Gå til innhold

230 fk E85?

Ranger emnet


lurepåmye

Anbefalte innlegg

skal ikke gjøre en skit med min annet enn det som er gjort og skal teste med 1/4 blanding e85 med 99 racing, en vakker dag;) har funket som smør på bmw turbo til en kollega. fra 0,6-0,7 opp til 1 kg på ett blunk..(slet med tenningbank)

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så mye spesielt, nok til å få litt over 300hk i motor. det er jo bare å prøve seg frem med å blande i e85 og øke turbotrykket og se om det funker noe bedre! skal ikke ta noe skade av det tror jeg. eller du kan prøve å fylle rent e85, og fusker den så er det å få opp bensintrykket.

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å få med seg at ethanol brenner mye fortere enn bensin, så skal bruke noe rundt 30% større dyser om man skal kjøre på rein ethanol.

 

Ethanol har også en lavere AFR(air flow ratio) verdi enn bensin, e85 har 9.7 og bensin har 14.7. Hvis man kjører med det så blir reguleringa helt feil.

Men det ordner man lett med en bredbåndslambda som har programmerbar utgang. Du programmerer den bare sånn at når motorn har 9.7 afr så forteller du hjernen at den har 14.7 afr.

 

Siden man bruker annen tenningsmap på e85 så er det ikke rart at han kameraten din sleit med tenningsbank toyofan.

 

Ethanol smører dårligere enn bensin, men kjøler også bedre enn bensin.

Ethanol har en oktan på rundt 103-104, er derfor det ikke er noe problem å kjøre høyere ladetrykk med e85. Men da må man ha tenning som stemmer.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så mye spesielt, nok til å få litt over 300hk i motor. det er jo bare å prøve seg frem med å blande i e85 og øke turbotrykket og se om det funker noe bedre! skal ikke ta noe skade av det tror jeg. eller du kan prøve å fylle rent e85, og fusker den så er det å få opp bensintrykket.
byttet turbo du da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å få med seg at ethanol brenner mye fortere enn bensin, så skal bruke noe rundt 30% større dyser om man skal kjøre på rein ethanol.

 

Ethanol har også en lavere AFR(air flow ratio) verdi enn bensin, e85 har 9.7 og bensin har 14.7. Hvis man kjører med det så blir reguleringa helt feil.

Men det ordner man lett med en bredbåndslambda som har programmerbar utgang. Du programmerer den bare sånn at når motorn har 9.7 afr så forteller du hjernen at den har 14.7 afr.

 

Siden man bruker annen tenningsmap på e85 så er det ikke rart at han kameraten din sleit med tenningsbank toyofan.

 

Ethanol smører dårligere enn bensin, men kjøler også bedre enn bensin.

Ethanol har en oktan på rundt 103-104, er derfor det ikke er noe problem å kjøre høyere ladetrykk med e85. Men da må man ha tenning som stemmer.

vil jeg få bedre effekt med å blande inn 30% e85?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil jeg få bedre effekt med å blande inn 30% e85?

Direkte mer effekt vil du jo ikke få, men kan hende du kan kjører på høyere ladetrykk uten å få tenningsbank og da får du høyere effekt.

Men om du ikke har tenning som er beregnet for e85 så kan det ende med at du bare får mer tenningsbank.

 

Da blir jeg tilbake på det at e85 brenner fortere enn bensin, og derfor trenger du mer av e85 enn du hadde behøvd av bensin.

Kan være greit å få sjekka at motorn får nok bensin/ethanol da.

 

Det kan også være lurt å fylle like mye e85 hver gang, da lh 2.4 er et selvlærende system. Og den endre litt på parameterne etter som andre ting blir endra. Den bruker da litt tid på å lære seg opp, og vil ikke gå optimalt med engang.

Så er dumt å drive av å bytte på å fylle 98 og 95, det samme gjelder når du setter til e85!

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Om jeg forstår dette rett så vil høyere oktaninnhold i bensinen minske sjangsene for tenningsbank?

Det vil si at når turbotrykket blir så høyt med f.eks 95 blyfri at en får tenningsbank så kan jeg blande e85 i bensinen for å unngå tenningsbank?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår