Gå til innhold

Kan vi stole på verksteder?


RustyRover

Anbefalte innlegg

Skrall holdning fra en Ford verksted ansatt..
Det har ingenting med holdninger å gjøre. De som jobber på verksteder er bare folk, og akkurat som andre folk er vi ikke like. Hvorvidt man kan stole på et verksted kommer ergo helt an på folkene man treffer.

Generalisering er aldri bra, har man hatt et uheldig møte med et verksted så er det ikke dermed sagt at alle verksteder er dårlige. Om jeg treffer en kunde som rett og slett er en drittsekk, så kan jeg ikke utfra det si at alle kunder er drittsekker. Det er MIN holdning. Og hvis du har noe å utsette på den, så værsågod

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som ikke er bilmekaniker, lever i den tro at dere er helt vanlige mennesker dere også, og kunnskapen dere tilegner dere via jobb er det fullt mulig for alle andre å tilegne seg også. Det krever da at man er litt over gjennomsnittet interessert i bilen sin.

 

De eneste problemene jeg ser er alle diagnoseapparatene og spesialverktøyene som finnes. Og merkeverkstedene sin motvilje mot å dele informasjon (men det er jo forståelig). Pluss serviceheftet som alle gauler om.

Til en viss grad enig med deg. Men det er jo en del kursing da. Og når man i løpet av en uke er i kontakt med 6-8like biler får man etterhvert en feeling på hva som er galt. I allefall på de vanligste modellene.

 

når det gjelder spesialverktøy og diagnoseapparater er det bare å si: You aint seen nothing yet.

Når det gjelder å dele informasjon er det, som du sier, ikke det minste rart med tilbakeholdenhet.. Kunnskap koster. Skal jeg to dager på kurs koster det først tapt inntjening på 15-20000, kursavgift på 2-3000, reise, hotell, lønn osv..

Abonnement på verkstedhåndbøker er dyrt, diagnoseutstyr som fabrikkene krever er svindyrt, og i tilegg må man abonnere på oppdateringer. Så å kaste dette ut til alle som spør er som å kaste investerte penger ut av vinduet

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Er man fullbooket og noen presser seg frem så blir det ofte litt halv tolv.. De rakk vel kun en diagnosetest da.

Man må huske på at mange kunder har bestilt tid i forvegen. Da må man nesten prioritere de i stedet for de som plutselig dukker opp.

Tenk når noen sniker i taxikøa.....

 

det som jeg blir drit forbanna er av

 

når du ringer et verksted, og sier at du har et problem, du forklarer det problemet så godt du kan, og si gjerne at du har moorkunnska slik jeg har, jeg har allerede brukt mange timer på å feilsøke og måtte gi opp fordi dette er noe som MÅ taes med diagnose utstyr! diagnose på bile kan ta fra 10min til max 1 time!

 

og når du spør verkstedet når de har mulighet, så er det. jo la oss se............*tastetastetaste* vi har ledig time om 6 uker... funker det?

 

OVRHODET IKKE! På et verksted der du har 20mann jobbende burde minst EN klare å legge fra seg lyspære bytte på en bil, koble opp pcen og la den kjøre test mens han går tilbake til å bytte lyspære.

 

vet du hva det er?... Kundeservice!

 

Eller enda værre når dem sier, joda kom hit med bilen i dag du. så begynner dem å ta en titt pån om 2-3 dager og ringer og sier at de ikke har tid til å se på'n!

 

Slik det er på scania i oslo! norges største møkkaplass!

jeg kjører lastebil for reno i oslo, og når bilen skal på verksted MÅ bilen vaskes! det er en jævla prosess på halvannen time, med spyling baki bilen, rense ut resterende søppel, også vaske hele jævla vaskehallen etter oss!

 

vi leverer bilen, og dagen etter kommer den tilbake med ANDRE FEIL som ikke var der fra før, men de har ikke gjort det de skulle gjøre og ber oss komme tilbake!

 

Slik gjorde vi frem og tilbake 5 gangr på 2 uker! da er man lei til slutt når dem ikke kan påta seg det dem egentlig skal!

 

Nå nylig skulle dem bytte speil og ta diagnose! vi får bilen tilbake, uten at de har bytta speil. foretatt diagnose, og all belysning i dashen er borte!

 

Leverte 2 dager etter for å rette opp de feila..! de fiksa speilet! lyset i dashen er borte, og tuta funker plutselig ikke!

faen hvor vanskelig skal det være egentlig!?

 

Jeg klarer ikke å fordra verksteder. derfor skrur jeg mine egne biler! er du heldig og møter på FORD VAREBILSENTER på ØKERN i OSLO blir du garantert lurt og dobbelfakturert slik jeg ble på lik linje med mange andre jeg snakka med!

 

9.5Timer arbeid, pris på 12.200kr for å bytte en sikring!! Gratulerer!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som jeg blir drit forbanna er av

 

når du ringer et verksted, og sier at du har et problem, du forklarer det problemet så godt du kan, og si gjerne at du har moorkunnska slik jeg har, jeg har allerede brukt mange timer på å feilsøke og måtte gi opp fordi dette er noe som MÅ taes med diagnose utstyr! diagnose på bile kan ta fra 10min til max 1 time!

 

og når du spør verkstedet når de har mulighet, så er det. jo la oss se............*tastetastetaste* vi har ledig time om 6 uker... funker det?

 

OVRHODET IKKE! På et verksted der du har 20mann jobbende burde minst EN klare å legge fra seg lyspære bytte på en bil, koble opp pcen og la den kjøre test mens han går tilbake til å bytte lyspære.

 

vet du hva det er?... Kundeservice!

 

Eller enda værre når dem sier, joda kom hit med bilen i dag du. så begynner dem å ta en titt pån om 2-3 dager og ringer og sier at de ikke har tid til å se på'n!

 

 

 

 

Jeg klarer ikke å fordra verksteder. derfor skrur jeg mine egne biler! er du heldig og møter på FORD VAREBILSENTER på ØKERN i OSLO blir du garantert lurt og dobbelfakturert slik jeg ble på lik linje med mange andre jeg snakka med!

 

9.5Timer arbeid, pris på 12.200kr for å bytte en sikring!! Gratulerer!

 

Ser den, og skyldes som regel at den som tar i mot jobbene ikke har peiling på bil. Blitt mange av dem etterhvert. Når det gjelder diagnosen så kommer det opp en del spørsmål og kommandoer der da, så å gå fra fører bare til at det tar lengre tid

 

Men ærlig talt, iom at du er så kyndig burde du vel klart å sjekke sikringene selv.....

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, og skyldes som regel at den som tar i mot jobbene ikke har peiling på bil. Blitt mange av dem etterhvert. Når det gjelder diagnosen så kommer det opp en del spørsmål og kommandoer der da, så å gå fra fører bare til at det tar lengre tid

 

Men ærlig talt, iom at du er så kyndig burde du vel klart å sjekke sikringene selv.....

 

Jeg gjorde det! forskjellen er at jeg ikke ohma dem! jeg målte alle sikringer mellom polene på toppen! problemet er at sikringa røk i bånn av beinet! uansett trodde ikke jeg at dete var problemet! jeg var fast bestemt på at det var startsperra mi som var problemet da alt av diagnoser ledet dit. kjøpte nye nøkler, registrerte nøkler på nytt. null stilte hjernen, bytta hjerne og gem modulen og brukte selv rundt 12 timer. og jeg skrev i tilleg ned på ark alt som var blitt gjennomført!

 

og enda presterer dem å gjøre dette.

 

en kompis av meg som jobber der sier selv at den bilen var det ikke brukt mere enn max 4 timer på! han som er verkseier der er kjeltring, han vil at noen skal ta han på dette, men kompisen selv tør ikke å backe opp, for da vet han at han blir fryst ut og kanskje sparken!

 

Jævli fett samfunn!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med holdninger å gjøre. De som jobber på verksteder er bare folk, og akkurat som andre folk er vi ikke like. Hvorvidt man kan stole på et verksted kommer ergo helt an på folkene man treffer.

Generalisering er aldri bra, har man hatt et uheldig møte med et verksted så er det ikke dermed sagt at alle verksteder er dårlige. Om jeg treffer en kunde som rett og slett er en drittsekk, så kan jeg ikke utfra det si at alle kunder er drittsekker. Det er MIN holdning. Og hvis du har noe å utsette på den, så værsågod

 

Tenkte bare at jeg måtte kommentere svaret ditt. "Kan verkstedet stole på kunden?" Hvorfor skulle de ikke det? Nå er det vel faktisk slik at det er verkstedet sitt ansvar å finne feilen på en bil når en kunde henvender seg, når vedkommende ikke kan finne feilen selv.

Selvsagt er folk som jobber på verksted bare folk de også. Men forskjellen er som du selv sier at dere har diagnose og testutstyr, og kompetanse som et verksted av økonomiske årsaker ikke kan "røpes" for en kunde. Altså er det vel ganske opplagt at det er kunden som må stole på verkstedet, og ikke omvendt. Eneste ansvaret en kunde har, er å gjøre opp for seg.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg dro innom Sulland Bil på Gardermoen med min Mondeo 2003, fordi Xenon-lyset begynte å bli dårlig.

På forhånd hadde jeg sjekket hvor mye det kostet å skifte en pære hos Røhne og Selmer, og det kom da på rundt 2000 for begge pærene.

Vedkommende på Sulland påstod at dette kom på 4000, men uansett mente han at bilen måtte inn på data-diagnose. 40 min etter får jeg igjen bilen. Diagnoser fant visst da en en feil på tenningsmekanismen til lyset. Regningen kom på rundt 1700 for diagnose (950.-!!) og skifting av del.

Setter meg så i bilen, og ser at lysene er akkurat like dårlige som før. Går inn til forhandler igjen. Da blir han med meg ut, og ber meg starte motor og slå på lys, hvorpå han utbryter: "Nei, men begge lysene er jo dårlige. Her må vi skifte pærer!!" Smått oppgitt blir jeg nå med inn på verkstedet, og ber han om å sette inn den gamle tenningsmodulen siden det ikke ble bedre med den nye. Det rare da, er at han ikke finner tenningsmodulen. Ikke lette han noe særlig etter den heller. "Men det her ordner vi!" sier han. Når jeg får regningen, har han trukket fra tenningsmodulen, og jobben for å sette inn pærene gjorde han gratis.

Jeg har en viss mistanke om at tenningsmodulen aldri ble skiftet. Tok da kontakt med Sulland bil sentralt, og de mente verkstedet ga meg rabatt fordi de syntes det ble så dyrt for meg. Hvor dumme går det egentlig å bli!!!

Har også veldig dårlig erfaring med service hos Røhne og Selmer i Oslo. Har nå stort sett tatt service hos Ford i Sverige. Minst halvparten så dyrt, mye kjappere, mye hyggeligere, mye bedre service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok da kontakt med Sulland bil sentralt, og de mente verkstedet ga meg rabatt fordi de syntes det ble så dyrt for meg. Hvor dumme går det egentlig å bli!!!

 

Skal heller ikke skryte av mine erfaringer med Sulland Gruppen.

Fikk motorras etter registerreimsskifte, og unnskyldningen var visstnok at det hadde oppstått metalltretthet i en sporkile:fuckme2:

Etter alt for mange telefoner og rekommanderte brev uten å få et svar på årsaksforholdet til motorraset gikk jeg til Forbrukerrådet og ikke før jeg demonterte motor og sendte inn bilder av gjenbrukte strekkbolter, merker etter bruk av meisel o.l verktøy var Sulland interessert i å snakke om refusjon.

 

Endte med at dem betalte meg tilbake det jeg betalte for reg.skiftet pluss deler.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, jeg har vært borti flere verksteder, og det er flere jeg aldri ville anbefalt noen å dra til...

 

"Kan man stole på verksteder" Tja, noen få... mange ikke.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Sure 6700 spenn måtte eg ut med i registerreim skifte. Reima ble skiftet for 20000km siden ca. Verkstedet mente at reima hadde hoppet. (bilen gikk utfattelig dårlig, rimelig plutselig. Problemet fikk eg vite da eg snakket med mekanikeren som hadde skrudd på bilen. Jo Katalysator var tett.. Verre var det ikke... Vips, verkstedet tjente 6700 spenn på at eg var godtroende om at reima hadde hoppet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår