Gå til innhold

Vibrasjonsproblemer BMW 525d E60

Ranger emnet

Driver84

Anbefalte innlegg

Hei kjære medlemmer!

Jeg har i løpet av de siste månedene slitt med en plagsom vibrasjon i bilen min. Det hele startet når jeg kjøpte sommerdekk i vår. Jeg satt da på 19" uoriginale felger og merket en kraftig vibrasjon med en gang når jeg kjørte bilen. Vibrasjonen kommer kraftig frem allerede i 70-80km/t og blir bare verre etterhvert som farten øker. Det er ikke bare en liten svak vibrasjon, men nok til at passasjersetet tydelig rister når jeg kjører. Ikke akkurat slik en bil til over 400 000 skal kjennes ut!

Jeg dro derfor tilbake til forhandleren jeg kjøpte dekkene/felgene av og de balanserte alle dekkene på nytt (på grammet) samt snudde bakdekkene dobbelsjekket at centerringer og bolter va korrekt osv. Ingen forbedring i det hele tatt. :(

Da jeg prøvde vinterdekkene merket jeg også samme vibrasjonen, men litt svakere (kanskje siden det er mer gummi på 17" dekkene?)

Da tenkte jeg at dette måtte sitte dypere så jeg leverte bilen inn på BMW merkeverksted for å få deres mening om hva som kunne være feil (hjullager, mellom/driv-aksling eller girboks etc??)

Som jeg antok så tok de en først en "kjapp en" og skyldte på de uoriginale felgene som sto på bilen, derfor ba jeg dem om å prøve med noen originale BMW-felger for å være 100% sikkre på at dette var tilfellet. Det viste seg at med orignalfelger ristet bilen fortsatt like mye, så de måtte gå litt i tenkeboksen. De hadde en tilsvarende bil med den samme mystiske vibrasjon som fortsatt hadde nybilgaranti så de mente at det var best å feilsøke på denne slik at jeg ikke fikk de store kostnadene med å bytte deler osv på min bil. Etter å ha feilsøkt masse og byttet mellomaksling på denne var det fortsatt vibrasjoner på denne bilen, så de prøvde derfor med et 2. sett med originaldekk. Dette løste tydeligvis problemet og både min og den andre bilen ble friskmeldt. Litt merkelig syntes jeg? Jeg hentet alikevel ut bilen min etter 6 uker på verkstedet og returnerte de uorginale dekkene/felgene og fikk pengene mine igjen.

Idag har jeg fått på et nytt sett med 19" dekk og har til min store fortvilelse samme problemet fremdeles. Kan det være mulig at dette settet også er dårlig slik som de 4 andre settene som har blitt prøvd og balansert på grammet eller er det kanskje noe mekanisk feil på bilen alikevel? Noen som har hatt tilsvarende mareritt/erfaringer eller tips om hva som kan være årsaken eller løsningen?

Vurderer å bare selge hele bilen etter alt dette styret som det er akkurat nå og aldri mer kjøre BMW igjen. Begeret er nesten snart fullt!

Hilsen en frustrert bileier :(

PS: Setter stor pris på alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal skylde så mye på bilen for dette.

Oppsøk et sted som enten balanserer hjulene på bilen, eller spenner de opp i boltesirkelen. Ofte blir det helt feil når man spenner på kon for å balansere. Dessuten er det stor forskjell på dekkkvalitet (rundhet). Kan ikke sammeligne Michelin, Pirelli osv med 'kamasutra'. Ofte henger pris og kvalitet sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene var de beste jeg kunne få, toyo på sommer og continental på vinter, så dette er utelukket.

Hva er sannsynligheten for at 2 sett BMW originalfelger og 2 sett replikafelger feiler på samme måte? Blir å teste på noen 19" originalfelger som koster skjorta imorra og kvitte meg med hele bilen hvis dette funker. Fått nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Kan dessverre ikke gi løsningen på problemet da jeg har akuratt samme problem som deg med tilsvarende bil 2007 mod 525d sedan med sportsunderstell.

I tillegg til vibrasjoner fra dekk er bilen også meget følsom for sporing og er derfor ubehagelig å kjøre fort med både rett frem og i svinger, vurederer derfor å bytte til orginal dimensjon 225/55-16

Bruker selv 225/50-17 og skulle ikke tro det burde være så store forskjellene på disse dimensjonene.

Vurderer også å bytte dekk, har nå kumho ku31, og vet ikke om dekk bytte løser problemene..

Redigert:

Har nå snakket med lokalt dekk senter som forteller at dette er ett typisk problem på BMW biler, mange kommer innom der for å få løst slike problemer, jeg reklamerte i dag på avbalanseringen de foretok for kort tid siden, og det var ett hjul som vist nok hadde 10g feil, om dekk senteret gjorde noe mer en dette har jeg ikke fått svar på, men endringene de har gjort har er svært merkbart, nå er vibrasjonene vekke (føltes som om disse kom i fra bak vognen), det var også lite grann pulsering i rattet når jeg svingte, disse ser også ut til å ha forsvunnet, nå "flyter" bare bilen avgårde :-) ,utrolig at så lite kan utgjøre så mye..

Endret av macverk
Lenke til kommentar
Del på andre sider