Larsern Skrevet Januar 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2004 Pumpehavari. ;) Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Januar 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2004 Originally posted by Larsern Pumpehavari. ;) kan ikke forsikre seg mot ALT heller da :D ;) går jo an å lage sånn system som jeg skrev om istad da,med trykk-kutt hvis pumpa stopper... (men den vil vel ikke reagere kjapt nok,muligens) men,at pumpa plutselig skulle stoppe er vel omtrent like sannsynlig som at bensinpumpa plutselig stopper....? (skjer jo ikke hver dag,akkurat) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2004 Originally posted by TG1 kan ikke forsikre seg mot ALT heller da :D ;) går jo an å lage sånn system som jeg skrev om istad da,med trykk-kutt hvis pumpa stopper... (men den vil vel ikke reagere kjapt nok,muligens) men,at pumpa plutselig skulle stoppe er vel omtrent like sannsynlig som at bensinpumpa plutselig stopper....? (skjer jo ikke hver dag,akkurat) Skjønte hva du mente ja, og ideen var god. Men ville bare få frem at systemet blir ikke aktivert før vanntilførselen er borte. Altså litt for sent til at det kan være 100% sikkert. Når det er sagt, litt tenningsbank er endel bedre enn MYE tenningsbank. :D Er vel nok med en trykkontakt, 87a relé og to små solenoider ala dem man finner på gamle golf forgassermotorer i tillegg til boostkontrolleren, så er man igang. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2004 Originally posted by TG1 kan ikke forsikre seg mot ALT heller da :D ;) går jo an å lage sånn system som jeg skrev om istad da,med trykk-kutt hvis pumpa stopper... (men den vil vel ikke reagere kjapt nok,muligens) men,at pumpa plutselig skulle stoppe er vel omtrent like sannsynlig som at bensinpumpa plutselig stopper....? (skjer jo ikke hver dag,akkurat) + At ladetrykket må også være på topp, dette senker sannsynligheten enda mer. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2004 Originally posted by nissan s13 + At ladetrykket må også være på topp, dette senker sannsynligheten enda mer. Egentlig ikke, siden det er bare på høyt turbotrykk pumpa skal gå uansett. Ifølge min logikk iallefall. Har ikke gått noe sannsynlighetsberegningskurs, så skal ikke påstå noe hardnakket. :D Bensinpumpa har vel kanskje litt mer kvalitetspreg over seg også i forhold til en lyktespylerpumpe eller no. :cool: Og tilslutt: Murphy´s lov ! ( Litt hardtslående argumentasjon, hehe. :D :D ) Og heeelt tilslutt: Pumpa på vannsprutet mitt stoppet en gang i løpet av ca to år (kaputt trykkbryter) . Dette taler vel til deres fordel da men... :) Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Januar 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2004 Originally posted by Larsern Egentlig ikke, siden det er bare på høyt turbotrykk pumpa skal gå uansett. Ifølge min logikk iallefall. Har ikke gått noe sannsynlighetsberegningskurs, så skal ikke påstå noe hardnakket. :D Bensinpumpa har vel kanskje litt mer kvalitetspreg over seg også i forhold til en lyktespylerpumpe eller no. :cool: Og tilslutt: Murphy´s lov ! ( Litt hardtslående argumentasjon, hehe. :D :D ) Og heeelt tilslutt: Pumpa på vannsprutet mitt stoppet en gang i løpet av ca to år (kaputt trykkbryter) . Dette taler vel til deres fordel da men... :) Har vel et poeng der:) selv om den vanligvis sikkert slår inn lenge før max trykk? Men hvordan er det med bensinpumper? Trodde at de trengte litt "smøring" fra bensin? Er ikke mye smøring i bensin, men det er jo et oljeprodukt, så syntes det hørtes fornuftig ut når noen påstod det. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2004 Originally posted by nissan s13 Har vel et poeng der:) selv om den vanligvis sikkert slår inn lenge før max trykk? Men hvordan er det med bensinpumper? Trodde at de trengte litt "smøring" fra bensin? Er ikke mye smøring i bensin, men det er jo et oljeprodukt, så syntes det hørtes fornuftig ut når noen påstod det. Den første trykkbryteren min var ikke justerbar, og lukket kretsen ved 0,5bar selv om jeg ikke trengte vann før jeg passerte 1bar. Dette førte til at bilen gikk litt dårligere enn uten vann helt til jeg nærmet meg en bar. Dette var vel fordi systemet ikke var progressivt, og ga nok vann til 1,7bar selv om jeg ikke hadde mer enn 0,5. Bensinpumper er ikke rustfrie, så noe må tilsettes vannet for å unngå korrosjon. Ang. smøring så vet jeg ikke om de tåler vann. Med mindre korrosjonsmiddelet smører nok, så vil jeg tro at pumpa får et kortere liv enn om den hadde pumpet bensin. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larson Skrevet Januar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2004 Sett sensoren på vanntanken til å senke turbotrykket ved halv eller 1/4 av vanntanken da, eller bruke 2 sensorer, en for varsling ved halv tank og en for kutting ved 1/4 av vanntanken igjen..? Noe sånt er det vel sikkert på kjøpte kit osv? Ang. pumpe kutt kan man kaskje bruke to pumper foret med samme tilførsel, må sikkert prøve og feile litt men det skal jo være mulig. Slik at begge går på halv skuring og hvis den ene pumpen klikker får den resterende all strøm og går på full skuring samtidig som det er montert sensor på at den ene pumpen ikke leverer lenger. Kommer kanskje med noe som selvsagt for dere nå da men.. Syns nesten dette er mer interessant en nos i grunn. Noen av dere som har forsket en del på emnet som kunne giddet å liste opp for og ulemper for meg? Må vel tune litt også når stereo er på plass.. :) Siter 89 Bmw E30 320i shadowline - solgt 92 Bmw E36 318i - solgt 87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen 92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil Ris Rules Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Januar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2004 dobbelpumpe trikset var ingen dum ide. :) Men det blir jo litt mere komplisert med engang da. Må ha dobbelt opp av alt for å være helt sikker pluss at man må sjekke at begge systemene funker for hver gang man skal kjøre. Hvis ikke man vet at begge pumpene og resten er i orden hver gang, er man jo like langt som med en pumpe. Når jeg har sagt det, så kan jeg jo også si at i løpet av to år med vannsprut, så hadde jeg trøbbel EN GANG. Så det er ikke slik at vannsprut har for vane å havarere, men det er bare det at det kan bli dyrt hvis noe skulle skje. Fordelen med det er at man senker tempen i forbrenningsrom, stempel osv. Det er ingen direkte ulemper med å dusje litt vann inn i motoren etter det jeg vet. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larson Skrevet Januar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2004 Med indikatorer for hver sensor på et display i cupeen ville en jo hatt full kontroll vel? Flow sensor eller noe på hver pumpe og de to nivå sensorene på tanken? Enig i at dette blir en del arbeid å få til ja.. Men det er jo morsomt å fable litt med tanken.. ;) Har lyst på vann innsprøytning selv men kommer nok til å kjøpe ferdig kit hvis det blir på mazda´n.. :D Siter 89 Bmw E30 320i shadowline - solgt 92 Bmw E36 318i - solgt 87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen 92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil Ris Rules Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suggen Skrevet Januar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2004 KRB har et kit til rundt 1500,- et sted, som består av en "vannpose", spylerpumpe, dyse og slanger/trykkbryter. Dette skal monteres før turboen, og gir mer enn nok vann for de fleste turboer. Trykkbryteren er justerbar, og du får flere dyserørdimensjoner, så det kan justeres dit du vil. Har et sånt sett liggende, skal på konebilen til våren;) Siter '93 mercedes 320TE '03 peugeot 206sw '68 white M6 '64 amazon HGV osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilteknikeren.com Skrevet Januar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2004 Originally posted by Bmw345 Den enkle og effektive måten å lage vanninnsprut på er: Bruk en tank (hvilken som helst). Bruk ei bensinpumpe (spylerpumpa til biltema klarer ikke trykket). Ha en bensintrykksregulator på returen slik at en kan få opp trykket progressivt. Sveis inn ei dyse (injection dyse) inn i røret før spjellet og etter ic. Monter et trykkmanometer så du kan stille inn trykket på vannet (3-4bar). Skaff deg en trykkbryter. Så stiller du inn trykkbryteren på ønsket trykk (f.eks 0,3-0,4bar). Ha en bryter på det hele... Vannet gir effekt på mange måter... Vannet "stjeler" varmen fra lufta, og kjøler den ned ytterligere. Hindrer sjansen for tenningsbank. Vann utvider seg med 1800ganger når det går i damp... Sier seg sjøl at det gir effekt. I tillegg så renser vannet motoren for sot, så du hele tiden har en gullende ren motor;) du skriver at en kan bruke Bensinpumpe??? eller ser jeg feil. trodde alle bensinpumper er av rullecelletypen, og i vann så vil den kortslutte umiddelbart.. missforstår jeg deg kanskje??? riktig at vann innehar enormt potensiale, men hva du bør gjøre for å få utnyttet dette er usikkert.. noen annbefaler at vannet bør forvarmes, for lettere å spaltes.. andre mener det stikk motsatte.. Jeg mener akkurat nå ingenting :) hehe Siter Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilteknikeren.com Skrevet Januar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2004 Originally posted by sprocket det spurte jeg også om her, for noen år tilbake.. det ble slaktet som en idiotisk ide, så det var vel dumt.. selv synes jeg min 323i virket litt kvassere når det var litt tåke, men mulig det var innbilning.. men mener dere at vannet skal spyles inn progresivt, men konstant, eller bare på høye turtall/høyt turbotrykk? tror ikke vannet har så stor effekt på lave motoreffekter.. det har bra effekt, hvis du gidder å tro på meg.. Vann (flytende form) innehar 40% Oksygen, og du kan prøve dette: ta en halv liters Cola flaske og fyll denne med vann. så tar du å fyller på acetylen ned i vannet i et sekund eller to.. Rust flaken godt, det skal være minimalt med luft i flasken.. monter på en tennplugg på korken og koble den til en høytspentkabel til bilen din.. så lukker du igjen panseret og prøver å starte bilen... hvis du er her i morgen og kan svare på denne om det funket.. sså okay.... hvis du bruker litt fornuft, så kan du hente en del hk på med bare å bruke vann... Siter Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kiv_tuning Skrevet Januar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2004 å da har du laget en vannbombe? hehe Siter Takk til: Audioart v/ Kjetil Skei Ruud Racing VS-motor Standox Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larson Skrevet Januar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2004 Originally posted by Bilteknikeren.com du skriver at en kan bruke Bensinpumpe??? eller ser jeg feil. trodde alle bensinpumper er av rullecelletypen, og i vann så vil den kortslutte umiddelbart.. missforstår jeg deg kanskje??? riktig at vann innehar enormt potensiale, men hva du bør gjøre for å få utnyttet dette er usikkert.. noen annbefaler at vannet bør forvarmes, for lettere å spaltes.. andre mener det stikk motsatte.. Jeg mener akkurat nå ingenting :) hehe Vet ikke så mye om hvordan bensinpumpene virker med en liten sensepumpe fra marine rekvisita forhandler kunne kanskje være et alternativ? Siter 89 Bmw E30 320i shadowline - solgt 92 Bmw E36 318i - solgt 87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen 92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil Ris Rules Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.