Gå til innhold

esbandos' Audi 100 Fra vrak til vrak som går godt!

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Holder på med en bil til en kompis.. En gammel sliter av en Audi 100 Quattro.. Er vel 1987 modell om jeg ikke tar helt feil.. Er ihvertfall gått noen få km.. (450.000km ellernoe) så bilen er ikke strøken på noen måter, men skal få et nytt hjerte.. Fra en S4..

 

Motoren er en 2.2 Turbo på orginale 230hk..

Turboen skal få lade det den omtrent orker, og hjernen er chippa med steg 2 chip.

Har et håp med litt over 300 gamp til å begynne med.. Dersom jeg får alt til å funke, vel og merke..

 

Første gangen jeg både ser en slik motor, og skrur på en slik bil, men er kommet godt på vei. Har overhalt hele motoren, kun veiv, stempler og råder om ikke er bytta innvendig.

 

Girkassen stammer fra en S4 TQ. Samme type bil som motoren kommer fra. Den har jeg kun bytta olje på. Burde holde masse det.. :)

 

Det jeg gruer meg mest til ang monteringen/ombyggingen, er ledningsnettet og den slags elektrisk tull. Er omtrent født i en forgasser, så det er slike motorer jeg kan.. Motorer som trenger mer enn 10 ledninger for å starte, er noe jeg ikke holder på med til daglig ihvertfall, så det kan jo bli artig å se om det blir start på motoren uten at bilen brenner ned.. :P

 

Gruer meg også forsåvidt til å montere girkassen.. Den orginale som stod i, var et helvette å ta ned ihvertfall.. (har ikke løftebukk ellernoe, kun 4 bukker og en jekk :p)

 

Uansett, her er noen bilder jeg tok etter jeg var startet:

 

Gammelmotoren på tur ut:

DSC01310.jpg

 

 

Gammelmotoren borte:

DSC01311.jpg

 

 

Nymotoren:

DSC01204.jpg

 

 

Nymotoren prøvemontert for å se om det var plass til IC, radiator mm.

DSC01312.jpg

 

DSC01313.jpg

 

 

Noe det ikke var, så her må det enten til med mindre radiator, eller modding på et eller annet vis:

DSC01314.jpg

 

DSC01315.jpg

 

 

Kommer flere bilder senere idag. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fett å følge med her, og se om du får det til:)hehe

 

Joda, kan se for meg at det blir endel problemer og slikt underveis ja.. Men jeg skal nok få det til skal du se.. :)

 

 

blir fett og se denne ferig ? skal denne gå på gata eller blir det ren banebil?

 

hvem er eieren på denne ? :)

-

MVH Maztro

 

Denne blir nok bruksbil/hobbybil.. Noe banebil blir det ikke ihvertfall.. Mulig ett par runder på ACR, men.. :p

 

Eieren er en kompis av meg fra breistrand, men som bor i Mo i Rana nå..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel oppdatere litt her.. I påvente av nytt ledningsnett, pga det gamle var for mye klippa, har jeg montert litt småtteri på motoren som clutch og slikt. Prøvde å montere girkassen på motoren idag, men er ikke noen en-mannsjobb akkurat. Girkassen veier sikkert 100kg.. :|

 

Slenger ut noen bilder:

 

Prøving av girkassen:

DSC01343.jpg

 

 

 

Er forresten jævli trangt oppunder girkassetunellen:

DSC01350.jpg

 

 

 

Slik ser bilen alt skal inn i ut. Ikke noen skjønnhet, dog:

DSC01342.jpg

 

 

 

Men med disse felgene, blir den ihvertfall LITT bedre:

DSC01346.jpg

 

 

 

Gammelmotoren. Er høyt vurdert å montere denne i min volvo 240:

DSC01344.jpg

 

 

 

Noen som vet hvordan disse vacuumslangene skal kobles? Dem er til diffsperrene, og slangene er byttet om på, så ingenting funker.

DSC01347.jpg

 

 

DSC01349.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt :D

 

Et lite tips til monteringa av kassa: Skru av forstillinga og heis opp bilen slik at du får den ut. Monter på motoren, kassa osv og trill den innunder igjen :D Det er det letteste :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt :D

 

Et lite tips til monteringa av kassa: Skru av forstillinga og heis opp bilen slik at du får den ut. Monter på motoren, kassa osv og trill den innunder igjen :D Det er det letteste :D

 

AH.. At jeg monterer alt på forstillinga altså? Joda, er nok en mulighet det også ja.. Men hvordan får man festa girkassen da? Den skal jo festes i karossen.. :)

 

 

Er rimelig lett å prøve seg frem når du har vakum i de slangene.

 

 

Tøft prosjekt. been there done that:P

 

 

Hva mener du med rimelig lett?

Har prøvd masse forskjellig jeg.. Ingenting som funker.. :(

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånnsett ja.. Må få fiksa diffsperra bak ihvertfall.. Den foran blir ikke i funksjon, da det ikke er diffsperre på S4-kassen etter som jeg klarte å se..

 

Hvordan skal girkassen festes i traversen? Den som stod i orginal, var bare festa slik du ser på bildet av girkassetunellen jeg la ut lengre opp her..

 

Mulig de festene står i traversen, det har jeg ikke sett på enda, men..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... Det er slik den er ja.. :)

 

Da ble jeg straks klokere.. Har som sagt ikke sett så nøye på det der, men.. :)

 

Vet du forresten hva som skal til for å få den S4-kassen til å passe på traversen?

 

Er jo forskjellige girkassefester på orginalkassen vs S4..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Må vel oppdatere litt her.. Siden jeg enda ikke har fått tak i ledningsnett (NOEN SOM HAR?), har jeg ikke fått gjort så veldig mye..

 

Har fått montert girkassen på motoren, og tar av forstillinga i morgen, for å montere alt på den da. (håper jeg).

 

Her er noen bilder:

 

 

Girkassen montert på motor:

DSC01368.jpg

 

 

Hva skal stå i det trekantaktige hullet her? Noe som blir drevet av multireima? Mangler isåfall den saken.. Trenger jeg den?

DSC01367.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår