Shyggen Skrevet Februar 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2004 Originally posted by oddi Ikke for å gni det inn, men jeg syns ærlig talt ikke så veldig synd på deg, omstendighetene tatt i betraktning.. mvh oddi Trur ikke det var det han prøvde å poengtere her, for og få medfølelse lissom.. Trur han tenkte.. faen jeg er dum, har gjort noe så dumt som jeg angrer på.. men, gjort er gjort.. kan fortelle det videre så kanshe andre fjotter som tenker gjøre det samme tenker seg om en gang til... Bare for at han har gjort no dumt engang, betyr ikke at han er dum... Mennskelig å feile.. Siter Shit happens, ALL the time :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Februar 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2004 alle bør ta førstehjelpskurs og alle bør ha brannslukningsapparat og førstehjelpsskrin i bilen.. men det skjer vel aldri.. det e en regel norge heller kunne hatt enn mange andre.. en kompis av meg frontkolliderte med en bil for 2 år siden, på moped.. slapp unna tilnærmet uskadet, du skader deg mer om du faller når du løper, men det e ikkje alle som e like heldig, som eg ser her.. aner ikkje kordan eg hadde reagert om han hadde havnet i rullestol eller dødd.. ta nummeret og anmeld biler du ser kjøre fort i tettbygde strøk! har aldri sett noen som fortjener anmeldelse, men eg hører folk som tømmer girene i 50-sonen nedenfor huset omtrent hver kveld.. og du som mente ungene bør ha refleks og at foreldrene ikkje tar nok ansvar angående det: eg e ganske sikker på at når du var liten, så trodde du det var tøft å gå uten refleks, og sikkert uten hjelm.. eg vet at eg trodde det, og alle eg kjenner.. vanlig triks å henge hjelmen på stolpen nedenfor huset og sånne dumme ting.. det tok 17 år og 10 måneder før eg forsto at refleks faktisk e tøft og sexy, når eg var på mørkekjøringskurs for et år siden.. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
duxx0 Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Synes det er bra at denne tråden ble startet. Jeg har selv ambulansekurs og jobbet som brannkonstabel i nesten 3 år og har derfor vært med på litt stygge episoder. Tenkte jeg kunne lagt ut litt om livreddende førstehjelp til dem som måtte være interessert. Kan være greit å kunne litt basic-førstehjelp, fordi det dere må tenke på når dere kommer til ett skadested er at det værste dere kan gjøre er å ikke gjøre noe.. På skadestedet. 1.Sikre skadestedet så ikke andre/du selv skades 2.Oversikt over skadeomfanget slik at du kan prioritere riktig (Husk at det som regel ikke er dem som skriker høyest som trenger hjelpen først) 3.Livreddende og generell førstehjelp MELDING til AMK 113 slik at pasienten får professionell hjelp i tide A-B-C-D-E metoden. AIRWAYS 1.Snakk med pasienten. 2.Ved livløshet - Sørg for frie luftveier. 3.Se etter fremmedlegemer - Heimlich manøver. 4.Puster pasienten? Nei - Start HLR. (Hjerte Lunge Redning) Ja - Stabilt sideleie, eventuelt svelgtube. BREATHING 1.Puster pasienten anstrengt? Hev overkroppen. 2.Se etter ytre skader - Bandasje. CIRCULATION 1.Har pasienten ytre blødninger? - Stans disse med komprimerende bandasjer. 2.Har pasienten tegn på sirkulasjonssvikt? - Pulskontroll - Infusjon DISABILITY 1.Sjekk bevissthetsgrad og observer forandringer. 2.Er det tegn til skade på nakke/rygg? - Nakkekrage - Varsom behandling. EXPOSURE 1.Hvis mulig undersøk pasienten fra topp til tå. 2.Beskytt pasienten mot nedkjøling. 3.Observer forandringer i forhold til åndedrett, sirkulasjon og bevissthet. Jeg VET dette er en eldgammel tråd men tar den opp igjen. For dett er et viktig tema for oss som kjører bil, og jeg som nå er på vei til å bli ambulansesjåfør kommer jo til å få oppleve dette på nært hold. Etterhvert som jeg leser om fysiologi og patofysiologi skjønner en hvor UTROLIG lite som skal til før alt går galt. Og at ingen utvendige sår ikke betyr at du er OK! Om enn denne tråden bare fører til at en bremser LITT ned og dermed unngår en ulykke er jeg strålende fornøyd. Siter Internetporrmissbrukare Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Kan jeg spørre hvordan du gikk frem for å begynne på den utdanningen? Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
duxx0 Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Kan jeg spørre hvordan du gikk frem for å begynne på den utdanningen? hvis det er meg du spør så :P Har begynt med å gjennom NKI sitt opplegg med lesing og innsendinger, tok også praksissamlingene til SNLA skal ta lappen på c1 og kode-160 litt snere i år og håper å få hospitantplass etter jul og lærlingplass til sommern Siter Internetporrmissbrukare Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Opplevd noe slikt jeg også, da jeg gikk i 5. klasse. Gikk hjemover med venna mine, da jeg plutselig hører et skrens. Jeg snur meg, og det er Corollaen til fettern til kompisen min... Bremsene låser seg, og bilen går/"sklir" skeivt mot en gjerde (type feite stålrør |T|T|T|). Bilen smadrer rett i, og jeg ser kompisen min fly ut fra frontruta - der jeg står får jeg et knekk selv - det var helt uvirkelig. Han "lander" med ryggen på veggen og ligger der helt lam og blør - og hva var det verste? Hans eldre søster så det hele, og skreik og begynte å gråte og ble helt fra seg. Noe av det verste jeg har opplevd når det gjelder tankevekkere. Vet ikke hva som gikk galt, men han sjåføren bremset ganske kraftig plutselig... Så han gå med gips diverse steder på kroppen i lang tid fremover, heldigvis går det bra med han nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Nyttig tankevekker ja.. Sunt å lese selv om det er vondt. Men en ting.. Utdanner deg til ambulansesjåfør? Finnes det politisjåfører? Brannsjåfører? Hvis du virkelig utdanner deg innen faget bør du av alle vite at det er mer til jobben enn sjåførdelen. Gikk 1år på ambulansefag selv og der kalte vi yrket Ambulansepersonell. Siter -81 Lada 1300S En rullende livsstil -07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car <<=== Stripa, verdens kuleste kattepus! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xplod Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Jeg fikk meg en tankevekker igår når jeg holdt på å kjøre på en person. Ligger i 60 i 50 sonen og kommer til et gangfelt. så er det 2-felts vei. så ligger det en scooter i høyre feltet med 3 biler bak seg (jeg ligger i venstre). Så stopper bilene til høyre. jeg regner med at det er pga. scooteren skulle svinge av. Så plutselig kommer det en person foran meg gående i gangfeltet. Jeg hiver meg på bremsen og klarer heldigvis å stoppe før gangfeltet. Ser personen skvetter som bare juling. Der fikk jeg meg en tankevekker. Det å kjøre ned en person som går over veien i et gangfelt er ganske alvorlig. Lappen hadde nok forsvunnet på stedet og blitt borte ei stund, men det verste er at jeg kunne skadet en uskyldig person :S Siter 03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-] X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07] X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10] X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 kjørte på 5personer samtidig engang...var grønt lys for meg, utenfor oslo city på jernbanetorget..en kompis kjørte i motsatt felt...jeg bremsa ned og vinket.og plutselig hørte jeg skrik og dunking og litt av hvert...så frem og så at folka trodde jeg bremsa for dem, selv om jeg hadde grøntlys og de hadde begynt å gå over veien..stoppet ogløp ut for å se da jeg så mange hoder og hender foran grillen...hmm...kom foran bilen og jeg ser en gammel mann med skitne klær ligge under bilen min med beina stikkende ut..han ligger på magen og jeg tenker det verste...så siern...FAEN DU KNUSTE FLASKA!!!haha...var en gjeng med narkiser jeg hadde kjørt på....fikk dratt han ut og spurte han og de andre om alt var ok med dem...og eneste de sa var DU KNUSTE FLASKA...jeg sa at jeg kunne kjøre dem til legevakta eller vente til ambulanse kom..men de var bare deppa pga flaska..sa at jeg kunne gi dem penger for flasken...så sier han som lå under bilen min; HVEM ER DU A?GÅ VEKK...DU PLAGER MEG... det var en liten tankevekker..hmm.. Siter ✔Mercedes C220cdi 2009 ✔Mercedes E220cdi 2007 ✔Mercedes S320 2000 __________________________________________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skrotnisse Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 kjørte på 5personer samtidig engang...var grønt lys for meg, utenfor oslo city på jernbanetorget..en kompis kjørte i motsatt felt...jeg bremsa ned og vinket.og plutselig hørte jeg skrik og dunking og litt av hvert...så frem og så at folka trodde jeg bremsa for dem, selv om jeg hadde grøntlys og de hadde begynt å gå over veien..stoppet ogløp ut for å se da jeg så mange hoder og hender foran grillen...hmm...kom foran bilen og jeg ser en gammel mann med skitne klær ligge under bilen min med beina stikkende ut..han ligger på magen og jeg tenker det verste...så siern...FAEN DU KNUSTE FLASKA!!!haha...var en gjeng med narkiser jeg hadde kjørt på....fikk dratt han ut og spurte han og de andre om alt var ok med dem...og eneste de sa var DU KNUSTE FLASKA...jeg sa at jeg kunne kjøre dem til legevakta eller vente til ambulanse kom..men de var bare deppa pga flaska..sa at jeg kunne gi dem penger for flasken...så sier han som lå under bilen min; HVEM ER DU A?GÅ VEKK...DU PLAGER MEG... det var en liten tankevekker..hmm.. hahaha..du skulle gitt han litt spylevæske Siter Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 hahaha..du skulle gitt han litt spylevæske hehe...han var så deppa over flaska at han ikke ville ha de 500kr jeg ga han så han ikke skulle gå til purken..hehe...så hørte jeg svak uling av politisirene så jeg bare satte meg i bilen og kjørte pent og rolig derfra...hehe... Siter ✔Mercedes C220cdi 2009 ✔Mercedes E220cdi 2007 ✔Mercedes S320 2000 __________________________________________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Jeg har heldigvis ikke sett eller vært innblandet i noen sånne ulykker. Men det nermeste ulykke jeg noen gang har vært er med tråsykkel på veien ned til skolen min, holder 52km/h i bunn, det var vått og jeg låste bakhjulet, vennen min som lå bak trudde jeg skulle fly brukbart langt utti grøfta da ja...(men etter 4 år som go-cart kjører på bane kan jeg rette opp det meste :D) Men for all del, bruk hjelm! Hilsen en som er glad han har en Land Rover med stålramme, 4-punktsseler, sportsstoler og forhåpentligvis utvendig bur.... Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Kan ta en jeg og da.. Fra min moped-tid da, håper det går greit :) Var på tur til jobb tidlig en morra, husker der var grisekaldt og at jeg ikke hadde tid til å finne hansker engang.. Lå i ei 80-sone og siden det gikk nedover, hadde jeg ca 70. Plutselig kommer en bil opp bak meg heeelt i ræva på moppisen, siden det var glatt og jævlig tenkte jeg at dette kom til å gå til helvete for meg hvis jeg velta. Derfor tenkte jeg da at jeg skulle være lur og legge meg litt innover mot autovernet siden ikke bilen bak tok hensyn. Det jeg ikke tenkte på var at det var SVÆRT ruglete/ujevn is på kanten og dermed velta jeg.. Tsx'en ble liggende halvveis oppå meg mens vi suste nedover veien. Tida gikk sakte for meg når det der skjedde ass.. Husker jeg så den fordømte KJERRINGA i bilen når a blinka og la seg ut og forbi mens jeg og mopeden enda suste nedover i min fil. Når jeg og mopeden endelig stoppet, hoppa jeg opp og sjekka diverse lem og konstaterte at mopeden ENDA lå og surra og gikk. Reiste den opp igjen, plukka deler fra veien og dro hjem. Hadde jeg fått tak i den kjerringa... Fytti.. Men flaks i uflaks.. Siter -81 Lada 1300S En rullende livsstil -07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car <<=== Stripa, verdens kuleste kattepus! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
duxx0 Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Men en ting.. Utdanner deg til ambulansesjåfør? Finnes det politisjåfører? Brannsjåfører? Hvis du virkelig utdanner deg innen faget bør du av alle vite at det er mer til jobben enn sjåførdelen. Gikk 1år på ambulansefag selv og der kalte vi yrket Ambulansepersonell. Sorry sorry :P Ikke helt stabil kl 0315 på natta :hammer hadde da lest så mye om bil og kræsj og sertifikat at det bare ble sjåfør :P Siter Internetporrmissbrukare Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Hehe... Greit.. Ikke normalt meg å være så pirkete.. Skal ta friskpilla mi og skjerpe meg til i morra cheers Siter -81 Lada 1300S En rullende livsstil -07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car <<=== Stripa, verdens kuleste kattepus! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg