Gå til innhold

forskjell på GL og GLE

Ranger emnet


sorknes

Anbefalte innlegg

Ja, forskjell på GL og GLE i 240-serien er ganske avhengig av årsmodell. Jeg tillater meg å ta med litt mer historikk her enn bare for de senere modellene. Her kommer "avhandlingen": ;)

 

En kan godt si at det "gikk inflasjon" i bokstavbetegnelsene med årene - i den forstand at bokstaver som sto for velutstyrt/toppmodell fra begynnelsen, var helt ordinære senere. På den annen side var det jo også slik at utstyrsnivået i det store og det hele økte med årene. Likevel kan det være interessant å se litt på hvilken "vandring" akkurat GL og GLE gikk gjennom.

 

De siste årene av 140-serien ("Grand Luxe", ca 72-74) og de første av 244 (75-78) og 264 (75-76) var GL toppmodellen. Dette innbefattet typisk skinnseter og innsprøytningsmotor, hvorav det ene langt på vei den dag i dag kan telle som en luksusmarkør, mens det andre etter hvert er blitt standard... Metalliclakk var nok også i en viss grad forbehold slike toppmodeller den gang.

 

Betegnelsen GLE kom første gang på årsmodell 1977, i første omgang forbeholdt toppmodellen 264GLE, med flotte saker som f eks elektriske vinduer og nakkestøtter i baksetet... Dette var luksus den gangen! 1979 erstattet 244/245GLE den tidligere firesylindrede toppmodellen 244GL, mens GL deretter var en mellommodell posisjonert nærmere standardversjonen DL.

 

1980-81 kom de litt mer "sportslig-luksuriøse" GLT-versjonene (og dessuten Turbo), som hadde grill og diverse detaljer ellers i svart, og fortrengte inntil videre GLE i 240-serien, mens 264GLE fortsatt var navnet på den krom- og komfortorienterte toppmodellen - videreført med 760GLE 1982-90.

 

Litt uti 1982 (eventuelt først som 83-modell, litt usikker) kom en ny og dyrere GLE i 240-serien (med bare "GLE" på bagasjelokket, ikke "240GLE"), visstnok som et (billigere) alternativ til den utgåtte 264 for konservative kjøpere i de høyere prisklasser som ikke helt kunne bli fortrolige med den nye og i sin tid ganske oppsiktsvekkende utseende 760. Denne GLE-versjonen ble borte litt uti 1984, da den ble erstattet av den nye 740GLE. Så finnes det (i prinsippet) ingen (240)GLE 1985.

 

Fra ca 1981 til og med 1985 hadde GL hatt 2,3-litersmotor og overdrive- eller femtrinnnskasse, men skilte seg ellers nokså lite i utseende fra den noe billigere DL.

 

Så kommer den vanligste 240GLE, nemlig fra årsmodell 1986 og litt oppover, og her kan man vel virkelig snakke om "inflasjon" i modellbetegnelsen når en sammenligner med tidligere modeller. Denne 240GLE er strengt tatt ganske langt fra en toppmodell. 1986-89 er 240GL og 240GLE svært like og gir ikke noe videre forskjellig inntrykk. Motorene er de samme i begge tilfeller (i en og samme årsmodell) og det er eventuelt bare svært diskrete nivåforskjeller når det gjelder utseende og interiør. De betydelige forskjellene er at 240GL nå bare har firetrinnskasse som standard, mens 240GLE har femtrinnskasse og dessuten servostyring.

 

Når vi kommer så langt som til årsmodell 1990, har 240GL plutselig blitt et enda bedre tilbud, med lavere pris og femtrinnskasse og servostyring. I følge brosjyren skal det finnes en 240GLE også dette året, men det er knapt mulig å spore forskjeller som betyr noe. Av senere årsmodeller skal det i prinsippet ikke finnes 240GLE.

 

Svært kort oppsummert: 1979-84: Markert forskjell på GL ("ordinær") og GLE ("luksus"). 1986-89: Svært liten forskjell på GL og GLE.

 

Bare for å poengtere det med hvordan utstyrsnivået endret seg over tid: 1993 kunne en for et beskjedent pristillegg (kr 15.000, tror jeg) få 240SE som er mer eller mindre like velutstyrt som toppmodellen 264GLE på begynnelsen av 80-tallet.

Endret av larsverm

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår