Gå til innhold

Slitte fjærer?

Ranger emnet

Clueless

Anbefalte innlegg

Hei kloke bilhoder.

Var på fjelltur i helga, pakket bilen med 3 voksne personer, 2 hunder på tilsammen 70 kg og tilhørende bagasje. M.a.o. var bilen relativt tungt lastet, av den grunn kjørte jeg meget pent og forsiktig over alle fartshumper..Likefullt kom det en liten skrapelyd når jeg passerte humpene og sporadisk når jeg kjørte den siste biten på grusvei. Stoppet for å ta en sjekk og ser da at deler av eksosanlegget hadde løsnet..men ikke så ille at det var fullstendig løst. Har nettopp satt doningen på verksted for å få det fikset.

Uansett, jeg synes bilen min i utgangspunktet er litt "sigen" bak eller hva jeg skal kalle det. Med det så mener jeg at det er fint lite klaring mellom bakhjula og hjulbuen selv uten last. Skal det være sånn? En bil skal vel i utgangspunktet tåle å være lastet uten at en skaper nedi når man kjører pent? Bilen er ikke senket. Kan det ganske enkelt tenkes at fjærene er utslitte og modne for utskifting? I samme slengen er det vel greit å ta støtdemperne også? Noen som har en formening om hva det ca vil koste å få byttet begge delene, bak? Er ikke aktuelt å bruke merkeverksted.

Takknemlig for alle svar.

-Clueless

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citröen Xsara 98 modell, runder straks 190 000 km. Edit; ved nærmere ettersyn ser jeg at det er litt klaring mellom bakdekkene og hjulbuene, men betraktelig mindre enn hva det er foran. Har fått prisoverslag på rett over 5000 for å få byttet begge fjærene og demperne bak på et Mekonomen verksted. Er dette dyrt/billig/"normal" pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en helt ok verksted pris.

Skal du gjøre jobben selv og ikke bruke feiltema deler, havner du vel på rundt 2500-3000. Men mye å spare ved å sjekke priser runt omkring.

Sjekk prisen på i hvert fall 2 verksteder til før du setter inn bilen noe sted. Du kan fort få deg en hyggelig overaskelse om du gjør det.:m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det aller fleste framhjulstrekte biler er det kjempeenkelt å bytte fjærer og dempere bak, så vurder det også. Den er festa i bunn og topp, så vi snakker to skruer på hver side(pluss hjula). Framme er det ofte noe vanskeligere, men det varierer fra bil til bil.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Takk for svar. Skal undersøke med flere verksteder ja. Skulle gjerne gjort det selv, men min kunnskap begrenser seg dessverre stort sett til å peile/fylle olje og legge om dekk o.l. :well: Har en noenlunde bilkyndig bror, skal høre etter om han har anledning til å gjøre det. Ut i fra serviceboka har det blitt gjort fint lite på bilen f.o.m. 90 000 km og frem til jeg kjøpte den (170 000 km), så det skader neppe å få det fikset tror jeg.

-Clueless

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke luftdemping på noe av Citroen? Slike som senkes ned når parkbremsa står på? Vet fint lite om det, men da er det ikke sikkert det er like enkelt å bytte selv.

Ikke på alle... somregel ikke på de minste som xsara o.l. og heller ikke på kassebilene.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må på verksted uansett for å foreta hjulstillingskontroll.

Hvis ikke, kan du oppleve merkelige kjøreegenskaper.

Normalt at fjærene siger litt sammen etter årene som går. Men normalt ikke noe problem med mindre du kjører med masse last hele tiden. Er bilen din egentlig korrekt lastet? Kan være for mye ihht vognkort.

Var en kar på jobben som skulle fjærene sine. Endte opp med at han knuste underkjeven og noen tenner. Så best å vite hva man egentlig driver med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en kar på jobben som skulle fjærene sine. Endte opp med at han knuste underkjeven og noen tenner. Så best å vite hva man egentlig driver med....

Hvis du er sånn nogenlunde oppvakt og bruker noen fjærklemmer før du gjør jobben unngår du kjeve-knusing.

Trådstarter, det at der er ujevn høyde fra mellom dekk og hjulbue foran og bak er helt normalt, da de fleste biler har en lavere bue bak enn foran. Se på kanalen, siger den fortsatt bak? Hvis ja, er dempere/fjærer visuelt skadet (lekkasjer, knekte fjærer etc)?

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen kjøres 99% av tida uten noen form for last. De tilfellenene hvor det er snakk om last, er det som regel last som beskrevet i førstnevnte innlegg. Hvorvidt dette er korrekt eller ikke, vet jeg ikke. Hunden(e) ligger i bagasjerommet av praktiske årsaker. Har ikke sjekket maks last i vognkortet, da jeg tar litt for gitt at 3 personer, 2 hunder og turbagasje er innen maksgrensen..mulig dette er litt nonchalant.

Se på kanalen ja..hm. Er det den kanten nederst på bilen? Har ikke observert noen form for lekkasjer. Er forøvrig ganske obs på sånt.

Uansett, med bakgrunn i min haltende bilkunnskap har jeg bestilt en driftstest hos NAF i august så får jeg høre hva de sier.

-Clueless

Lenke til kommentar
Del på andre sider