Gå til innhold

Øvelseskjøring med lastebil?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Søkte på vegvesen.no uten hell, så spør her..

 

Skal straks kjøre opp til alle lastebil/buss-lappene, men lurte på det med øvelseskjøring med slike biler. Pappa har jo tilgang til en god del biler som jeg evt kan få prøvd litt, men er dette lovlig?

 

Skal det være en L på baken, eller hvordan er reglene? :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Opplæring mot vederlag:

 

Det blir rekna som opplæring mot vederlag når den som sit ved sida av får betaling for å vera med, same kven som betaler. Det er viktig å merke seg dette, ettersom det blir stilt meir omfattande krav til kjøretøy, lærar osv når opplæringa skjer mot vederlag.

 

Hvordan er dette hvis man øvelseskjører i jobbsammenheng? Regnes lønnen veileder får fra bedriften som betaling for opplæringen, og vil det da stilles strengere krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal L og ekstra speil å hele greia også være på plass..? Tenker da på sidespeil.

 

vil ikkje tru det trengs ekstra speglar, siden det nettop har komt eit nytt krav om speglar, og passasjeren ser nok i vid-vinkelspeglane..

 

angåande L så hadde eg gitt faen i den:P og sagt den må ha falt av viss purken skulle kommentere;)

 

siden eg jobber på eit lastebilverksted er dette interesant for meg og..

 

eg får lov å kjøre lastebiler rundt på tomta åleine, men må ha med meg noken viss eg skal lenger, veit ikkje kva reglane seier om dette?

Opel Omega B TD

Volvo 945Turbo - b230ft - solgt

1990 Volvo 240GL - solgt

1987 Volvo 245 Delebil

Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å tar lastebillappen sjøl nå, og kan meddele at det er HELT like krav som personbil(tilogmed speil, som gir sikt bakover. I tillegg skal ledsager kunne nå P-bremsen) Eneste tillegg er at du tidligst kan begynne å øvelseskjøre i en alder av fylte 17 år.

 

Espandos: Bare nysgjerrig... Hvor mye regner du med at lappen din havner på? C eller CE? :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja.. Da må jeg få pappa til å få tak i lastebil, så jeg får øvd meg litt.. :)

 

Jeg tar lappen via sånn hurtigkurs på skole.. (har ikke gått transportfag ellernoe), så er på skole i 5mnd og betaler den nette sum av 10.000kr for alt. Buss, Stor lastebil, truck, krane.. Ja, alt utenom motorsykkel og traktor.. :P

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår