Gå til innhold

Peugeot 309 - Trenger hjelp til skifting av bremser.

Ranger emnet

oysteinrolf

Anbefalte innlegg

Jeg har en Peugeot 309 89 modell som jeg har mekket litt på. Trommelbremsene bak er rustne, og i første omgang skal jeg skifte trommelbremssylinder. Må jeg absolutt bruke en trommelbremskalipper fra denne modellen, eller kan jeg bruke fra andre bilmodeller fra enten peugeot eller andre bilmerker?

Som sagt er bremsene veldig rustne, og derfor vurderer jeg å skifte hele greia. Altså alt som ligger inni trommelbremsen.

Noen som vet hva jeg må punge ut med hvis jeg kjøper innmat til trommelbrems fra feks mekonomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Heisann, skrur endel 309 selv. og kan nok svare deg på det meste du lurer på.

Hos mekonomen blir totalpris for skifting av all innmat på begge bremser bak ca. 3000kr.

Det jeg ville gjort var å finne en brukbar bakstilling fra enten en 309gti eller en 205gti.

Dette finner du i fin stand til samme pris , og du får skivebremser bak som er godkjente til din bil.

Gti bakstillingene er også en smule stivere enn orginalt , og du får da også en bil med bedre kjøreegenskaper.

Nå skal det sies at du ved skifte av bakstilling antageligvis må bytte litt foringer og justere høyden slik at det tilpasses din bil. Dette kan være ett sant helvete å få til da alle 309 og 205 kommer med torsjonsfjæring. Ett billigere alternativ kan være å finne samme bakstillinga fra en bil som ikke er Gti, men da må du ta til takke med trommler bak.

Om du lurer på noe mere er det bare å spørre.

Lykke til med bilen , som i mine øyne er det tøffeste på 4 hjul ;)

Edit. Skrivefeil.

Endret av anarcat
Lenke til kommentar
Del på andre sider