Gå til innhold

Å se en person bli påkjørt

Ranger emnet


olemarius

Anbefalte innlegg

Må si jeg har roa meg ned en hel del etter at jeg dro ut å totalvraka den forrige bilen min. Tenker fortsatt på hva som kunne skjedd om jeg hadde truffet den bilen som kom i møte (Mercedes Sprinter)

 

Har også dratt ut med 2 hjuling. 16 år og hadde hatt lappen for lett mc i noen få mnder. Litt for høy fart i en krapp høyre. seilte rett fram. Jeg fikk litt vondt i pekefingeren, og et lite høl i buksa. Kjørte med full kjøredress, støvler, hansker og hjelm as always. Sykkelen klarte seg også bra. Knærta et blinklys og bremsehendelen og noen riper i lakken, det var alt. Men tør ikke tenke på hva som kunne ha skjeddd om f. eks bussen hadde kommet i møte da. Sov dårlig en god stund etterpå. Griseflaks kaller jeg det....

The Imitation of any or all maneuvers made by 4WS Honda Prelude is hazardous to your car's health.Driving a Prelude may cause loss of interest in other cars, sleepless nights, cold sweats, and other symptoms of addiction. If symptoms persist, DRIVE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir helt målløs, sterke saker dette. I hjemkommunen bor det ca. 770, det er registrert 256biler her, altså ganske trangt på 21km med vei! Dette har selvfølgelig resultert i flere ulykker, da jeg var 10, så jeg ei jente på 6 bli påkjørt bakfra av en 240, det gikk bra, men glemmer aldri synet da hun ble kastet av veien. Da jeg var 14 ble en av klassekameratene til Brodern drept i en traffikk ulykke, han og en annen fyr skulle teste en Golf 1 på en nedlagt flystripe, på vei dit kjørte dem av veien i ca. 100km/t. Broderns kl.kamerat døde momentant, han andre gikk på krykker i 2-3mnd. Bilen var fersk på veiene her. Da jeg var 16 kjørte jeg av veien på min Tempo Panter -67modell, knuste et speil å forstuet et håndledd. Da jeg var 18 kjørte to av kl. kameratene mine av veien. han ene hadde 110-120 i 80sone i en Sierra og kjørte rett i en råtten lyktestolpe, slapp uskadet fra det. Han andre kjørte i ei helvætes dyp grøft i 60 og smadret Audien og måtte sy 10 sting i hodet. Da jeg var 20 knallet en annen av kl. kameratene mine en E36 320 i 180, han knakk en arm, leppa full av glasskår. han var dritings. Senere satt enda en kl. kamerat på med en tulling sørpå, de kjørte av veien, snurret osv. og alle bortsett fra kl.kameraten slapp uskadet fra det, han brakk leggen, slo ut 8-9 tenner å lå 1mnd på sykehus. 2uker etter smadret nok en kl. kamerat en Nissan Micra, det ironiske var at han med Audien og han med Bmw satt på. De fikk 4hjuls skrens og trillet, alle slapp helt uskaddet fra det, de hadde tilogmed filmet det hele.

 

Senest idag kunne det galt med meg, 2unger på en spark kom midt på veien, så dem ikke før dem var på siden av bilen. De hadde ikke refleks eller noen ting. Kan ikke skylde på det, men de er så jævli irriterende å se foreldre sende ungene ut uten refleks, når de selv vet hvor jævla vanskelig det er å se folk i veikanten i regnvær og møtende bil.

 

Føler med alle dere som har opplevd ulykker i traffiken, og håper de som ikke har opplevd slikt slipper å gå gjennom en slik opplevelse.

 

Mener fartsidioter skulle blitt itvunget en straff der måtte jobbe på et akuttmottakk der traffikk ofre kommer, så kan de selv se hva hvor jævli det er. Har sett mennesker dø, å det er helt jævli.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 7 år siden var jeg i en bilulykke.

Var passasjer i en Mini(!) som skar av veien i en sving - vet ikke hastigheten - og rett inn i et tre. Våknet opp i bilen med et tre jeg kunne holde rundt, treet rikket seg ikke Minien krøllet seg rundt.

Lårbeinet midt satt krøllet rundt furua, nesa var knust, tenner var slått ut, lungene var sammentrykt (og ankelen var forslått kraftig).

 

Måtte skjæres ut - husker ikke at taket ble fjernet - husker ikke noe før ulykken - husker ikke hvor eller når kjøreturen begynte.

 

Lå i 1,5 døgn i respirator grunnet "ødelagte lunger" - klarte ikke å ta opp tilstrekkelig med oksygen til kroppen.

Lå på sykehus i to uker - gikk på krykker i et halvt år.

Uken etter at jeg ble skrevet ut oppsto det komplikasjoner - blodpropp - forferdelig smertefullt og livsfarlig - to nye uker på sykehus med drypp.

 

Var utrolig heldig, et par cm nærmere midten på treet hadde jeg...

 

PS! Sjåføren fikk en blåveis (og en meget pen Mini totalvraket).

Men han hadde self problemer som ikke synes i form av utv sår etc.

 

IKKE GØY I DET HELE TATT - mener å huske en knusningslyd, metall mot tre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

Har selv blitt påkjørt i av en 240 som kom i 80km, mens jeg kom i 60 på moped. Lå 4mnd på sykehus pga dette. Var fare for att jeg skulle miste ene beinet men det gikk bra til slutt. Englevakt kalles det. Dette skjedde fordi en i en kar skulle ligge breit ut i fra en stor P-plass og ut på veien og der kom jeg... Så det er lurt å bruke hue!!!

 

Lå han i 80 km/t breit ut fra en P-plass?? Og hvis mopeden din gjorde 60, betyr vel det at du hadde trimmet den ulovlig?

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv også vært borti litt og hatt venner som var på kanten.

 

Da jeg var 11 år gammel, ble en kamerat av meg med en onkel på lastebilferie til spania, portugal osv. På vei hjem igjen, sto de og ventet på ferga i Kiel. Kameraten min står og ser på en ny lastebil attmed en usving inne på fergeterminalen. Plutselig kommer det en semi trailer inn i usvingen, og får sleng på hengeren. Kompisen min blir regelrett klistret mellom 2 lastebiler. Legene var overbeviste om at han kom til å dø. De sa faktisk at det var 99,9% sjangse for at han kom til å dø. Han lever i beste velgående, og mangler kun en nyre i dag. Det er helt ufattelig!

 

En annen gang var jeg passasjer i en golf2, og jeg og en kompis kjørte på en grusvei og dro sladd i 60 elns. PLutselig huker ene bakdekket, og får dratt bilen opp på 2 hjul, så vi går nesten rundt på taket, men får den ned og havner på 4 hjul i grøfta.. 2 uker etterpå graver de 1,5m dype grøfter på hver side av veien. Hadde vi kommet da, hadde bilen i beste fall blitt totalvrak, og gudene vet hva som hadde skjedd med oss.

 

Trafikken er skumle saker. Som kjørelæreren min sa, se på alle andre som idioter, og tenk at de ikke kan en dritt.. På den måten skal du ikke bli så overasket om noen gjør noe uventet.. Igrunnen veldig sant..

07 BMW 530xdat

07 Mercedes E220 CDI

x-02 Volvo V70 2.4d

x-98 Audi A8 2.5 tdiQ

x-95 Audi A6 2.5 tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye harde historier her:(

 

Har selv vært med på en ulykke. Jeg og en kamerat kjørte på en ganske så forlatt skogsvei i ca 80-90 km. Han får slædd på bilen, ikke vet jeg hvordan! Men bilen drar av veien og rett i et stort tre. Husker bare at jeg våkna og og så et stort tre halveis inn i bilen.

Viste seg i at jeg hadde skalla i frontruta (hadde på belte), sprakk panna, skuldra ut av ledd, stor flerre på høyere siden av magen og sinnsykt vondt i nakke og rygg. Kameraten fikk også skuldra ut av ledd og en del skrubbsår. Bilen som var en toyota corolla 79 mod, ble totalvrak. Siden den dag har høyere foten vært MYE snillere på gassen.

 

Mista også en klassekamerat i bilulykke. Han var på jobb, kjørte isbil. (satt på). Han som kjørte kræsja rett inn i en bil fra statens vegvesen med lasteplan. Fikk det ene hjørnet rett inn i magen og døde på stedet......

 

Triste greier sånn der.. kjør pent.

Ingen ting er som lukten av eskos, masse nydelige små rumper, og en halv liter med go gammel hjemmebrent:) Ring meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ca 1.5 meter i fra å drepe meg selv når jeg hadde moped, holdt rundt 80kmt på en smal vei med masse svinger osv om natten. Dårligt lys på mopeden, så kommer det en brå sving som jeg faktisk ikke ser pga noen lurende effekter med gatelyset (burde nesten klage til noen om dette), ser ut som veien lyser opp foran meg.

 

Så husker jeg at jeg tenkte faen ellerno. Så Smallt det voldtsomt, og jeg kommer til meg selv.

 

Hadde da hoppa ned ca 1 meter, over en bekk og rett inn i en stor stubbe, så hadde jeg flydd over 3-4 store steiner og landa på gress. Hadde jeg faktisk sett svingen så hadde jeg naturligt nok prøvd å svinge unna, hadde jeg gjort det hadde jeg sust inn i noen KRAFTIGE trær som ikke var sagd ned som den stubben jeg traff. Hadde jeg blitt alvorligt skadet så hadde jeg vell sovna uti grøfta til neste dag, var midt på natta.

 

Griseflax. DETTE sier vel litt om hastigheten.

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye skummelt her ja...

 

Har bare kjørt i noen måneder jeg da, øvelseskjøring. Men alikevel har jeg holdt på å meie ned en fyr.

 

Rett borti gata her er det et trangt sted med svingete vei, og da var det ingen belysning.

Kommer en kar gående på feil side av veien uten refleks. Jeg er sikker på at det var noen milimeter før jeg traff han.

 

Hadde jeg truffet han hadde han antakeligvis havna uti en myr som er langs veien der.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor tankevekker, på en måte glad denne tråden kom.

Selvom det er vondt å lese igjennom opplevelser.

 

Jeg vet ikke hva som er værst av å være offer, tilskuer og den uheldige som utfører handlingen.

 

Men jeg håper aldri jeg er skylda i at noen dør eller blir hardt skadet. Tror ikke jeg hadde takla det, ville heller bytta plass om jeg kom i situasjonen.

 

Kjør forsiktig og administratorer; la denne tråden synes for nye medlemmer også.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

Errr, du prøver ikke å få en som er skadet i hodet (og kanskje ellers i ryggen e.l) opp å stå på beina. Pga. mulig ryggskader, så skal de ligge til ambulanse kommer. Ikke prøve å røre seg i det hele tatt.

 

Men ja, det er bedre å gjøre noe enn ingenting!

 

My $0.02 off topic cents :)

 

Dersom det du gjør medfører at en person blir lam for resten av livet så vil jeg si meg sterkt uenig i den påstanden.....

Stabilt sideleie og frie luftveier ja men å ellers forsøke å få en person med rygg/nakkeskader på beina er idiotisk....

 

Akkurat p.g.a slike grunner mener jeg at ett førstehjelpskurs burde være standard når man skal ta lappen.....sammen med ett besøk på sunnås..... det fikk jeg før jeg tok lappen og tro meg det er noe jeg husker den dag idag

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

Jeg har heldigvis ikke opplevd noe sånnt, og håper jeg får slippe det..

Jeg håper også at alle som tror de er så tøffe inne her, og kjører fort i tettbebyggede strøk og sånne ting, tenker seg om en gang for alle!

Jeg sitter nå med en helt tom følelse etter å ha lest denne tråden, og unner ingen å oppleve noe sånnt..

 

Jeg liker fart og spenning, men jeg har også lyst til å holde meg og andre i live! :rolleyes:

 

Mvh

Lethal

19år

 

 

Tenkte å skrive et innlegg selv... men jeg bare slenger meg på dette istedet.

-Kenneth

 

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at denne tråden ble startet.

Jeg har selv ambulansekurs og jobbet som brannkonstabel i nesten 3 år og har derfor vært med på litt stygge episoder.

 

Tenkte jeg kunne lagt ut litt om livreddende førstehjelp til dem som måtte være interessert. Kan være greit å kunne litt basic-førstehjelp, fordi det dere må tenke på når dere kommer til ett skadested er at det værste dere kan gjøre er å ikke gjøre noe..

 

På skadestedet.

1.Sikre skadestedet så ikke andre/du selv skades

2.Oversikt over skadeomfanget slik at du kan prioritere riktig

(Husk at det som regel ikke er dem som skriker høyest som trenger hjelpen først)

3.Livreddende og generell førstehjelp

 

MELDING til AMK 113 slik at pasienten får professionell hjelp i tide

 

A-B-C-D-E metoden.

 

AIRWAYS

1.Snakk med pasienten.

2.Ved livløshet - Sørg for frie luftveier.

3.Se etter fremmedlegemer - Heimlich manøver.

4.Puster pasienten?

Nei - Start HLR. (Hjerte Lunge Redning)

Ja - Stabilt sideleie, eventuelt svelgtube.

 

BREATHING

1.Puster pasienten anstrengt? Hev overkroppen.

2.Se etter ytre skader - Bandasje.

 

CIRCULATION

1.Har pasienten ytre blødninger? - Stans disse med komprimerende bandasjer.

2.Har pasienten tegn på sirkulasjonssvikt? - Pulskontroll - Infusjon

 

DISABILITY

1.Sjekk bevissthetsgrad og observer forandringer.

2.Er det tegn til skade på nakke/rygg? - Nakkekrage - Varsom behandling.

 

EXPOSURE

1.Hvis mulig undersøk pasienten fra topp til tå.

2.Beskytt pasienten mot nedkjøling.

3.Observer forandringer i forhold til åndedrett, sirkulasjon og bevissthet.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår