganske tung hattehylle, som er laget av mdf, det lønner seg vel å få et hull i denne med en port ned i bagasjerommet eller direkte i kassa?

 

men hva er oppskriften til å få et bedre lyd? velger å ta utgangspunkt i bassen da diskanten og mellomtonen er jeg fornøyd med..

 

er det veldig viktig å kjøpe en laderegulator, eller går det ann å bruke en fra en annen større bil? få en sånn bilstereoregulator brukt, går det? diodene? går det ann å få dette brukt, eller bra priser av dere kansje?

 

VAR SÅ SNILL Å LEGG UT SYNSPUNKTENE TIL DERE ALLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skille dioder og laderegulatorer er nok ikke å få tak i brukt.

Strøm først: er litt du kan gjøre før du går løs på dynamoen. lag nye jodings kabler i bilen. kjøp noen meter 50mm2 og legg ny fra batteriet til karoseriet og fra karoseriet til girkassa og en fra dynamoen til motoren eller karoseriet (der den går i dag).

 

Så over til bassen: få bort vibrasjonene. legg dempematter i bagasjerommet. da vil det ikke dirre sånn. er det hattehylle over hele bagasje rommet i sabben? har hattehylle i mdf jeg også, men ikke no problem med å få bassen inn. hvordan blir det viss du tarbort hylla? blir det bedre så er det jo bare å kjøpe toppene til noen aero porter. jeg pleier å bruke noen fine i aluminium fra vibe. de setter du bare i hattehylla. ikke kobl dem til kassa. muligens lurt å bygge en ny kasse også.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

skille dioder og laderegulatorer er nok ikke å få tak i brukt.

Strøm først: er litt du kan gjøre før du går løs på dynamoen. lag nye jodings kabler i bilen. kjøp noen meter 50mm2 og legg ny fra batteriet til karoseriet og fra karoseriet til girkassa og en fra dynamoen til motoren eller karoseriet (der den går i dag).

 

Så over til bassen: få bort vibrasjonene. legg dempematter i bagasjerommet. da vil det ikke dirre sånn. er det hattehylle over hele bagasje rommet i sabben? har hattehylle i mdf jeg også, men ikke no problem med å få bassen inn. hvordan blir det viss du tarbort hylla? blir det bedre så er det jo bare å kjøpe toppene til noen aero porter. jeg pleier å bruke noen fine i aluminium fra vibe. de setter du bare i hattehylla. ikke kobl dem til kassa. muligens lurt å bygge en ny kasse også.

 

hei igjen.. kan du gi meg noen gode priser på sånne dioder som jeg må ha? hvis du vil kan du jo sende meg en pm. (bygger motor nå og har handlet litt på krita, så må få betalt ned litt gjeld også:))

 

er hattehylle over hele ja, bare åpent der du ser det er sånne riller helt ytterst, så her kommer det ikke så mye bass ut tror jeg..

 

kommer til å bygge meg ei portet kasse, har målene på denne i en pm fra bisarre, som jeg kommer til å bygge seinere. har du noen bilder fra disse portene som jeg kan bruke i aluminium, hvor mye koster disse?

 

tror jeg skal gå over alle "strømpunktene" i bilen når jeg kal sette inn den nye motoren,

 

det batteriet jeg har kjøpt, gjor det noe om det står et par måneders tid uten å bli brukt? det blir ikke ødelagt når det blir utladet?

 

går det ann å bruke en regulator fra en annen større bil? eller holder det ikke målene i forhold til en "bilstereoregulator"?

 

takker for svar..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en regulator passer som oftest bare til en dynamo og den er bare i den størrelsen. det som egentlig passer bra siden du driver å bygger ny motor er å kjøpe deg en ny dynamo som er større. ta med den du har og gå til en butikk som driver med dynamoer. de vet som oftest om en som passer som er større.

de diodene jeg kan skaffe koster 1600 og er på 125A.

kan ikke skjønne at den hattehylla kan dempe så mye, fordi min er nesten lik og den er i en kadett gsi. ta den bort og prøv. viss du bygger en portet kasse kan du jo skru den sammen med hylla og bygge porter i hattehylla som går ned i kassa.

 

porten er maken til den som er brukt på denne kassa:

ac10.jpg

de koster ca 200, husker ikke eksakt pris.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

akkurat kjøpt meg et optima yellowtop batteri. det er 1,5 år gammelt, men fikk det for 600.

det er på 52 ah. dette er vel ikke et startbatteri, så jeg har kjøpt meg et nytt vanlig batteri som jeg har i garasjen og som jeg skal sette inn snart.

 

hvordan skal dette bruket, det kan vel ikke utlades?

 

Hei Alex.

Hvis du kobler to batterier paralelt som ikke har samme indre motstand= samme type batteri. vil det ene batteiet ta i mot mere lading enn det andre. Det er ikke bra. Det medfører igjen , over tid, at det ene batteriet blir ladet, ikke det andre.

Skillediode er vell og bra det, HVIS du høyner ladespendingen slik at den blir høy nok ETTER dioden.

 

hvordan er det best å koble dette? jeghar bare elementær konnskap om strøm så dette må forklares godt så jeg forstår det, gjerne med tegninger:)

 

en kamerat så det lønte seg å koble det (tror det var paralellt) og at jeg da fikk 14v? stemmer dette.

 

har kjøpt meg det batteriet fordi lysene mine står og dimmer når jeg kjører opp bassen. (kjører med 2x rfd-2212) er det noe poeng å kjøpe en "bilstereo-laderegulator"? eller går det ann å ta en regulator fra en annen større bil?[/b]

 

Grunnen til at lysa blinker kan være for dårlig jording fra det batteriet du allerede har. All strømmen går igjennom der, og hvis den er for dårlig, vil du få spendingsfall.

 

hva med å bare koble det sånn at det optima batteriet lades opp, men at det ikke bruker strøm fra det vanlige batteriet..

 

dette har ikke jeg peiling på, og så den det er mange som har peil her regner jeg med å få noen gode råd..;) [/b]

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Skilledioder koster forskjellig, avhengig av hvor stor dynamo du har, og hvor mange batteribanker du har.

 

I bil er det mest aktuelt med to batteribanker.

 

70A diode 900,-

90A diode 1100,-

120A diode 1250,-

160A diode 1450,-

240A diode 2400,-

 

En diode vil senke spenningen med ca 1volt... Derfor lønner det seg å bruke en skikkelig god laderegulator. Ladac sin er ypperlig til dette... Den måler spenningen direkte over forsterkeren eller batteriet bak, og om den ikke er 14,4volt, så styrer den dynamoen, slik at spenningen blir nøyaktig 14,4volt. Og detter er den spenningen som er optimal ladespenning for batterier. Greier du å holde den spenningen, vil levetiden på bateriet/ene øke.

 

hvilken diode vil du anbefale meg? hvor mange Ampere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

en regulator passer som oftest bare til en dynamo og den er bare i den størrelsen. det som egentlig passer bra siden du driver å bygger ny motor er å kjøpe deg en ny dynamo som er større. ta med den du har og gå til en butikk som driver med dynamoer. de vet som oftest om en som passer som er større.

de diodene jeg kan skaffe koster 1600 og er på 125A.

kan ikke skjønne at den hattehylla kan dempe så mye, fordi min er nesten lik og den er i en kadett gsi. ta den bort og prøv. viss du bygger en portet kasse kan du jo skru den sammen med hylla og bygge porter i hattehylla som går ned i kassa.

 

porten er maken til den som er brukt på denne kassa:

ac10.jpg

de koster ca 200, husker ikke eksakt pris.

 

da skal vel jeg sette i gang med å bygge baskasse snart. den blir bygd med skillevegg, eltså forskjellige rom.. skal jo ha den portet. er det ikke best å sette portene opp mot hattehylla, for så og sette 2 sånne som det er bilde av under her i hattehylla, rett over de andre portene. dette må jo bli bra vel?ac10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår