toromann Skrevet Juli 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2009 Hei. Har en Opel Astra 1.8l STV med en snodig radiatorvifte. Problemet er at radiatorvifta ikke skrur seg på før den treffer 100 grader. Snakket med en mekaniker som sa at vifta skal starte når den går over 92 grader. Det går greit når bilen er i fart, men hvis jeg blir stående i trafikk eller den går på tomgang stiger den raskt til 100 og går til den daler til 95 grader igjen. Kan det være termokontakten? Og angående termokontakten, så er det en 3-pins rund kontakt men kun 2 ledninger. Håper noen kan si seg klok på dette. ^^ Tor Olav Berg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toromann Skrevet Juli 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Har nettopp bytta termokontakt (starter) men vifta slår seg likevell ikke inn før den treffer 100 grader(som må være for høyt?) Altså måleren går fra blå, 90, 95, 100, rød. Noen som har en aning? Tviler på at måleren er feil da slangene både ut+inn er veldig varme. Tjuvkobla starter'n fra før så vifta kjører på lav hastighet hele tiden, som det nå ser ut til at jeg må gjøre igjen. Håper på et svar... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juli 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Så lenge bilen ikke koker, så er det greit egentlig. Koketemperaturen ligger rundt 110-120 grader sånn cirka. Det står også i manualen til bilen at nåla kan bevege seg endel opp og ned, men ikke inn på det røde feltet. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Juli 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Har en Opel Astra 1.8l STV med en snodig radiatorvifte.Problemet er at radiatorvifta ikke skrur seg på før den treffer 100 grader. Snakket med en mekaniker som sa at vifta skal starte når den går over 92 grader. Det går greit når bilen er i fart, men hvis jeg blir stående i trafikk eller den går på tomgang stiger den raskt til 100 og går til den daler til 95 grader igjen. Kan det være termokontakten? Og angående termokontakten, så er det en 3-pins rund kontakt men kun 2 ledninger. Dette høres helt normalt ut. Radiatorvifta skal slå seg på hvis temperaturen stiger over 100 grader. Når temperaturen deretter går under 95 grader slår den seg av igjen. Slik fortsetter det, av-på-av-på-av-på, osv. Når bilen er i fart er fartsvinden tilstrekkelig til å avkjøle kjølevannet i radiatoren. Da går heller ikke vifta. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toromann Skrevet Juli 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Ok. Men hvorfor er det 2 hastigheter på viften da? Den bruker kun full hastighet når den slår inn på 100 grader. Hvis jeg røsker ut termokontakten å kjører ledning over de 3 polene er det 2 hastigheter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golfy Skrevet Juli 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Ok.Men hvorfor er det 2 hastigheter på viften da? Den bruker kun full hastighet når den slår inn på 100 grader. Hvis jeg røsker ut termokontakten å kjører ledning over de 3 polene er det 2 hastigheter. På Omegan min hadde jeg også problemer med at bilen ble meget varm, spesiellt i kø g varme dager. Vifta startet ikke før 105 grader, gikk ned til 95 når vifta startet, så opp til 105 igjen osv.. På vifta mi er det også 2 hakk, men kun det "sterkeste" som gikk på. Luftet systemet og nå går vifta på hakk 1 når den passerer ca 95 grader. Har ikke blitt varmere enn dette etter at jeg luftet. Så eneste problemet med min var luft i kjølesystemet. Virket som om dette gjorde at termobrytern ikke slo inn når den skulle. Siter 1998 Opel Omega 2,5 V6 1988 Volvo 740-Solgt 1987 Volkswagen Golf-Solgt Fartsgrenser er veiledende! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juli 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Tror den laveste hastigheten brukes når du stopper bilen, og den fremdeles er veldig varm. Da går ofte vifta i noen sekunder etter bilen er stoppet, sånn er det ihvertfall på poloen min, mulig opel har noe annerledes da. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toromann Skrevet Juli 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 På Omegan min hadde jeg også problemer med at bilen ble meget varm, spesiellt i kø g varme dager. Vifta startet ikke før 105 grader, gikk ned til 95 når vifta startet, så opp til 105 igjen osv.. På vifta mi er det også 2 hakk, men kun det "sterkeste" som gikk på. Luftet systemet og nå går vifta på hakk 1 når den passerer ca 95 grader. Har ikke blitt varmere enn dette etter at jeg luftet. Så eneste problemet med min var luft i kjølesystemet. Virket som om dette gjorde at termobrytern ikke slo inn når den skulle. OK. Kan du fortelle meg hvordan jeg lufter systemet? ^^ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golfy Skrevet Juli 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Tror den laveste hastigheten brukes når du stopper bilen, og den fremdeles er veldig varm. Da går ofte vifta i noen sekunder etter bilen er stoppet, sånn er det ihvertfall på poloen min, mulig opel har noe annerledes da. Trodde det var sånn jeg også, og ja den går litt etter at bilen er stoppet, noe den ikke gjorde før jeg luftet systemet. Men min starter og går på hak 1 hvis jeg står på tomgang eller i kø og motoren begynner å bli varm. Regner med det er orginalt og ikke noe etterkoblet.. Når jeg lufta systemet satte jeg bilen i en bratt bakke, med nesa oppover, slik at ekspansjonstanken blir det høyeste punktet. Skru opp lokket på ekspansjonstanken og la bilen stå på tomgang til den blir varm. Så klemmer du på alle kjøleslangene som finnes i motorrommet. Da skal det komme vann tilbake i tanken, og muligens renne over litt. Gå over alle slangene flere ganger. Etterfyll kjølevæske om nødvendig når du er ferdig. Når dette er sagt så er det vel ikke noe grunn til at det skal plutselig bli luft i kjølesystemet ditt, med mindre du har byttet kjølevæske eller har noe lekasje et sted. Men er verdt å prøve da. Siter 1998 Opel Omega 2,5 V6 1988 Volvo 740-Solgt 1987 Volkswagen Golf-Solgt Fartsgrenser er veiledende! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toromann Skrevet Juli 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2009 Trodde det var sånn jeg også, og ja den går litt etter at bilen er stoppet, noe den ikke gjorde før jeg luftet systemet. Men min starter og går på hak 1 hvis jeg står på tomgang eller i kø og motoren begynner å bli varm. Regner med det er orginalt og ikke noe etterkoblet.. Når jeg lufta systemet satte jeg bilen i en bratt bakke, med nesa oppover, slik at ekspansjonstanken blir det høyeste punktet. Skru opp lokket på ekspansjonstanken og la bilen stå på tomgang til den blir varm. Så klemmer du på alle kjøleslangene som finnes i motorrommet. Da skal det komme vann tilbake i tanken, og muligens renne over litt. Gå over alle slangene flere ganger. Etterfyll kjølevæske om nødvendig når du er ferdig. Når dette er sagt så er det vel ikke noe grunn til at det skal plutselig bli luft i kjølesystemet ditt, med mindre du har byttet kjølevæske eller har noe lekasje et sted. Men er verdt å prøve da. kjøpte bilen for drøye halvannen måned siden, å den har vært slik siden jeg fikk den. har en følelse av at det kan være problem med vannpumpa siden jeg ikke kjenner særlig til gjennomstrømming. men det skal da ikke påvirke vifta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juli 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 Som jeg sa tidligere, så lenge bilen ikke koker går det helt fint. Og den skal ikke koke på 100 grader. Du har et rødt felt på temp.måleren din, kommer viseren inn på det feltet er motoren for varm. All annen bevegelse er altså normal. Dette står i instruksjonsboka til alle biler. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg